Banner Forum Image

Överaktiv 3 åring!?!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Överaktiv 3 åring!?!

Inläggav trudy » ons aug 31, 2011 15:06

Att små barn är fulla utav energi är inget nytt. Att de sedan får super krafter då trotsen setter vid är ett faktum. Men hur aktiv ska en 3 åring va?

Då jag har en bror med ADHD, en bror med Aspberger och en syster med högfungerande autism, så kan jag inte låta bli att fundera kring min sons beetende. Vet att barn kan tendera till att visa drag utav diagnoser när de är små, fast de inte har något. För visst lutar vi alla åt olika diagnoser, utan att behöva ha något?

Min 3 åring är en mycke glad och livfull kille. Med mycke humor och charm. Men han tenderar till att starta kaos näst intill varje dag. Vet att mycke är pga trotsen. Han gör upprepade saker fast man säger åt honom och tillrätta visar honom när han gör fel. Att slås och sparkas är lika vanligt som att knuffas och kasta saker var dag. Får han inte som han vill eller om vi kommer med ett förslag som han inte gillar så får han raseriutbrott eller panikgråter. Skriker, sparkar, slåss, rivs, kastar sig hit och dit, hoppar på andra och på saker och slänger hej vilt. Går inte att beskriva riktigt.

Han är inte så mycke för att sova. Går gärna upp vid 6:30-7:30 tiden och somnar inte förens runt 21-23 tiden (utan vila mitt på dagen).

Men nej han är inte så hela tiden och han kommer gärna fram och vill ha en kram eller puss. Läser gärna bok i lugn och ro och kan sitta och leka fint utan problem. Ska inte hjuga för det är inte varje dag som något händer på. Men visa dagar är så intensiva att tankarna bara skenar iväg. Så nu undrar jag hur aktiva ska barn mellan 2-4 år vara?

Fundersam mamma :(
trudy
Alltid online
Alltid online

Re: Överaktiv 3 åring!?!

Inläggav HärligaTöser » ons aug 31, 2011 21:00

tycker det låter som min ena flicka eller nja båda två som är mitten.
Hon slåss oxå och säger man till så är det som hon inte hade några öron.
nyps gör hon oxå ifall inte syrrorna vill leka det hon vill.

den andra tjejen skriker så fort något går imot henne. Innan fick hon sådana utbrott som inte gick och häva på något vis än att bara låta henne hålla på, nu ett halvår senare så har det lättat. Hon får ju sina utbrott ändå men nu kan man avleda det lite.

jag trodde det var fel på hennes beteende innan, men nu är jag lugnare när det gäller den sistnämda. Förstå din oro, men jag tro det bara är en normal fas med en busunge med skarp temprament, precis som mina.
kram
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav mia85 » ons aug 31, 2011 21:25

Kunde lika gärna varit min treåring som du beskrev. Nu har han lugnat sig lite.. men som de sa på dagis "när han blir arg, ja då blir han verkligen arg". Ju argare vi blir, destå roligare har han.
Men liksom din grabb så sitter han still långa stunder och läser, kollar på film, sitter i knät och vill kramas och pussas.
Såhär rakt upp å ner tycker jag inte att det låter som något annat än en helt vanlig treåring som vet vad han vill.
mia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » tor sep 01, 2011 10:07

Ni har nog väldigt rätt i att det bara är en fas och något som alla i den åldern går igenom. Är ju skönt att höra att fler har så, hur sjukt nu det än låter. Att man ska ignorera när det går fungerar ju delvis. Bara det att han lärt sig att gör man om det flera gånger under dagn vid olika tillfällen så reagerar både mamma och pappa.

Det som får mig att reagera mest är att han som sagt kan vara uppe mellan 6:30 och 23:00. Då kan vi ha gått till öf på morgonen (ligger ca 40 min gång väg) lekt där i ca 2,5h och sedan gått hem. Äta lite lunch och sedan gå ut och leka i några h till. In för att äta och leka lite inne, bada och läsa. Ändå är han inte tröt. Ja jo visa dagar då. Men inte alla dagar. Har ni andra det så också?
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tor sep 01, 2011 11:08

Tänkte på att han sover så lite; han är inte övertrött och blir "hyper" av den anledningen? Elis hade en period där han hade svårt att somna på kvällen och kunde somna först vid 22, då var han övertrött på eftermiddagen och var uppe i varv och skulle egentligen kanske behövt gå och lägga sig vid 17 tiden, men vi missade hans trötthetstid vilket ledde till att han blev övertrött och sen inte kunde sova. Jag funkar likadant; har jag sovit för lite kan jag vara dötrött på eftermiddagen för att sedan inte kunna somna i vettig tid på kvällen.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » tor sep 01, 2011 13:32

ska vi se. Den som är 3½år hon somnar runt 21 ibland tidigare och vaknar 7-7,30
den andra som är 2½år hon somnar alltid runt 22 och vaknar alltid 7.00.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav mymlemamma » tor sep 01, 2011 20:32

Låter lite som vår Casper. Han har också så mycket energi och behöver lite sömn att jag ibland undrar hur han orkar! Dessutom låter det precis som hos oss: lyssnar inte, kastar saker, buffas, sparkar, provocerar och går upp i varv då han märker att vi blir arga. Har nu försökt stålsätta mig (inte lätt med mitt temperament) och hålla mig helt kolugn, på gränsen till ignorant då han gör något och de flesta dagar funkar det verkligen. Tyvärr inte alla, dock... Skönt att höra att det finns andra, har också funderat om det är helt normalt. Försök orka!
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav mia85 » tor sep 01, 2011 22:39

vi har haft sånna perioder med dåligt med sömn, speciellt nu under sommaren då det var ljust så länge. Då kunde Hampus vara vaken mellan 7-23.
mia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre sep 02, 2011 07:24

Jag tänker också som Shoegal...han kanske är övertrött? Efter lunchen kanske ni kan ha lite vila även om han inte sover, men bädda ner honom i soffan och ha lite mys till en film eller nåt? Massage brukar vara bra hjälp om dom inte kan varva ner själv...om man inte får stryka på ryggen så brukar jag ta foten...:-) Även om dom bara ligger stilla i 10-15 min kan det göra skillnad.

Sen tänker jag på kosten. Hur äter han? Äter han mycket socker? Tex kakor, glass, saft osv. Detta kan också "speeda" igång dom. Såg det jättetydligt när jag jobbade på dagis. Om tex mellanmålet var för "sockrigt" så var det en helt galen barngrupp medan dom höll sig under kontroll när dom fick smörgås och mjölk.
Många som har aktiva barn kan "köpa sig" lite lugn och ro med att ge en glass osv. Gärna genom att säga "om du sköter dig nu så kan du ta en X sen". Vilket leder till sockerkick och därefter en dipp då dom blir jobbiga och gnälliga igen, dax för nytt socker osv...
sprallos

Inläggav Taweret » fre sep 02, 2011 22:22

Jag tänker lite annorlunda mot hur er andra tänker =)

Det är säkert bara en fas som har med åldern att göra men detta med att vara hyperaktiv och lite sömn är ett tidigt tecken på adhd vilket du säkert vet. Asperger och Autism har dom ju börjat fundera kring ligger ju i samma område så det egentligen är "liknande" diagnoser men dom visar sig olika. Eftersom ni har det i släkten och det finns en ärftlig faktor så skulle jag kontakta bvc och prata med dom om det. Då det är lättare att få hjälp och få det under kontroll om det upptäcks tidigt, men som sagt det behöver inte alls vara något.

Så ingen stress du har världens goaste lille kille du =) men se till att ha tydliga regler/rutiner om du inte redan har det. Det hjälper honom oavsett =) barn gillar rutiner. Vår Oskar har i princip haft samma mat schema sen han var 6 mån han =) och det fungerar super fortfarande.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav lisap » ons sep 07, 2011 13:07

Vi har också en 3 1/2 åring med en vansinnig vilja och temperament med massvis med energi. Hon kan verkligen hålla igång hela dagen, med undantag för några dippar i energinivån där utbrotten kommer som ett brev på posten. Om man tillät henne skulle hon säkert vara uppe till 22-23 tiden. Nu måste hon lägga sig runt 20 tiden, men det tar iallafall en timme tills hon kommit ner i varv.
Det jag tänker mycket på är att hon har så mycket myror i byxorna. Visst kan hon ibland sitta och läsa böcker, pärla eller leka med gosedjuren lite längre tid (bästa "tricket" ever är dock tvn, den kunde hon gärna sitta framför hela dagen om hon skulle få). Men ofta, tex när hon kommer in i en ny omgivning med nya leksaker etc, då ska ALLT undersökas och ALLT rivas fram, för att genast slängas åt sidan för nästa leksak osv. Sitta still vid matbordet har alltid varit en kamp, även på dagis.
Det känns ofta som att hon är så ivrig att upptäcka och leka att allt annat (mat, sömn, kissa på pottan, klä på sig) prioriteras bort om hon får bestämma själv - det blir då också dessa saker vi bråkar om eftersom hon inte vill sluta leka/titta på tv för att göra några av dessa grejer som vi vill att hon ska göra...
Har också tänkt ibland om det är normalt och jag vet fortfarande inte om det är det, men hoppas ändå att det hör åldern till och att det trots allt är positivt att ha ett energiknippe som vill utforska allt och har en stark vilja...
Jaa, det var lite tankar från vår vardag (-:
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling