Banner Forum Image

ögon

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

ögon

Inläggav sarah_emk » fre feb 08, 2008 21:52

hur kan man få gröna ögon?...villken blandning eller va man ska säga gör att man får det om man inte har det i släkten typ? för gröna ögon e väll ganska ovanligt?
Användarvisningsbild
sarah_emk
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav acko » fre feb 08, 2008 22:42

Åhh, intressant fråga :-D ingen aning faktisktl. Kommer ihåg i skolan man fick lära sej tabeller om hur bruna ögon gick i arv men inget om gröna ögon. Undras om dom räknar gröna som blåa på nåt vis?
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Re: ögon

Inläggav Felodip » fre feb 08, 2008 22:53

sarah_emk skrev:hur kan man få gröna ögon?...villken blandning eller va man ska säga gör att man får det om man inte har det i släkten typ? för gröna ögon e väll ganska ovanligt?

Bara ca 2% av jordens befolkning har gröna ögon
Felodip
Nykomling
Nykomling

Inläggav sarah_emk » fre feb 08, 2008 22:55

joo jag har också gjort sånna där tabeller i skolan, mkt på hur änns barn ser ut, beror ju en del på vad änns föräldrar har för gener också.
Noah har typ gröna brun-röda ögon..okey kankse bara just nu..
men då tänkte jag om det kan beror på min/noahs pappas föräldras ögonfärg som gör att dom ser smågröna ut i vissa ljus?
för jag har bruna, och det har noahs pappa med..Men noahs farmor har jätte blåa ögon, och min pappa har jätte blåa..så kan det var så att det e den genen som gör att dom ser lite små gröna ut då o då?:S
Användarvisningsbild
sarah_emk

Inläggav MissGanja » lör feb 09, 2008 00:39

Det går nog inte att förutspå, generna kan ju komma mycket längre bakifrån i generationen än från ens mor/farföräldrar. Sedan kan man ju få ljust hår och ögon även om föräldrarna är mörka och tvärt om. Bebisar har ju i princip svarta ögon när de föds och många barn har blå ögon de första åren för att sedan få mörkare ögon eller helt enkelt en annan nyans på iris. Men det blir ju spännande att se när de blir äldre :)
BildBild
MissGanja
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » lör feb 09, 2008 23:38

De allra flesta bär på anlag för andra ögonfärger än just den färgen man själv har på ögonen. Man har ju alltid hört att anlaget för bruna ögon är starkare än det för blå, men det är inte alltid så att ens barn får bruna ögon bara för att mamma och/eller pappa har det.

Jag har blå ögon. Båda mina söner har blå ögon, men deras pappor (de har varsin, he he...) har grön/bruna ögon respektive grå/brun/gröna. Så mina "ögon-gener" tycks vara starka!! :-)

En av mina kompisar har riktigt mörkbruna ögon, hennes man har blå. De har två söner tillsammans varav den ena killen har ljusblå ögon och den andra har mörkbruna.

Det verkar kunna bli lite hursomhelst...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav emilie kinhult » sön feb 10, 2008 11:43

ja vet inte om detta stämmer men ja tror att ja lärde mig i skolan att gröna ögon inte går i arv utan att man bara får de.
gröna ögon ska inte finnas utan de blivit fel i genöverföringen.
tex att kroppen inte vet vilken genfärg som den ska ta och tar en neutral färg imellan blå och brun.
fatta ni?
emilie kinhult
Alltid online
Alltid online

Inläggav fjärilen78 » sön feb 10, 2008 12:15

hmm bra fråga, jag själv har väldigt mörkgröna ögon jättefina om jag själv får säga det :wink:
min man är blågrå i ögonfärg, vi har 5 barn varav 2 av dom har fått min gröna färg dom andra 3 barnen har pappas ögonfärg!!
fjärilen78
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav sarah_emk » sön feb 10, 2008 22:29

nu vet jag varför noah har grönbruna ögon :P..haha känns helt dumt att jag säger det här me tanke på att jag har känt noahs pappa sjukt länge..men igår när han stog under en jätte stark lampa såg man att dom var grönbruna..:D haha så nu har jag fått svaret på varför noah har lite små görna i alla fall ;)
Användarvisningsbild
sarah_emk

Återgå till Barns hälsa & utveckling