Banner Forum Image

Odöpt

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

Odöpt

Inläggav tårtsmulan » tis mar 17, 2009 00:32

blir snart galen på alla runt om kring mej som närmast försöker tvinga oss att döpa vår dotter, spesiellt farmor som har tjatat nu varje gång vi sets, nu är ju iof hon ganska gammal, men ändå... trodde det var så pass vanligt att man struntade i sånnt nuför tiden att folk var vana vid det. men varje gång det tas upp blir det helt tyst och sen kommer det: VA??..ska ni inte döpa lillan??, jo men det måste ni ju göra, och hon måste ju heta något!!
Jamen hon heter ju Tuva, och det gör hon ju varesej dop eller ej, har ju redan lämnat in papper,blivit folkbokförd och fått person nr å allt!!
Själv e jag ju inte troende, och tycker att det blir nåt slags hyckleri å döpa då, kan ju lixom inte döpa sitt barn för någon annans skull... eller??
Så nu tycker vel halva släkten att jag e jätte konstig, men jag orkar inte bry mej mer, jag och pappan e ju överäns iaf.

En annan sak e detdär med andra namn... vi kom inte på nåt passande, så fick lixom bara bli ett namn, själv tycker jag inte att det är så konstigt,det bara blidde så lixom men svärmor (igen) blev ju närmast i chock tillstånd när hon fick veta :shock:

så till frågan... vad tycker ni om dop och varför?? och är det verkligen så himla udda å inte döpa sitt barn, och till bara ett namn dessutom??
så himla konstig kan jag vel ändå inte vara :?
Användarvisningsbild
tårtsmulan
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Odöpt

Inläggav 27NovemberBarn » tis mar 17, 2009 00:36

Jag och min sambo har bestämmt att inte döpa våran son, och det är ingen som påpekat det än i alla fall
Bild

Bild
27NovemberBarn
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Emma26 » tis mar 17, 2009 00:49

Jag och min man kommer inte att döpa våran dotter. Ingen av oss är troende och för min del så ser jag det som dubbelmoral att döpa om man inte är troende.

Till saken hör att vi även gifte oss borgligt....men min mamma är djup troende men anser att barnet måste hitta vägen till Gud själv, så båda mina små systrar har döpt sig i efterhand i sammband med konfirmationen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Emma26
Alltid online
Alltid online

Inläggav sara26 » tis mar 17, 2009 01:02

Vi ska inte döpa vår lilla. Vet att det inte är uppskattat av mina morföräldrar men det spelar ju ingen roll. Det är ju bara i vissa kristna riktningar som man genomför barndop och det beror på den tvetydighet som står i nya testamentet gällande barndop. För mig är det en ren principfråga då jag inte vill föra över en trosuppfattning till mitt barn, vilket man gör i ett barndop och jag kan på sätt och vis hålla med vissa som har uppfattningen om att det är ett övergrepp mot barnets fria vilja. Många förväxlar tyvärr att döpas med att barnet får sitt namn och det är ju två helt skilda saker. Det är inte konstigt att inte döpa sitt barn. Det är konstigt att döpa sitt barn och inte vara medveten om dopets egentliga innebörd.
En av mina bästa vänner, aktivt troende i svenska kyrkan, ska inte heller döpa sitt barn av samma anledning som jag. Hon vill inget hellre än att hennes barn ska bli troende men hon vill inte forcera fram tron hos barnen.
Vi ska istället ha ett litet kalas, där vi firar att lillan kommit till världen. :-)

Vad skönt att Tuva bara ska ha ett namn! :-) Aldrig några tveksamheter vilket tilltalsnamnet är då ju. Perfekt!
Bild
sara26
Stammis
Stammis

Inläggav Stinnua » tis mar 17, 2009 05:32

Vi ska inte döpa vår son Björn, ingen som haft några invändingar ännu.
Om Björn vill bli döpt senare i livet vill vi att det ska vara hans eget val.

Funderar på att ha en namngivnings fest istället.
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » tis mar 17, 2009 07:53

Vi har inte döpt Engla än men funderar på o göra de fast enbart för att våra andra barn e döpta. Vi har heller inga fler namn på Enlga o jag har inga fler namn på mina två barn. Min sambos barn har fler namn.

Att dom inte har fler namn e för att jag tycker de e onödigt med fler namn o skulle mina barn vilja ha fler namn så kan dom lägga till vilket dom själva vill sen.

De e inte nån som tyckt att de vart konstigt att vi inte döpt henne än.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » tis mar 17, 2009 08:09

Vi har inte döpt vår unge heller. Ingen av oss är troende, jag är en militant ateist och skulle aldrig komma på tanken att tvinga mitt barn att gå med i kyrkan.

Sitt namn får man när pappren från Skattemyndigheten kommer.

Vi kommer att ha en namngivningsceremoni med de närmast bara för att dom vill ge presenter och så vill vi uppmärksamma våra bröder som är faddrar. (fast min bror envisas med att säga att han är gudfader.... han gillar den filmen....)

Jag blir så sur på alla som ska lägga sig i, min svärmor var på väg att göra det men det tog jag ur henne på en gång genom att säga att det är jag och hennes son som bestämmer och om hon inte gillar det så får hon skaffa fler egna barn! (även om jag veta att hon inte kan....)

Jag fattar inte att folk har så mycket åsikter, dom borde vara glada över att ens få träffa det lilla underverket.....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis mar 17, 2009 09:07

nej jag tror inte du är så himla konstig! du kanske bara måste bli lite mer hårdhudad så du inte bryr dig om vad dom säger ;)

vi har inte heller döpt men det är iofs inte konstigt i min familj + att min sambo är muslim.
men alla former av religiösa ceremonier känns väldigt främmande för mig, jag är ju inte troende själv, jag förstår det inte. MEN jag förstår att religion är väldigt viktigt för många. O det känns som att det hade varit djupt respektlöst av mig att komma in i kyrkan eller något annat religiöst samfund och göra en av deras viktigaste ritualer utan att tro på ett ord av det! Det kan jag helt enkelt inte göra, vad alla andra än tycker.

LIkadant faktiskt när min sambo har tagit upp att vi borde ta hit en iman som välsignade oss eller Jakob eller vad det nu är. Jag säger att han får gärna besöka en moské med sin son och introducera honom för den delen av hans kulturarv men jag är inte muslim, jag tror inte, så han kan inte komma hit o göra mig en del av det!

Men det är ju faktiskt inte kört heller. Vill man bekänna sig till en tro i framtiden så kan man ju göra det. Så varför inte låta våra kloka o duktiga o härliga barn göra just det?

Hoppas det ordnar sig med svärmor....!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tis mar 17, 2009 09:20

Jag tycker att det där med dop är upp till var och en! Vi är inte troende någon av oss men vi döpte Tindra enbart för tradition. Dumt? Kanske, jag vet inte..men jag tycker att det är fint med dop så därför döpte vi. Jag tycker att du ska stå på dig! Vill ni inte döpa så gör inte det heller, det är upp till er! :)
LillaMalin

Inläggav Chobb88 » tis mar 17, 2009 09:31

Alla gör ju som dom vill. :)
Vi är inte troende men vi tyckte det var bra att döpa Anton nu om han vill konfirmera sig sen, så behöver han inte döpa sig då. Då är det liksom gjort redan. O bestämmer han sig för att gå ur kyrkan istället då är det bara att han gör det.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav viktoria.ö » tis mar 17, 2009 09:52

Vi döpte Albin och det föll sig helt naturligt för oss. "Vi är inte troende men vi vill döpa för traditionens skull" var mitt ärliga svar när prästen under dopsamtalet frågade varför vi ville döpa Albin eftersom vi varken är konfirmerade eller gifta. Han tyckte det var helt ok och menade oxå att ingen präst eller troende som han känner skulle känna sig kränkt för att nån som inte tror på Gud väljer att döpa sitt barn, konfirmera sig eller gifta sig i kyrkan. Jag tycker om kyrkan och känner alltid nåt speciellt när jag är där, "kan inte det få vara din tro då?" sa prästen. Ska sanningen fram så är jag nog lite smygkristen och tycker om tanken på att Gud ska vaka över oss och frälsa oss från våra synder (för det har blivit några stycken genom livet och fler lär dom bli) men samtidigt så är jag nog lite godtycklig och plockar lite av varje från olika religioner.
Ojoj vad jag svamlar iväg nu men det jag ville säga från början var att vill man döpa så döper man men vill man inte så får man klargöra detta för påstridiga släktingar. Det är trots allt ni som föräldrar som bestämmer och vet vad som är bäst för ert barn!

Jag säger som vår kära Medea brukar ,Det jag skriver är inte nån absolut sanning utan bara reflektioner och tankar som surrar förbi.
Kolla in min tårtblogg http://cakesbyw.blogg.se/

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

BildBildBildBildBild
Bild
viktoria.ö
Alltid online
Alltid online

Inläggav 30-åringen » tis mar 17, 2009 09:56

Ingen av våra 4 barn är döpta!
Jag skulle nog kunna tänkt att döpa mina söner, men det vore lite hyckleri som du skrev, för jag är inte troende..
Min sambo är HELT EMOT dop.
Allt som har med kyrkan att göra...
Min sambo är så emot att döpa så han tänker stoppa allt som har med dop att göra tills barnen är myndiga säger han... Hahahaha (lite löjligt)
Alla på min sida är döpta men åsikter om att avstå är det bara min syrra som är "gammal" (58år) och tycker att det är "synd" om mina barn, för tänk om de vill konfirmera sig bla, bla bla... Så nej här blir det inga dop, däremot har "mina" de två yngsta barnen andranamn.... De stora tycker det är skit tråkigt att de inte har andranamn.. Men sånt kan man väl lägga till hoppas jag...
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis mar 17, 2009 09:57

Varken jag eller min bror döptes som barn, även om jag har gjort det på eget bevåg senare i livet, och inte heller Elsa eller min brorson har blivit döpta. (min brorson är dock med i svenska kyrkan eftersom de kör med sådan utpressning att deras babyrytmik blir gratis istället för att kosta 700 kronor om man blir medlem..). Nu när jag tänker på det så tror jag inte min sambo är döpt heller faktiskt. Så när vi inte ville döpa Elsa så var det ingen som reagerade egentligen, vi hade nog fått mer problem OM vi velat döpa henne...

För oss handlade det egentligen inte om utifall vi har kristen tro eller så (kanske för min sambo som var väldigt rädd att jag skulle vilja döpa Elsa) utan jag tycker att Elsa ska få välja själv om hon har tro och i så fall vilken tro. Jag tror heller inte att man måste ingå i en organisation som kyrkan för att Gud ska bry sig om en, om man tror på honom.

Det där med att bebisen måste heta något... det är ju sånt som barn tror, att man inte heter något om man inte blivit döpt! Man får sitt namn av sina föräldrar som skickar in det till skattemyndigheten, det har absolut inget med dopet att göra såklart, så det är ju bara korkat sagt.

Jag tycker som Kali, du får bara öva upp en lite hårdare hud och så bara sätta ner foten nästa gång, dina släktingar har inget med det hela att göra!
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis mar 17, 2009 10:01

Vi ska inte döpa youshua utan han ska själv få bestämma om han vill bli döpt när han är äldre.
Jag är icke troende kristen och tycker oxå det är hyckleri att döpa om man inte är troende. fick oxå höra en massa när vi sa att han inte skulle döpas men nu har folk accepterat det.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav utan_namn » tis mar 17, 2009 10:58

vi tycker Melvin ska bestämma själv huruvuda han vill bli kristen/muslim/jude/hindu/buddist eller vad han nu väljer om han vill bli religiös:)

har inget emot folk som döper sina barn överhuvudtaget. både dop och kyrklig begravning är rätt främmande för mig. själv är jag rätt strängt uppfostrad ateist, vilket jag inte tänker uppfostra melvin till. han får tro vad han vill:)
vill han komfimera sig så kan han döpa sig då:) det är ju inte så svårt:)
[url=http://lilypie.com]Bild[img]http://lb2f.lilypie.com/7x
Användarvisningsbild
utan_namn
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Dop & Bröllop