Banner Forum Image

Odöpt

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

Re: Odöpt

Inläggav Chobb88 » ons mar 18, 2009 13:40

Peach skrev:Sen det dära om konfirmationen tycker jag e lite konstigt ..att så många utav mina vänner har gjort det endast av den andledningen att de ska få presenter tycker jag är fel.

I den åldern är det nog inte många som bryr sig om varför man konfirmerar sig.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav LinaA » lör apr 11, 2009 20:04

Vi har inte döpt Ella av EN anledning. Vi är inte religösa och går inte normalt i kyrkan.... VARFÖR ska vi stå och lova en massa inför gud osv då? Känns bara patetiskt! Är man däremot religös och vill döpa sitt barn så varför inte? Det är upp till var och en hur man vill göra!

Angående det här med namn. Jag vet ett par stycken som bara har ett namn och dom blir ofta förväxlade med andra just på grund av att dom inte har ett andra namn som skiljer dom åt. Men det bestämmer man ju själv.

Men folk kommer alltid att vilja lägga sig i! Jag och sambon ska gifta oss borgerligt nu i april. Vi bokade tiden för ett par veckor sen och har inte gjort nån stor affär av det. Anledningen till att vi gifter oss är om det skulle hända nåt osv. Nu har vi ju hus och barn.... Men det är många som har åsikter om detta. Varför gifter vi oss inte i kyrkan? Varför har vi inte bjudut dit massa folk? Varför si varför så???? Jag blir SÅ trött! VI vill ha det på VÅRT sätt! Så låt oss göra som VI VILL då!
Ella föddes 2008-08-15
Användarvisningsbild
LinaA
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Musse » sön maj 17, 2009 06:35

Hej hej,

Vi ska inte heller döpa våran son. Känns lixom fel om man inte är troende......
Däremot tänkte vi ha en namnfest.
Skulle gärna vilja ha tips på hur man ska lägga upp ett sådant kalas.
Hur ska ni andra göra?
//Musse
Musse
Stammis
Stammis

Inläggav Trötta mamman » sön maj 17, 2009 07:42

Vi har inte heller döpt våra söner och gifte oss borgligt. Det är ingen som haft några åsikter om det alls. Vi har valt att ha namngivning för våra söner för att de skulle få en speciell dag. Vi har läst några dikter, satt ihop fadderbrev och läst upp, spelat musik och planterat ett träd. Sedan har det varit mat och fika. Bara närmaste släkten och hemma i trädgården
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Namanis » sön maj 17, 2009 17:26

Vi ska inte heller döpa vår dotter.

Jag, personligen, tycker det är fel att inviga sitt barn i en religion man själv inte utövar. Jag är inte heller döpt och det kanske därför jag har tagit denna ståndpunkt. Men att döpa ett barn av tradition är fel tycker jag. Dessutom tycker jag det är så irriterande när folk tittar snett på en bara för att man inte vill döpa sitt barn.

Jag har fått flera påståenden om att, men då kan h*n ju inte konfimera sig. Jo, det kan h*n, de får döpa sig under själva konfirmationsceremonin, så jovisst går det. Och då har det själva valt att konfirmera sig och vet vad allt innebär.

Jag har också fått påståenden om att det är en tradition, och undrat hur jag kan fira jul om jag inte är kristen. Men nu är det så att julafton är en utomkristen tradition för väldigt många. Jul för mig är när man samlar familj och vänner, äter gott och har trevligt, inte sitter och begrundar Jesu liv. Vet ens hälften av alla kristna i Sverige varför vi firar jul? Skulle inte tro det.

Namngivningsceremoni fungerar lika bra som ett dop :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Namanis

Inläggav Trötta mamman » mån maj 18, 2009 08:23

Om man funderar på julen så är det ju i alla fall i vårt fall inga kristna inslag. Julgran - vad har den med kristendomen att göra, all mat, alla paket - kanske kan kopplas till gåvor Jesusbarnet fick men det är en ganska långsökt koppling tycker jag, jultomten osv.
Bild

Bild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav mammiz » tor maj 21, 2009 12:32

Redhotwera skrev:
Edwin kanske vill bli hinduist eller nåt annat, han får sätta sig in i det själv och göra sitt eget val. Jag tycker inte om när Jehovas vittnet föder in sina barn i deras tro, varför skulle jag göra det samma? Fast i kristendomen.

Vill bara påpeka att Jehovas vittnens barn inte föder in sina barn i deras tro. Man måste vara vuxen om man ska få döpa sig till ett Jehovas vittne. Barnet måste alltså välja själv som vuxen om han/hon vill bli ett jehovas vittne genom dop.
Man är inget Jehovas vittne om man inte är döpt till det. en liten parantes bara...

Jag ska också ha en liten namnfest till min dotter vill inte ha dop när jag inte är religiös..
Bild
mammiz
Stammis
Stammis

Föregående

Återgå till Dop & Bröllop