Banner Forum Image

(O)turen kom till oss :(

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Re: (O)turen kom till oss :(

Inläggav Nelia » sön okt 04, 2009 15:21

Krupp är en jävel till att luras! För några veckor sedan när Joel fick sitt andra kruppanfall så var vi skakiga trots vetskapen om hur ofarligt det är och hur vi ska göra för att underlätta för honom. Det bar av i ilfart till akuten ändå (vi körde dit på 11 minuter)!

Känner med er, det är inte roligt för fem öre att se sitt barn kippa efter luft och få panik, för det får dem. Och som du beskriver, den första känslan innan man vet vad det är, Gud låt inte mitt barn dö! Det är fruktansvärt och det går inte riktigt att beskriva hur rädd man blir.

Jag kan medge att jag varit orolig de två senaste förkylningarna som Joel haft nu sista två veckorna (förskole-baciller), för det är ju då kruppen kommer, men turligt nog så blir det inte så illa vid vanlig förkylning, så nu vågar jag andas ut lite grann inför höst/vinter-förkylningstiderna och hoppas att Joel slipper få kruppanfall vid alla insjukningar.

Det var tråkigt att höra att Teodor nu också råkat ut för Krupp, men som du säger så är det vanligt att de får det om föräldrarna haft det som små. Och som tur är så växer det oftast bort runt 5-7 års ålder.

Kram på er!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Broderibruden » sön okt 04, 2009 15:24

Men fy så hemskt :( Jag blev livrädd då sonen fick feberkramp förra året, han blev helt lealös! Vi fick åka ambulans till sjukhuset där läkaren tog prover och efter ett EEG fick vi höra det lugnande beskedet att det varit feberkramp. Men jag minns hur hemskt det var!
Bild
Bild

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Broderibruden
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön okt 04, 2009 15:39

Vi kämpar just nu mot Gustav astma. Det är svinjobbigt och jag är på helspänn på nätterna så att jag ska vakna om han börjar hosta eller väsa.

Jag lider med er och hoppas att det går över snabbt!!

Krya på dig kramar till Teddan!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön okt 04, 2009 15:50

Usch, astma måste vara flera snäpp värre. Det kan ju rentav bli farligt. Stackars Gus!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » sön okt 04, 2009 17:20

Åh vad jobbigt, hoppas han slipper få det igen. Sebbe hade oxå sitt första anfall för några veckor sedan. Vi hade varit på fest och jag kom hem först och skickade iväg barnvakten och var alltså ensam med barnen. Var lite smålullig, hjälpte kanske då jag inte blev hysterisk men jobbigt var det.

Hoppas Gustavs astma växer bort oxå, det kan den väl göra när de får det när de är så små
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön okt 04, 2009 17:34

Vi trodde den var borta, men nu är han förkyld för första gången på länge och då kom den som ett brev på posten.

Jag är just nu livrädd för svininfluensan. Jag som har varit så cool. Vill ha vaccin nu!

Ooops, snodde tråden. Sorry...=)
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön okt 04, 2009 17:46

Neeejjje....usch stackars er (också). Undra hur länge det första anfallet kan vänta på sig? Teodor är ju snart 2 år...typ. Usch usch...men tack och lov är ju krupp inget livsfarligt, men hur ska man veta att de ÄR just krupp första gången det sker??

Skönt att allt gick bra i alla fall...KRAM!
sprallos

Inläggav Tigi » sön okt 04, 2009 19:09

stackars lilla Teodor:( ... förstår att du måste blivit livrädd...hade jag mä blivit...

men visst e det så att det e vanligare med krupp hos pojkar? och det där feberkramp e vanligare hos tjejer? M:s brorsdotter fick feberkramp några gånger då hon va liten...det va tydligen inte alls så roligt...så det e jag lite nojjig över ...

skönt att man inte kan dö av krupp iallafall...jag trodde det :( ... jag menar ...dom kan ju knappt andas..kan dom inte tappa andan helt då?

sorry för alla frågor ;)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön okt 04, 2009 19:44

TIgi: Det låter som att de inte får luft, men till skillnad mot astma så är det inandningen som blir lite påverkad, med betoning på lite (astma gör att utandningen blir påverkad om jag inte missminner mig, rätta mig om jag har fel). I vilket fall så är det ett virus som sätter sig på stämbanden (därav skallhostan) och då gör att luftrören tjocknar, men alla läkare jag har träffat säger att det inte blir så tjockt så ingen luft skulle komma igenom. (Kanske med "riktigt" krupp, men den är väl barnen vaccinerad mot? Det vi talar om är ju "falsk" krupp och då inte lika farligt.)

Det låter alltså jätteotäckt när de försöker andas eller hostar, och det jobbigaste är nog att barnen får panik för att det är tjockt och svårt att andas, plus att det säkert gör mycket ont i halsen för dem. Men det blir aldrig helt tätt. Däremot behöver man oftast åka in till en läkare så att barnen får andas adrenalin så att det öppnar upp lite och underlättar för dem. Ibland ger man även kortison, det har Joel fått vid sina krupp-tillfällen. För det mesta kommer ju dessutom kruppanfallen på kvällen/natten så det blir ju oftast akuten man måste åka till.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » sön okt 04, 2009 19:58

Jag vill minnas att när jag hade krupp som liten så fick jag andas vattenånga, satt med huvudet ovanför en skål med varmt vatten och så en handduk över. Hoppas verkligen vi slipper det nu!
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön okt 04, 2009 20:07

Så som Sinus skriver ska man inte göra längre. Det var det första läkarna sa till oss, att våra föräldrar gjorde så med oss när vi var små, men det blir inte bättre av det. Nu är det andra bud (som med mycket annat som ändrar sig). Man ska ut i kall luft och hålla huvudet högt. När Joel får krupp får han sitta i mitt knä ute på balkongen med täcket runt oss. När det låter bättre i andningen och han har somnat så lägger jag honom i hans säng, rejält upphöjd!

Sen har vi Ventoline utskriven till honom som vidgar luftrören, den hjälper jättebra!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » sön okt 04, 2009 20:37

Jag blir seriöst helt svettig när jag läser det här. Jag pallar det mesta i olycksväg, men när det kommer till andningsstopp, även fast man bara tror det, så har jag lust att spontan svimma.

Jag hade en taskig jävla astma som barn och ungdom. Det var ingen lek.
Det är paniken som är en jävla bitch helt enkelt.

Det är inte lätt att vara mamma ibland, även fast det är barnen som får "smällen" så att säga.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön okt 04, 2009 21:19

fy vad otäckt!!! jag hade nog tänkt o reagerat exakt likadant, total panik. hoppas innerligt ni slipper fler anfall! o jag tänker som sprallos - hur länge kan man få sitt första anfall? läskigt!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » sön okt 04, 2009 21:31

Hörde en som fick första anfallet i sjuårsåldern men det är nog ganska ovanligt.
Bild

Bild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön okt 04, 2009 22:56

Nelia--tack för svaret ... :) .. men såklart läskigt ändå...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling