nyanställd, begära semester
7 inlägg • Sida 1 av 1
nyanställd, begära semester
Jag ska börja söka jobb nu och har väl lite på gång, vi har en inplanerad resa sen 1 år tillbaka i juni och hur gör man då om man blir anställd? Tänk om dom säger nej, ska hela min släkt och min familj åka utan mig då 
-

gellis - Alltid online

Re: nyanställd, begära semester
Om jag var du skulle jag berätta om den inplanerade resan när ni kommer till de "riktiga" förhandlingarna, dvs när de sagt att det är du som får jobbet.
Har aldrig hört om nån arbetsgivare som nekat någon att åka på en redan bokad resa. Det skulle va om man ex ska va korttidsvikare, som sommararbetare eller över jul och nyår då.
Är det ett bra ställe och en vettig chef så vill de ju anställa dig ändå.
Lycka till på jobbjakten!
Har aldrig hört om nån arbetsgivare som nekat någon att åka på en redan bokad resa. Det skulle va om man ex ska va korttidsvikare, som sommararbetare eller över jul och nyår då.
Är det ett bra ställe och en vettig chef så vill de ju anställa dig ändå.
Lycka till på jobbjakten!
- CattisR
- Har vimedbarn.se som startsida

Håller med CattisR!
Jag har själv varit med om detta mot slutet av två anställningsintervjuer och har inte haft den minsta fundering på att välja någon annan alternativt neka resan. (Det vore ju sjukt om man har rätt person för jobbet och sedan väljer någon annan för en sådan sak).
Jag tycker att det är viktigt att man berättar så tidigt som möjligt (när man blivit erbjuden jobbet) eftersom det ger tid att planera.
Jag har själv varit med om detta mot slutet av två anställningsintervjuer och har inte haft den minsta fundering på att välja någon annan alternativt neka resan. (Det vore ju sjukt om man har rätt person för jobbet och sedan väljer någon annan för en sådan sak).
Jag tycker att det är viktigt att man berättar så tidigt som möjligt (när man blivit erbjuden jobbet) eftersom det ger tid att planera.
- Snigel
- Alltid online

Jag har efter mina 2 förra arbetsgivare väldigt dåliga erfarenheter kring ledighet tyvärr, men jag känner oxå att det är något som behöver sägas i tidigt skede.
-

gellis - Alltid online

Du kanske kan känna av lite hur det känns under intervjuerna? Samtidigt så vill man kanske inte riktigt ha ett jobb hos en arbetsgivare som inte kan förstå en så enkel sak som en redan bokad resa? (Tänk att bli fast hos en semestertyrann framöver- dom är säkert lika oflexibla i allt annat också, huvva.... ) Men å andra sidan har man inte alltid möjlighet att vara kinkig heller, om allt annat stämmer menar jag. Besvärligt!
Hoppas att du hittar något jobb du gillar och att det löser sej av sej självt när du kommer till den delen!
Hoppas att du hittar något jobb du gillar och att det löser sej av sej självt när du kommer till den delen!
- Snigel
- Alltid online

Vad jag vet så har du samma rättigheter till semester som nyanställd som om du varit anställd längre. Kruxet är att du inte jobbat ihop dina dagar ännu, men det är bara krångel om man slutar anställningen innan man tjänat ihop dagarna. Så ta det i samband med att ni ska skriva kontrakt. Jag har fått ledigt även från sommarjobb då jag sagt till i god tid och det vet jag fler som har fått.
Lycka till med jobb sökandet och hoppas du får en bra arbetsgivare som ger dig ledigt
Lycka till med jobb sökandet och hoppas du får en bra arbetsgivare som ger dig ledigt
- Taweret
- Alltid online

Jag kommer förmodligen ta ut mamma då, men som det känns nu kommer det nog lösa sig ändå jag börjar bli skeptisk att jag ska hinna få ett jobb innan jag åker.
-

gellis - Alltid online

7 inlägg • Sida 1 av 1