Banner Forum Image

nya mat frågor :)

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

nya mat frågor :)

Inläggav hellokitty » tis dec 01, 2009 22:23

nu har jag lite nya frågor igen hehe.. nu har charlie fått smakisar en vecka gröt på kvällen och potatis/palsternacks puré på lunchtid. han har älskat det sen första stund.. de e inte ens något kladd utan han ser till o få svalt allt :D grejjen är den att jag undrar hur mycket man kan ge eller när man kan börja öka på portionerna nu ger ja han ca 3-4 tsk men sen är det jag som sätter stopp för jag vet inte hur mycket magen "klarar"? eller hur fort man ska öka på? sen undrar jag när man kan börja ge dom lite dessert eller frukt pureer på gröten, jag hör ju hört att man inte ska ge de i början för då kan dom bli kräsna men hur länge gäller de?
tack ni som orkar läsa o svara på alla mina frågor kram på er! :P
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: nya mat frågor :)

Inläggav Jema » lör dec 05, 2009 02:30

Om din plutt inte verkar ha ont i magen eller blir förstoppad så kan du öka på med några skedar mat till. Han lär ju säga ifrån när han inte vill ha mera.
Vänta ett tag till med fruktpurerna tills du har gett lite fler grönsaker och dylikt, så liten vänjer sig vid det först. Det du kan ge någon tesked av på gröten är katrinplommon eller aprikospure det hjälper till mot förstoppning.
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Re: nya mat frågor :)

Inläggav hellokitty » lör dec 05, 2009 14:49

okej tack för ditt svar :) jag har ökat på några skeder till nu, de verkar inte finnas något stopp på han hehe.. men inget ont i magen heller så det går nog bra!
När skall man börja med smakis en gång till på dan? skall han äta en hel lunch portion först eller? och vad räknas som en hel portion en halv burk yp eller?
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling