Banner Forum Image

Ny bilbarnstol? Vilken?

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Ny bilbarnstol? Vilken?

Inläggav che » sön dec 20, 2009 22:01

Nu är det snart dags för grodan att få en sprillans ny bilstol, h*n är såklart ganska förväntansfull o hoppas såklart på en säker sådan. Viktigt är också att det är relativt smidigt att installera åbäcket då mamman är...ja mindre tekniskt begåvad. Vi tänker också att det skulle vara bra att den är någolunda liten då grodan vill sitta i framsätet, man ser ju mamma/pappa bäst där så den får inte skymma för mkt. En fördel vore ju också om den höll ända tills grodan är fyra i varje fall.

Grodan är en ganska lång sak o förväntas också bli lång då 50 % av föräldrarna är långa.

Grodan är inte grodan boll o känner heller inte kalle stropp utan en helt vanlig 9 månaders bebis.

Så, ge mig era bästa tips, vad ska vi tänka på o vilka modeller passar oss?
che
Alltid online
Alltid online

Re: Ny bilbarnstol? Vilken?

Inläggav a_y_g » sön dec 20, 2009 22:16

Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort som vi är nöjda med, tyvärr var den lite svår att få dit den skulle sitta men när den satt så vart det jättebra. Den skymmer inte sidospeglarna som vissa andra större stolar kan göra och dessutom går det och fälla den lite granna för skönare sovning, dock inte så mkt. F.ö. är det lätt att få av klädseln vid ev olyckor och min tös trivs bra i den eftersom hon kommer så högt upp och ser bättre. Kostade ca 2000kr med en rejäl rabbat, de brukar ha ganska bra erbjudanden på babyproffsen o babyland lite då o då =)Det bästa med det är att den har så lång användningstid 5månader-5år!!
Hoppas att det var till någon hjälp =)
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » sön dec 20, 2009 22:28

Vi har också en cosmic comfort till Oskar och är jätte nöjda med den. Jag tycker att ni ska åka till en affär som säljer stolar och se vad som passar i er bil när du skriver att ni har en liten bil. De flesta stolar passar ju i alla bilar, sen ska dom kunna hjälpa er att montera stolen om ni vill ha hjälp så det är mitt tips och helt enkelt testa stolar.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » mån dec 21, 2009 00:36

Vi har en BeSafe izi kid x2 som jag är nöjd med hittills iaf :)
http://www.hts.no/se/products/izikid.php

Den ska passa upp till 4 år. Går att ställa i 5 lägen, och var relativt lätt att flytta på...
Köpte den på Mekonomen, där de hjälpte till att sätta i den! Ganska dyr, typ 3 200.- nånting med har fått mycket bra kritik :) "bäst i test"

Fast nästa bil blir en med izofix fästen ;)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån dec 21, 2009 08:01

eftersom jag vet vilken stad du bor i så tycker jag att du skall åka ner på stan o besöka NTFs kontor. Där har de en uppsjö olika stolar (men säljer ingen) och en bilstol och så säger man vad man önskar sig o så får man förslag på lämpliga stolar och man får pröva att montera dom dessutom. de är jätteduktiga och det är så otroligt mycket enklare att få objektiv hjälp o veta att man får ärliga svar på sina frågor än vad det är att att stå i en affär med en säljare!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » mån dec 21, 2009 11:00

a_y_g skrev:Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort som vi är nöjda med, tyvärr var den lite svår att få dit den skulle sitta men när den satt så vart det jättebra. Den skymmer inte sidospeglarna som vissa andra större stolar kan göra och dessutom går det och fälla den lite granna för skönare sovning, dock inte så mkt. F.ö. är det lätt att få av klädseln vid ev olyckor och min tös trivs bra i den eftersom hon kommer så högt upp och ser bättre. Kostade ca 2000kr med en rejäl rabbat, de brukar ha ganska bra erbjudanden på babyproffsen o babyland lite då o då =)Det bästa med det är att den har så lång användningstid 5månader-5år!!
Hoppas att det var till någon hjälp =)

Sitter barnet bra i den redan från fem månader?
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » mån dec 21, 2009 11:06

Kali skrev:eftersom jag vet vilken stad du bor i så tycker jag att du skall åka ner på stan o besöka NTFs kontor. Där har de en uppsjö olika stolar (men säljer ingen) och en bilstol och så säger man vad man önskar sig o så får man förslag på lämpliga stolar och man får pröva att montera dom dessutom. de är jätteduktiga och det är så otroligt mycket enklare att få objektiv hjälp o veta att man får ärliga svar på sina frågor än vad det är att att stå i en affär med en säljare!

Ett sånt bra förslag!! Varför visste inte jag om att man kunde göra så? Hur mkt info rymms i din hjärna liksom? Så får det bli, blir ju bäst.

Är det ngn som har koll på kampanjer o liknande? När är det sådant o julrea, existerar sådant när det gäller stolar?

Nu har vi ju en grym stol redan som vi lånat av en vänlig själ här på forumet som faktiskt troligtvis funkar ett litet tag till men det börjar definitivt bli dags att tänka på detta jobbiga orosmoment som hägrat över mig i minst en månad.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » mån dec 21, 2009 11:10

Vi böt när hon var 6 månader eftersom den andra vart för liten och hon satt jättebra i den. Hon satt själv utan stöd ganska tidigt så vid den tiden satt hon längre sträckor själv på golvet. Det ända som var när hon somnade så föll huvudet framåt men det var bara och flytta tillbaka huvudet när hon hade somnat in ordentligt =)

Kan säga att det var ett rent helvete att åka bil med henne innan en sträcka som tog mer en 10 min, hon gallskrek. Men när hon fick sin nya stol så var hon nöjd i bilen =)
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » mån dec 21, 2009 11:12

Kolla babyproffsens, babyland, barnets hus hemsidor så ser du om de har några erbjudanden =)
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » mån dec 21, 2009 11:24

Vi har en BeSafe IziKid X1 (tror jag) och vi är väldigt nöjda med den. Tyvärr tar den sjukt mkt plats men stolarna blir större och större när de blir säkrare. Och vi har ändå en Volvo v70. Kan ju bara säga att det är väldigt jobbigt att sitta i framsätet (vi har stolen bak).
Har för mig att vi bytte när hon var omkring 5-6 månader, började bli trångt i babyskyddet.

Vi gjorde som Kali och åkte till NTF och pratade med dem. De är ju opartiska och hade ett gäng stolar som vi fick titta och känna på och prova i bilen. Annars är de väldigt hjälpsamma på affärerna där de säljer stolar.
Senast redigerad av Sinus mån dec 21, 2009 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån dec 21, 2009 15:21

Vi bytte stol till aktas cosmic comfort när Oskar var 6-7 mån och han satt jätte bra i den då. Fast det rådet om att åka till ntf är ju super bra :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar