Nu har vi våran bak/tårt tråd!! *hurraa*
Re: Nu har vi våran bak/tårt tråd!! *hurraa*
Sitamoia, man får stryka och värma locket och smörkrämen med händerna och släta till, tycker det funkar skitbra!. Man kan alltid slänga på ett lager dan innan med smörkräm och sen lägga på lite till innan locket så är tårtan både stabil och smöret lite mjukt!
-

Tossy - Alltid online

Det var ett bra tips Tossy, skall provas nästa gång! 
- Cecilia*
- Alltid online

Hm, smälta karameller i en burk i ugnen låter helmysko, haha. Vilken typ av burk skulle man använda då? Nyfiken på vad lolenona har att säga i frågan. =)
Nja, det där med smörkrämen blir jag nog aldrig riktigt klok på. Får fortsätta att testa lite olika varianter. =) Hur länge förvarar ni förresten smörkräm, och visst behöver den stå utanför kylskåpet för att inte stelna (och övertäckt med plastfolie), eller hur är det egentligen?
Nja, det där med smörkrämen blir jag nog aldrig riktigt klok på. Får fortsätta att testa lite olika varianter. =) Hur länge förvarar ni förresten smörkräm, och visst behöver den stå utanför kylskåpet för att inte stelna (och övertäckt med plastfolie), eller hur är det egentligen?
-

moia - Alltid online

Den innehåller ju smör och det blir hårt i kyl och mjuknar/smälter utanför kylen. Jag förvarar den i burk med lufttät loch i kyl. Där klarar den sig i ett par veckor.
När jag ska använda den för den stå utanför kyl ett tag, sen arbetar jag den mjuk. Det är beroende på vad den ska användas till. Ska man spackla en tårta kan krämen smälta. Ska man spritsa t.ex. blommor med den kan den inte smälta för då håller inte det spritsade, då får man arbeta den mjukare.
(det var inte detta du undrade men när jag ändå pratar om s. kräm...
)
När jag ska använda den för den stå utanför kyl ett tag, sen arbetar jag den mjuk. Det är beroende på vad den ska användas till. Ska man spackla en tårta kan krämen smälta. Ska man spritsa t.ex. blommor med den kan den inte smälta för då håller inte det spritsade, då får man arbeta den mjukare.
(det var inte detta du undrade men när jag ändå pratar om s. kräm...

-

Redhotwera - Alltid online

- lolenona_84
- Alltid online

Jag förvarar också smörkräm i kylen, om jag inte ska använda det på en gång förstås. Sen tar jag fram det i tid, glömmer jag så kör jag den i mikron några sekunder så den mjuknar lite.
-

Tossy - Alltid online

Jag gör som Tossy!
Den krämen jag gjorde igår utan äggulor stelnade rätt fort, i rumstemp, men jag tyckte inte det gjorde något. Den med äggulor kan ju bli så väldigt mjuk och lös när man lagt på den och håller på att dekorera tårta, och man kan ju inte ha den i kylen då, så denna tyckte jag nog bättre om! Plus att den var så smidig att göra... var bara smör, florsocker och choklad...
kan vara grädde i med men den tog jag ju bort eftersom det skulle vara sp över.
-

fru Wahlström - Alltid online

Ni har väl bokat in lördagen den 6:e! På "travell and living" är det ett program som heter tårtbossen som startar då. Missa inte!!!

-

åh redhotwera, jag har inte den kanalen men har sett reklam om den och jag vill se!! någon som vet om man kan se det programmet på något annat sätt?
- lolenona_84
- Alltid online

Så synd! men visst kan man se lite på annat håll
Kolla in detta!!!
http://tlc.discovery.com/videos/cake-bo ... ivery.html
Kolla in detta!!!
http://tlc.discovery.com/videos/cake-bo ... ivery.html

-

Jag har klurat lite på tulpaner, det är ju skitsvårt. =) Och attans vad kort flowerpasten räcker, jag har lyckats få ihop elva tulpaner och idag ska bröllopstårtan sättas ihop. Hm... Har gumpaste, kanske kan göra fler tulpaner i den. Iaf, vad tror ni om de här, duger de?:
- Bilagor
-
- sockertulpaner 100301 liten.jpg (108.12 KB) Visad 211 gånger
-

moia - Alltid online

Förresten har jag redan haft ett sammanbrott idag pga bröllopstårtan. Den botten jag gjorde igår kväll krackelerade helt när jag skar upp den idag, panik... Jag fick typ gråtattack och föll ihop i en hög på golvet. Gravidhormonell eller? Tur att sambon var hemma och kunde trösta. ...och gå till affären efter mer ägg så att jag kunde baka en ny botten. Blivande bruden har beställt en chokladigare chokladbotten och det var nog det som förstörde allt. Hade i en hel chokladkaka (som jag flisat) extra förutom kakao. I den nya kakan tog jag halva mängden chokladkaka och blandade i den efter det varma vattnet så att de inte hann smälta och blandas ut lika mycket.
Jag gjorde förresten min första randiga tårta i slutet av förra veckan. Det blev fint, men ränderna höll inte riktigt ihop, knepigt att kavla. Jag lägger upp bilder i bildertråden nu.
Jag gjorde förresten min första randiga tårta i slutet av förra veckan. Det blev fint, men ränderna höll inte riktigt ihop, knepigt att kavla. Jag lägger upp bilder i bildertråden nu.
-

moia - Alltid online

Jag tycker tulpanerna var jättefina, vad gör du om hon vill ha utslagna tulpaner också?Kan man inte ha nån utfyllnad i mitten på tulpanerna som inte kostar lika mycket som flowerpaste? Kanske nåt som inte ens går att äta, typ papper eller nåt liknande?
Jag provade också ett raddigt lock en gång, men ränderna höll inte ihop så jag knådade ihop hela skiten och den fick bli melerad istället. Man kanske måste fukta eller nåt för att det ska hålla ihop, men då är ju risken stor att locket fastnar när man ska ha upp det efter kavling... hmm.
Jag provade också ett raddigt lock en gång, men ränderna höll inte ihop så jag knådade ihop hela skiten och den fick bli melerad istället. Man kanske måste fukta eller nåt för att det ska hålla ihop, men då är ju risken stor att locket fastnar när man ska ha upp det efter kavling... hmm.
-

Tossy - Alltid online

Nu har jag hittat på ett namn till tårtbloggen jag ska börja skriva! =) Jag ska alltså börja blogga för lokalblaskans helgbilaga Pralin (samma tidning som hade ett reportage om mig tidigare). De firar 5-årsjubiléum genom att lansera sitt nya community på tidningens hemsida. Det blir upphottad design och en massa nyheter, bland annat ca 25-30 bloggare inom de ämnen som Pralin tar upp (livsstil, mat, inredning osv)- varav en är jag. Jag ska blogga om framförallt tårtor. Det kommer bli en utmaning, men känns faktiskt riktigt roligt! Men attans vad svårt det var att komma på ett bra namn. Jag har till slut valt "Tårthumlan". Ville hitta ett namn som innehöll "tårta" på något sätt, och helst kort och lite speciellt. "Humlan" valde jag eftersom det var ett av namnen Vincent kallades när han låg i magen. Googlade också på "tårthumlan" utan att få några träffar, som tur var. Vad tycker ni, låter det fånigt? Duger det? Jag har helgen på mig att bestämma mig slutgiltigt om vilket namn jag vill ha på bloggen.
-

moia - Alltid online

Återgå till Bak- och tårttråden