Nu har vi våran bak/tårt tråd!! *hurraa*
Re: Nu har vi våran bak/tårt tråd!! *hurraa*
Fru W: Ja en trumtårta tror jag kan bli kanon! Annars kan du ju alltid göra en svart tårta och slänga på lite nitar överallt. =)) Åh, Vincent älskar Rorri, han skulle bli överlycklig för en Rorri-tårta. Jag är nyfiken på hur din blir!
-

moia - Alltid online

Åh det var ingen dum idé det heller sitamoia - nitar är ju coolt!
Nu har jag verkligen lite att fundera över... Skulle gärna vilja göra en liten förstärkare ovanpå tårtan och göra namnet med sladden om ni fattar vad jag menar? Fick inte ihop det med trumtårtan så har haft lite ångest i helgen...
-

fru Wahlström - Alltid online

Åt en så god tårta med pärongrädde i - funderar lite på hur man gör pärongrädde - mosa päron, extrakt eller har ni några bättre tips?
- Trötta mamman
- Alltid online

pärongrädde lät inte dumt alls trötta mamman! tyvärr har jag inte en aning om hur du ska göra den smidigt. finns ett recept på päronmousse i recepttråden tror jag, men vet inte hurdant den smakar osv... kan du inte fråga där du åt den?
någon som gjort marängsmörkrämen (eller vad den kallas)?? är den smidig och god framförallt? har bara använt chokladsmörkräm att spackla med i mina tårtor men börjar tröttna lite på den nu...
någon som gjort marängsmörkrämen (eller vad den kallas)?? är den smidig och god framförallt? har bara använt chokladsmörkräm att spackla med i mina tårtor men börjar tröttna lite på den nu...
-

Hittade det här på familjeliv:
"Jag brukar ofta ha Pärongrädde till särskilt om jag har chockladbotten oxå....
2-3 dl grädde vispas med 1tsk päron essens och så kan man bita i Päron i sockerlag (småbitar)"
"Jag brukar ofta ha Pärongrädde till särskilt om jag har chockladbotten oxå....
2-3 dl grädde vispas med 1tsk päron essens och så kan man bita i Päron i sockerlag (småbitar)"
-

Det går inte att mixa päron på burk o vispa med grädde på nått sätt? 
- Ki27
- Alltid online

Här är receptet som finns i recepttråden. Jag har gjort detta två gånger. Första gången hade jag ingen essens så jag blandade i koncentrerad päronjuice, minns att jag fick ha i ganska mycket innan det smakade päron. Andra gången gjorde jag med essens och det smakade mycket päron då, gott. Kan tänka mig att man kan göra som jag gjorde förta gången men att då använda sig av lite mindre grädde för att behålla mer päronsmak.
Päronmousse
ca 500 g konserverade päron
3dl grädde
3 msk socker
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin (Kan dock vara idé att ta nåt blad till för det blev liiite löst)
Päronessens
Grön färg
Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Mixa päronen till en slät gegga. Smält gelatinet med ett par-tre matskedar av pärongeggan. Tillsätt några droppar (jag hade kanske 9-10 droppar) essens i den kalla pärongeggan och häll sedan tillbaka den del med gelatin. Häll i hela geggan i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen. Blir ganska söt, man kan säkert minska en del på sockret och/eller vaniljsockret om man inte vill ha den fullt så söt.
Fru w- jag brukar göra marängsmörkräm. Jag tycker den är bra och smidig att använda, det är det jag spacklat tårtan med som ligger med här på förgående sida så den går att göra helt slät som lock om man vill. Dock är den väldigt tidskrävande att göra. Receptena brukar bli väldigt stora mängder men den går att frysa in. Först trodde jag inte att det gick trots att jag läst att man kunde det. Jag häl på och vispade men den blev bara grynig och vattnig men jag testade en annan gång igen och när man vispat länge så gick den ihop och blev slät och fin igen.
Päronmousse
ca 500 g konserverade päron
3dl grädde
3 msk socker
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin (Kan dock vara idé att ta nåt blad till för det blev liiite löst)
Päronessens
Grön färg
Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Mixa päronen till en slät gegga. Smält gelatinet med ett par-tre matskedar av pärongeggan. Tillsätt några droppar (jag hade kanske 9-10 droppar) essens i den kalla pärongeggan och häll sedan tillbaka den del med gelatin. Häll i hela geggan i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen. Blir ganska söt, man kan säkert minska en del på sockret och/eller vaniljsockret om man inte vill ha den fullt så söt.
Fru w- jag brukar göra marängsmörkräm. Jag tycker den är bra och smidig att använda, det är det jag spacklat tårtan med som ligger med här på förgående sida så den går att göra helt slät som lock om man vill. Dock är den väldigt tidskrävande att göra. Receptena brukar bli väldigt stora mängder men den går att frysa in. Först trodde jag inte att det gick trots att jag läst att man kunde det. Jag häl på och vispade men den blev bara grynig och vattnig men jag testade en annan gång igen och när man vispat länge så gick den ihop och blev slät och fin igen.
- lolenona_84
- Alltid online

Jag har gjort marängsmörkrämen en gång men misslyckades med den då, den blev liksom lite klumpig. De senaste gångerna har jag gjort den vita chokladsmörkrämen och den är riktigt god! Blir lösare än den vanliga så den stadgar kanske inte upp tårtan lika väl, men å andra sidan hinner man med bättre.
Jag tycker det är svårt med den vanliga att hinna kladda på den på tårtan och lägga på locket innan det har stelnat för mycket. Antingen lägger jag på smörkrämen på tårtan och sedan kavlar locket, men då stelnar redan smörkrämen. Eller så kavlar jag först locket och lägger sedan på smörkrämen och sedan locket, men då hinner locket bli lite för tort. Knepigt. Fast med vita chokladsmörkrämen har man inte det problemet iaf. Och så är den som sagt god!
Jag tycker det är svårt med den vanliga att hinna kladda på den på tårtan och lägga på locket innan det har stelnat för mycket. Antingen lägger jag på smörkrämen på tårtan och sedan kavlar locket, men då stelnar redan smörkrämen. Eller så kavlar jag först locket och lägger sedan på smörkrämen och sedan locket, men då hinner locket bli lite för tort. Knepigt. Fast med vita chokladsmörkrämen har man inte det problemet iaf. Och så är den som sagt god!
-

moia - Alltid online

lolenona -men den är inte meckig då eftersom man skulle värma upp till 65 grader och hålla på? jag vill ju göra så smidigt som möjligt...
vit chokladsmörkräm är den enda jag testat, (förutom jordnötsfrosting och cream-cheese frosting med vaniljsmak men det var egna tårtor och bara för att jag ville ha något annat.) i beställningstårtor. Såg på "baka baka -bloggen" att hon hade recept på någon smörkräm med choklad fast utan äggulor, funderar på att testa den denna gången...
vit chokladsmörkräm är den enda jag testat, (förutom jordnötsfrosting och cream-cheese frosting med vaniljsmak men det var egna tårtor och bara för att jag ville ha något annat.) i beställningstårtor. Såg på "baka baka -bloggen" att hon hade recept på någon smörkräm med choklad fast utan äggulor, funderar på att testa den denna gången...
-

Uj vad det regnar in tårtbeställningar nu helt plötsligt, vet inte om jag riktigt hinner med... haha. Shit, plötsligt fyller precis ALLA år och vill ha tårtor - vänner, vänners vänner, vänners föräldrar, arbetskamrater och deras barn, you name it... Roligt men lite stressigt. Jag som har ett jobbprojekt för min mamma (förutom mitt vanliga 75%-jobb) som jag bara måste hinna med, det ska liksom vara första prioritet. Men jag har svårt att säga nej till att göra en tårta...
-

moia - Alltid online

Om smörkrämen stelnat innan locket läggs på gör ingenting. Det är lättare att jämna till ytan om smöret stelnat. Jag spacklar på kvällen och lägger locket på morgonen.
Oj, sitamoia, låter som du kan få fullt upp! Kul men jobbigt och stressigt.
Oj, sitamoia, låter som du kan få fullt upp! Kul men jobbigt och stressigt.

-

Redhotwera - Alltid online

Redhotwera: När smörkrämen hinner stelna för mig så sitter inte locket på bra, det "fäster" inte, och dessutom sitter det liksom inte ihop med tårtan sedan när man skär. Så jag tycker inte att det är så bra... Ja jag kommer få fullt upp, haha!
Fick en idé idag till en fyllning jag vill testa, polkagrisfluff. Kanske till Vincents 2-årstårta. Någon som gjort det? Kan man smälta små polkagrisar i grädde? Tänkte om det är svårt eftersom de är så hårda och socker behöver rätt hög temperatur för att smälta?
Fick en idé idag till en fyllning jag vill testa, polkagrisfluff. Kanske till Vincents 2-årstårta. Någon som gjort det? Kan man smälta små polkagrisar i grädde? Tänkte om det är svårt eftersom de är så hårda och socker behöver rätt hög temperatur för att smälta?
-

moia - Alltid online

Hmm, ja jag undrar sitamoia om inte det är gjort! Men kommer inte ihåg smakbetyg eller resultatet... jo lolenona har gjort med polkamousse (fluff?) en gång!! vi får se vad hon har att säga om det... 
-

Men! Däremot har jag läst att man kan smälta hårda karameller i en burk i ugnen, (tror jag till och med läste någon gång att man kan lägga karamellerna i en burk och låta åka med i diskmaskinen!!) så de rinner, och borde ju gå att blanda samman dom med medelvarm grädde då...
-

fru w - Jag gör så gott som alltid marängsmörkräm, tycker den är bra. Jag brukar inte kolla temperaturen (65 grader), vispar över vattenbad tills det ser fluffigt och bra ut och sockret "smält" liksom, sen vispar jag i matberedare tills det blivit maräng (så man kan vända skålen upp och ner) och sedan blandar jag i smöret och vispar tills det blir slätt och fint.
- Cecilia*
- Alltid online

Återgå till Bak- och tårttråden