Banner Forum Image

Nu börjar nedräkningen! Poffies EGO-tråd!

Nu börjar nedräkningen! Poffies EGO-tråd!

Inläggav Poffie » tis jan 17, 2012 14:34

Nu kan jag inte hålla mig längre! Är nu i vecka 31 (eller 30+2 om man ska vara petig) och nu startar nedräkningen på allvar!

Graviditeten har varit enkel förutom ett antal förkylningar och sjukdomar som vägrade att ge med sig, plus en dåligt fungerande sköldkörtel, men nu äntligen är jag frisk och mår toppen!
Har inte haft något illamående som är värt att prata om och foglossningarna som jag hade i börjar av graviditeten har gått över nu när jag är lite större och bäckenet har fyllts upp mer.
Magen är exakt lika stor/liten som den var med Alicia, fast har en helt annan form! Med Alicia var den mer klotrund och satt högt upp. Denna gången är den mer avlång, toppig och sitter långt ner. Kan stå framför spegeln länge på mornarna och titta på den, känner mig så fin denna gången!
Har inte gått upp särskillt mycket mer än man ska. Känner att det fortfarande finns massa plats i gravidbyxorna, något som jag inte kände förra gången!

På måndag ska jag på ett tillväxtultraljud för att se om bebisen är lika liten som Alicia var när hon föddes. Hopn vägde bara 2620g och med tanke på min familjebakgrund med dåligt fungerande moderkakor så vill dom göra ett extra ultraljud. Känns bra!
Uppdaterar er snart igen! Ska även till MVC på fredag, får se vad som kommer fram då! :)

// Poffie
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Re: Nu börjar nedräkningen! Poffies EGO-tråd!

Inläggav Stina » tis jan 17, 2012 15:26

Grattis :)
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav sprallos » ons jan 18, 2012 08:51

Spännande!! Slutspurten kvar!
sprallos

Inläggav Nelia » ons jan 18, 2012 14:24

Spännande!! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » fre jan 20, 2012 15:44

Åh vad spännande!
Hoppas att bebisen har bra mått :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » fre jan 20, 2012 15:45

Idag var det besök på MVC.
Nu har bebben lagt sig med huvudet neråt vilket var skönt. Var orolig för att den skulle ligga på tvären fram till förlossningen.
140 i hjärtrytm och SFmått på 28. Exakt som Alicia.
Mitt blodtryck var väldigt lågt sa dom, men bättre det än högt.
På Måndag ska vi på tillväxtultraljud på Östra för att se hur liten bebben är.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » mån jan 23, 2012 14:43

Ja idag var det tillväxtultraljud på Östra.
Fick reda på att bebben är något mindre än normalt men ligger iaf för tillfället inom ramarna för vad som är normalt.
Nytt ultraljud ska göras om 4 veckor för att se om den fortfarande ligger något under det normala. Vi ska även göra ett könsultraljud då vi vill ta reda på vad det är för en där inne. Hon som höll i undersökningen idag var väldigt kort i tonen och ville inte alls berätta vad det var...
Blir många ultraljud på denna lille vilden. Men men... det sägs ju vara ofarligt så...
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis jan 24, 2012 08:30

Skönt att undervikten var inom normala...vet dom varför det blivit så?
sprallos

Inläggav Poffie » ons jan 25, 2012 11:09

Det kan bero på olika faktorer.
Min man är halvjapan och asiater brukar få mindre barn, sen är inte jag så stor heller så...
Sen har jag haft problem med sköldkörteln och äter nu medicin mot det och tydligen kan det bli så då att bebisen blir mindre, det kanske var så med Alicia också fast då kollade dom inte upp det.
Sen kan det även vara så att min moderkaka inte fungerade till fullo med Alicia och därför så kanske den inte är lika effektiv denna gången heller. Dock såg allt bra ut med den nu, bra mängd fostervatten osv. så nu fungerar den iaf bra.
Vi får hålla tummarna för att bebisen fortsätter att följa sin kurva helt enkelt.
Idag känns det som att jag har en kokosnöt mellan benen, känner hur den borrar sig ner i bäckenet och rör på huvudet där nere. Jobbigt värre men...
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » fre feb 10, 2012 09:52

Ja, ny uppdatering, vet inte om så många läser denna tråd men...
Var hos MVC i tisdags för undersökning.
Alla värden såg jättefina ut, mitt järnvärde hade gått upp jättemycket då jag börjat med en mer järnrik kost och ingen urinvägsinfektion så känningarna jag hade förra veckan var nog bara att bebisen börjat fixera sig.
Dock hade magen inte vuxit så mycket alls så jag ska dit igen på tisdag för en ny mätning och så är det ett extra tillväxtultraljud om två veckor.
Fick ställa mig på vågen och jag fick en positiv överraskning då jag bara har gått upp 10 kg! Med Alicia hade jag gått upp 14 kilo vid denna tidpunkten!
Var även på ett könsultraljud i onsdags och fick reda på vad det var för sort. Men det har vi sagt att vi ska hålla hemligt tills bebben kommer ut. Känns dock skönt att kunna spåna lite mer på namn och även kunna köpa lite speciella kläder till vilden i magen.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » tis feb 21, 2012 14:22

Ja ny uppdatering.
Imorse var jag hos BM igen för nya mått och kontroll av värden. Förra veckans mätning var bra och SF-måttet hade ökat en centimeter.
Denna veckan hade det ökat en centimeter igen och låg nu på 31.
Bebisen följer sin kurva även om den är den undre kurvan.
Dock fick jag mig en chock när jag var på tillväxtultraljud idag för då hade h*n vuxit ikapp sig rejält och låg nu på +5% istället för -10% som den låg förra gången! Kändes skumt då jag räknat med att få en liten bebis....
Dock sa läkaren att han inte kunde mäta huvudet så bra då den ligger fixerad och låååångt ner i bäckenet så han trodde att den skulle väga runt 3000g-3500g när den kommer ut. Redan nu vägde den 300g mer än vad Alicia vägde när hon kom ut!
Chockad...

Börjar att bli rejält trött på att vara gravid nu dock... vill bara att värkarna ska starta så vi får åka in och träffa lillskrutten.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » ons feb 22, 2012 17:55

Bara en månad kvar för dig! Du är ju snart på BB! Vad fort det har gått. Skönt att bebis har vuxit till sig gissar jag.
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » tor feb 23, 2012 12:06

Lotta72 skrev:Bara en månad kvar för dig! Du är ju snart på BB! Vad fort det har gått. Skönt att bebis har vuxit till sig gissar jag.

Ja det är snart dags! Skönt!
Jo det känns bra att bebben har vuxit till sig men samtidigt lite chockartat då man ställt in sig på en liten bebis. Nu börjar man ju undra om kläderna som Alicia hade ens kommer att kunna användas öht.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » tor feb 23, 2012 19:29

Poffie: jag förstår hur du känner, både Isabell och Felisia var små när dom kom och ända fram tills någon vecka innan Evilina kom så hade dom räknat att hon skulle ligga på ca -17% och sedan någon dag innan vi skulle in låg hon på -7%. Nu har jag fortfarande svårt att vänja mig vid att hon är större (normalstor), idag började hon även tulla på stl 62-68 vilket dom andra började med betydligt senare.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » fre feb 24, 2012 21:56

Jo, det känns så fel bara. Har svårt att tro på att bebisen vuxit från liten till normalstor på 4 veckor. Vad är det jag har käkat egentligen?! Tillväxthormon :P Men men, bara den är frisk så skiter jag väl egentligen i vikten.

Har haft så skum känsla nu i två-tre dagar. Molnande mensvärk, tryck neråt, böjer jag mig framåt så känns det som att något trycker mot "rövhålet" och så känns det som ett tryck mot livmodertappen till och från som att någon ligger och pressar mot den. Idag fick jag en liten blödning tillsammans med en seg flytning så jag tror att det var slemmisen som gick, dock har jag haft väldigt sega flytningar till och från i en vecka nu.
Vill gärna tro att nåt är på G då jag är trött på detta nu, men samtidigt så vet jag att så nog inte är fallet.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Gravid