Banner Forum Image

Ni som läst boken Somna utan gråt

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Ni som läst boken Somna utan gråt

Inläggav annika80 » sön nov 01, 2009 21:32

Hej

Vi har en son på snart 5 månader. Sömnen är vårt största bekymmer. Han sover endast korta stunder på dagarna ca 30 minuter och när han somnar gör han det antingen genom amning eller när jag går runt och bär på honom. På kvällen sover han likadant och vi får inte honom att sova för natten förrän vi själv lägger oss, dvs 22 eller senare. Han är jättegnällig och skrikig både på dag och kväll pga övertrötthet.

Jag har köpt boken Somna utan gråt och där stod det att läggningsrutiner är jätteviktiga. Är det någon som har provat metoden så tar vi tacksamt emot förslag, även ni som haft samma problem och inte läst boken är välkomna att skriva. Vi får aldrig någon tid för oss själva.
annika80
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Ni som läst boken Somna utan gråt

Inläggav MollyAlex » sön nov 01, 2009 22:24

Hej annika80!

Vi hade oxå svårt med att få vår lilla tjej att sova bra. Vi fick tipsen att skapa bra rutiner, så vi la henne samma tid varje kväll , samma rutin, borstade tänderna, läste saga o sa godnatt. I början skrek hon, men för varje kväll skrek hon mindre o mindre. Vi gick in till henne med jämna mellanrum o sa att vi fanns utanför o att det va dax att sova.
Hon började sova hela nätter efter att hon fick eget rum, o vi slutade störa varandra. När vi fick ordning på sömnstunderna under dagen blev nätterna bra! Vi la henne samma tider på dagarna oxå, alltid 11.00, o sen eftermiddag 16.00, så sov hon ½-2h.
Så mitt tips e att se när han börjar gnugga ögonen o fånga honom innan han blir övertrött. Prova att hålla tider o få honom att förstå rutinen genom upprepning, så tror jag han får mer trygghet i sömnen.
Lycka till!
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MollyAlex
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » mån nov 02, 2009 21:18

Rutiner var vår lösning också, Kaspian sov inte heller mer än 20-30 min i streck på dan och sen vaknade han massa på natten och ammade. När han var 4 mån kände jag att det inte var hållbart längre..så då införde jag bestämda läggtider på dan när han fick sova i sin säng. Jag bestämde när han skulle sova istället för att vänta på att han skulle bli trött. Efter tre dagar sov han 3-4 timmar på dan och 12 på natten utan någon mat. Sov 3 ggr på dan och jag la honom samma tid hela tiden..till alla sömnpass..

Gör så fortfarande och han är 2 nu och shar alltid sovit som en liten gud, och är aldrig övertrött på dan heller. så himla skönt!
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav miraz » tis nov 03, 2009 20:08

Jag håller på att läsa Somna utan gråt och tycker att den känns tilltalande. Men än har vi inte börjat. :)
Bild
miraz
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Återgå till Barn och sömn