Banner Forum Image

ni som har 15h barn på förskola!

Diskutera förskola och familjedaghem

ni som har 15h barn på förskola!

Inläggav hellokitty » ons jun 15, 2011 10:24

måste fråga er, hur har ni barnen på dagis när dom går 15 h? För mig känns de självklart som bästa valet att ha charlie 3 dar i veckan 5h/gång. Han skall ju börja nu i augusti. Han har kommit in på en förskola som är helt ny den är inte ens färdig byggd utan det blir paviljonger innan. Men nu till saken dom säger att "dom har de så" att barn till föräldralediga går 8:30-11:30 och så är det med det. Meeen hallå jag tycker de suger både för charlie och mig o kasper :( charlie hinner knappt komma dit innan han ska hem igen, llunchen är 11:30 så han får inte äta lunch där med andra barnen. Jag o kasper hinner inte göra någonting för vi hinner knappt hem innan vi ska tillbaka o åka någonstanns kan vi ju bara glömma. Utan då måste vi hämta 11:30 o eftersom han inte ätit lunch då så måste vi direkt hem o göra de klockan hinner alltså blir typ ett innan vi ens kan fundera på att åka någonstanns och fyra "skall" de ju hem o börjas laga middag.. känner som att varje dag blir helt förstörd nu när han ska börja dagis... :(
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: ni som har 15h barn på förskola!

Inläggav Nelia » ons jun 15, 2011 11:21

Jag har hört att vissa förskolor är "snälla" nog att tillåta 5 h/dag 3 dagar/v istället, men långt ifrån alla gör det. På Joels förskola gäller 3 h/dag, vet inte tiderna ännu. Nu har jag turen att förskolan ligger på 5 minuters promenadavstånd så jag antar att jag kommer lägga lämning/hämtning i samband med promenad eller nåt. Om det är lämning runt 8-8.30 på morgonen så kommer sambon att lämna honom så hämtar jag sen.

Måste han gå varje dag då? Vi kommer nog inte lämna Joel 5 dagar/vecka, utan kanske tis-tors eller nåt sånt. Dels för att slippa hämta/lämna som en tok varje dag och dels för att han ska få vara hemma med mig och bebis också. På Joels förskola verkar de vara väldigt flexibla så man kan ringa samma morgon om vi bestämmer oss för att han får vara hemma den dagen. Rätt skönt, ibland kan ju allt bara kännas bläh och man inte vill gå utanför dörren liksom. :wink:

Hör en gång till med förskolan om de kan göra ett undantag, men tyvärr är det ju upp till dem att bestämma hur barnen skall gå.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons jun 15, 2011 11:23

Jo, vad gäller lunchen så har jag tänkt att jag och sambon lagar lunchlådor för de dagarna som Joel kommer vara på förskolan, om det är hämtning strax innan lunch. Då slipper jag ställa mig och laga mat när vi kommer hem och han säkert är jättehungrig. Bara ett tips, för att slippa ytterligare ett stressmoment. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons jun 15, 2011 11:28

Nu lät jag som värsta "grymmemorsan" som aldrig stressar :oops: Tro mig, jag är inte sån! Det kommer serveras mackor, cornflakes osv till lunch nån gång också när vi inte har haft tillräcklig framförhållning. Och hemmet och tvätten kommer snällt få vänta om jag inte hinner. Och dammråttorna kommer dansa på bordet. Osv osv... :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » ons jun 15, 2011 13:24

Här är en till som funderat på samma "problem".
Vår kille blir 18 månader nu när lillebror föds och egentligen hade jag nog velat att han skulle få några timmar på förskolan till hösten för att han ska få träffa andra barn och så. Men, när jag nu kollade upp det så visar det sig att det är samma som gäller här som hos er, 3 timmar per dag och ingen lunch. Blir ju bara en massa hämta och lämna och meck för att få ihop det så jag tror nog vi struntar i det helt enkelt. Ett stressmoment är jag inte intresserad av. Det tror jag inte att någon av oss vuxna eller barn vinner nånting på.
Jag kommer nog mer se till att komma iväg till öppna förskolan 2 dagar i veckan och göra allt jag kan för att fixa playdates istället.

Hade barnen varit äldre och redan vana vid förskolan är det oftast lättare att trixa lite med tider och kanske bara lämna 2 dagar i veckan de där 3 timmarna, men nu är ju inte våra små vana vid miljön så då tror jag det kan ta längre tid innan de kommer in i det om de inte är där mer än någon timme. Men det är ju svårt att veta.
Hoppas ni kommer fram till någon lösning som passar er.
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Strumpan » ons jun 15, 2011 15:01

Det där försökte vår förskola införa också. Så otroligt kassa tider!
Det blev ramaskri från föräldrarna, inte en enda förälder ville ha dessa tider, så dom var tvungna att ändra tillbaka.

Isabelle gick 8.30 - 13.30 3 dagar i veckan.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » ons jun 15, 2011 15:16

Det är ju upp till varje kommun att besökta om 15 h barnen. Personligen tycker jag det suger att barnet skall vara på förskolan 3 h 5 dagar/v. Vi har förmånen att ha 5h 3 dagar/v. Men jag ska ärligt säga att hade det inte varit så hade Thea fått gå Max tre dagar i veckan. Annars stressar man ju ihjäl sig. Nelias tanke med lunchlådor var klokt, se till att ha det och kanske en banan på väg hem. Dom flesta förskollärare som jag känner tycker inte heller att detta system är bra, då man kan ju undra vem det gynnar. För det är ju inte barnen och inte deras verksamhet.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » ons jun 15, 2011 15:28

Vi har haft det precis så. Vincent har varit tvungen att gå 8-11, vilket i alla fall första halvåret resulterade i att vi fick hämta hem en jättegrinig, jättehungrig grabb som inte alls ville gå hem. Han sov dessutom fortfarande 2-3 h/dag (vi håller just på att sluta med dagsovning nu). Det här passade verkligen skiiiitdåligt för Vincent, och för oss. Men så var det. Det bestämdes strax innan Claudia föddes. Och vet ni vad, nuuuu har de bestämt att ändra tillbaka så att de som går 15 h till hösten får välja 3h/5dgr eller 5h/3dgr. Jättebra men faan också. =(

Vi har gjort så att Vincent gått på dagis 3-4 dagar i veckan, alltsa helt enkelt hoppat över några dagar i veckan. Sen hade jag alltid med mig en massa snacks när jag hämtade Vincent - små russinpaket, askar med lite frukt (vindruvor, äppelklyftor), smoothies (sådana man köper i barnmatshyllan i affären), ett par askar havrefras (som han gillar väldigt). Så fick han tugga på något hela vägen hem för att orka hålla humöret uppe någorlunda tills jag fick i honom lunch och i säng.

Hos oss bestäms alltså det här med timmarna från kommunens håll så varje enskild förskola kan inte göra något åt det. Vet inte hur det är hos er. Men det är bra att framföra allt man tycker till dagispersonalen så kanske en del kommer vidare uppåt i hierarkin.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » ons jun 15, 2011 16:34

usch va dåligt! det e ju inte bara dåligt för barnen o föräldrarna utan även för dom som jobbar där?!! ..

vi har turen att här går tjejrna 9.00-14.00 tis - tors perfekt och det e lärRNA där som tycker det e bäst för alla! dom hinne rju inte heller vara me barnen på riktigt om de bara går 3 h per dag lixom..

e det fler mammor på er förskola som tycker det e dåligt så ta upp det med lärarna...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons jun 15, 2011 18:45

De tiderna fick vi till Leon först med, tre timmar 5 dagar.. Helt skit! MEn innan han hann att börja med det så klagade jag o sa att mina kompisars barn minsann går 5 timmar 3 dagar, och så fick Leon också det ;)

Det är ju massa social träning med att äta lunch mm ihop, inte bara dit osså hem direkt.. och vad ska man som förälder hinna med på den korta stunden.. tänk de som ska söka jobb mm, kanske bor långt från stan, osv.. det går ju inte.. Jag som bara har 5 min till dagis tyckte det var kort..
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » ons jun 15, 2011 19:08

Jag har med nära till dagis men de e ändå skit . Samt att två dagis till här bredvid godkänner ju 5h 3 dar i veckan då kan ju inte va komunen.. Vi får se hur de blir. Vill ju han ska gå för o leka av sig!
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » ons jun 15, 2011 20:23

Inom Linköpings kommun finns det också någon sån regel som du skriver HelloKitty, vilket jag tycker är vansinne. Man betalar ju fullt för barnets plats trots att de inte får gå heltid och att de sen ska ha synpunkter på hur man lägger upp antalet timmar tycker jag är vansinne. Nä, fy farao. Det borde vara individuella tider för varje enskilt barn, beroende på hur föräldrarna har det och vad barnet har för behov. För att spinna på så har dom också en regel att man inte får äta både frukost och lunch på dagis om man är 15 timmars barn...
Vi har tur dock att ha en privat förskola där man kan välja i princip själv hur mna vill ha det med timmarna. Så fram till maj gick Nils 5 timmar/3 dagar i veckan (7.30-12.30, P lämnar och jag hämtar efter lunch). Maj och juni gjorde jag om så att han har gått två dagar i veckan 7.30-15. Perfekt för mig då jag har hunnit få ut ltie mer av dagen.
Efter utvecklingssamtal som vi hade igår så har vi kommit fram till att Nils behöver mer dagistid för att kunna va med i gruppen på ett bra sätt så i höst kommer han gå 8-12.15, mån-tors. Alltså få något mer än 15 timmar eftersom han behöver det. Superbra tycker jag och förskolechefen!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » ons jun 15, 2011 20:42

Vi har turen att vi kommer få ha 5h 3 dagar i veckan. Om det hade varit 3h så vet jag inte om jag hade velat ha henne där mer än högst två dagar i veckan.
Vi bor en bit ifrån, så det tar tjugo minuter att gå vardera väg. Sambon har dessutom bilen och åker väldigt tidigt på morgonen så om jag skulle gå tjugo minuter för att lämna henne, gå hem, gå tillbaka och gå hem igen, nej det skulle jag inte orka.

Och vad ska man hinna på den korta tiden hemma? Knappt ta sig en lur ju. Och med spädbarn är det inte helt lätt att få det så tidspassat hela tiden.

Däremot vet jag att det är väldigt vanligt med dessa 3h/5dagars tider tyvärr.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons jun 15, 2011 21:10

Vad gäller egentligen med förskoleavgiften? Jag har fått höra olika bud, vissa går gratis och andra betalar fullt osv..? Är det upp till kommunerna?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons jun 15, 2011 21:16

Tog reda på fakta själv. Joel kommer gå gratis när jag är föräldraledig, bortsett från halv avgift juni och augusti månad. :)

"För barn i ålder 3-5 år som har plats 15 timmar/vecka för att vårdnadshavare är föräldraledig eller arbetssökande debiteras ingen avgift under perioden 1 september - 31 maj. Under juni och augusti månad debiteras halv avgift."
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Förskolan