ni som har 15h barn på förskola!
Re: ni som har 15h barn på förskola!
det är olika i olika kommuner Ralphie. Här i göteborg kan man iaf ha en halvtidsplats (max 20 timmar i veckan). Sen är det ju maxtaxa i hela landet och man betalar utifrån vad man tjänar så man kan ju också be den som är ansvarig i din kommun att räkna på vad ni skulle få betala. jag har ju tex studerat under flera år och studiemedlet räknas inte som inkomst alls här varför vår dagisavgift har beräknats enbart på min sambos lön och då han är har ett låglönejobb så tror jag inte vi betalade mer än 300 kr i månaden för halvtidsplatsen. sen har man ju rätt till 15 gratis timmar i veckan när barnet är tre år (eller om det är hösten det år barnet fyller 3, har inte exakt koll) och det gäller ju hela landet.
jag hade förövrigt aldrig velat vara hemma på heltid tills skolstart, jag tror inte jag hade haft några som helst problem med att stimulera mina barn men jag hade definitivt haft problem att stimulera mig själv! i min drömvärld hade jag jobbat typ 3-4 timmar om dagen (fast med heltidslön förstås och ingen restid till jobbet) och varit med barnen resten, då tror jag både de och jag hade varit på topp jämt
jag hade förövrigt aldrig velat vara hemma på heltid tills skolstart, jag tror inte jag hade haft några som helst problem med att stimulera mina barn men jag hade definitivt haft problem att stimulera mig själv! i min drömvärld hade jag jobbat typ 3-4 timmar om dagen (fast med heltidslön förstås och ingen restid till jobbet) och varit med barnen resten, då tror jag både de och jag hade varit på topp jämt
-

Kali - Alltid online

Jag tycker också att det är mysigt att vara hemma, ett tag...men nu såhär över ett år senare känner jag att jag längtar bort. Vill vara annat än "mamman". Tror det hör till vår generation på nåt sätt. Inte att förringa de som verkligen VILL vara heltidsmamma och hemma tills dom börjar skolan. Inget fel i det, vi är bara olika. Jag hade blivit knäpp...jag hade inte varit nån glad person om jag skulle vara hemma så länge, tror jag.
...jag tycker jag har det rätt bra med min 75% tjänst. Jag jobbar 6 tim/dag och kan hämta dom runt 15 tiden (när jag nu börjar jobba och bägge går på dagis). Vi hinner få en eftermiddag och kväll med lite mer kvalité och sen har vi helgerna också.
Drömmen hade nog varit att lämna dom på dagis vid 9 tiden och hämta runt 14. Men 50% skulle vi nog inte överleva på ekonomiskt, tyvärr.
...jag tycker jag har det rätt bra med min 75% tjänst. Jag jobbar 6 tim/dag och kan hämta dom runt 15 tiden (när jag nu börjar jobba och bägge går på dagis). Vi hinner få en eftermiddag och kväll med lite mer kvalité och sen har vi helgerna också.
Drömmen hade nog varit att lämna dom på dagis vid 9 tiden och hämta runt 14. Men 50% skulle vi nog inte överleva på ekonomiskt, tyvärr.
- sprallos
Tack för infon Kali! Halvtid blir kanske inte så dyrt då, Även om man kanske inte utnyttjar alla timmar, men skönt att ha vid behov, och säkert kul för Eddy att komma iväg och leka av sig ordentligt utan morsan emellanåt.
Jo nog skulle man behöva lite egentid ibland. Men jag tror ändå jag skulle trivas bäst så
Få vara med så mkt som möjligt under barnets uppväxt. Tiden går ju så fort och de blir vuxna på nolltid. Inget jobb slår det. Men visst, jag håller med, man skulle ju behöva vara påhittig för att inte börja krypa på väggarna. Kanske en dags jobb per vecka vore lagom 
Jo nog skulle man behöva lite egentid ibland. Men jag tror ändå jag skulle trivas bäst så
-

Ralphie - Alltid online

Pratade precis med Joels förskolelärare idag ang 15-timmarsveckorna och hur de vill ha det och fick veta att de har ett eget beslut på hans förskola att barnen går tis, ons, tors mellan 9-14. Snacka om att jag blev både glad och lättad! Det är ju precis så vi vill ha det! De tycker det är bättre för både barn och föräldrar att barnen får gå 5 timmar per dag istället, och att det är socialt viktigt att barnen får vara med på lunchen. Helt fantastiskt! Det kan inte bli bättre ju! 
-

Nelia - Alltid online

Vad skönt att det blev precis som ni ville ha det Nelia!
-

Ralphie - Alltid online

Det är samma här nu Nelia. Man får välja själv....skönt!! På Victors nya dagis har dom inte bestämt vilka 3 dagar dom ska vara...dom går iväg till gympasalen en gång i veckan och vill att även 15 tim barnen ska få den möjligheten. Så dom har varit mån, tis, tors 08:45-13:45.
- sprallos
Vad skönt sprallos! Ja, Joels förskola förlägger också extra aktiviteter de dagarna som 15-timmarsbarnen är där, så himla bra.
-

Nelia - Alltid online