Banner Forum Image

Ni som fått barn/är gravida inom 1,9 års regeln

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

Re: Ni som fått barn/är gravida inom 1,9 års regeln

Inläggav gangsterflickan » ons jan 27, 2010 14:34

jag fick Jonna innan den tiden och dom tyckte att ajg skulle skicka in uppgifterna igen men jag har ju blivit arbetslös så ajg var tvungen att skriva ett eget brev och förklara allt om hur de var och så.
Men de var inge problem iaf, jag fick iaf samma fp.. eller ska få, de var något annat krångel som vanligt.

Tror de kan vara så att dom vill ha in uppgifterna ifall något har ändrats, typ att du kanske ska få högre fp - och då är de ju bra.. men ring och hör så kanske du inte behöver skicka in dem igen.'

lycka till - de brukar behövas när man har med försäkringskassan att göra :?
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » ons jan 27, 2010 14:59

hmmmm tänket så det knakar men kan inte komma ihåg om jag skickat in något eller inte :wink: Med tanke på att allt ska vara så omständigt när man har med försäkringskassan att göra så skulle det inte förvåna mig om man var tvungen att skicka in det igen :roll: Jag skulle nog ringa och fråga så att det inte blir nåt fel... Ringde till dom härom dagen ang andra frågor,eftersom dom gjort reklam för "NYA försäkringskassan" på tv och sagt att dom numer svarar snabbt osv trodde jag att det skulle gå snabbt,men kötiden var över 20 min och det var 260 samtal före,så nya försäkringskassan är med andra ord precis som den gamla,hihihi :lol:
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » ons jan 27, 2010 15:13

jag fick samma lapp som jag skulle ge till min arbetsgivare så jag ringde och frågade om jag var tvungen. Hon sa till mig då att jag skulle göra det, men det förändrar ju inget så jag kan tycka att det bara är en onödig formell grej men men. jag var lite orolig att det skulle bli fel då jag jobbat halvtid nu i ett år men jag såg på fk hemsida nu att det är uppdaterat meed den lön m.m som jag hade innan. Så det e bara o fylla i igen o skicka in :)
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » ons jan 27, 2010 15:14

Haha...Jag ringde också igår ang föräldrapenning och då var det 287 före i kö.
Försölringskassan ja...även om du ringen och de menar på att du inte behöver skicka in något extra så kan det hända att du får hem ett litet otrevligt brev där de förklarar att det inte blir några doleros förens du har skickar in dina papper. :wink:

Got the t-shirt.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons jan 27, 2010 17:01

Jag läste imorse eller igår nån annan som hade samma fundering och som ringde fk. Hon skrev att hon inte behövde skicka in igen, men vid varje ny anmälan så kommer de där papprena hem till en automatiskt. Men man får säkert olika besked beroende på vem man pratar med där. Om jag bara kunde minnas vilken tråd jag läste det i????
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons jan 27, 2010 17:37

tossy: det var nog jag som skrev iaf!

mini-mamman: jag ringde o frågade (o jag fick nog tag i nya FK för jag kom fram på bara minuter! :D ) o till mig sa hon att jag INTE behövde skicka in någonting. Det beräknade barnet fanns redan registerat på mig (stämde) o så gjorde hon en notering om att jag bara studerat o ingenting var ändrat o så bad hon om mitt mobilnummer och sa att om det är något så hör de av sig. jag undrade om jag fick något nytt beslut hem men det skulle jag inte få utan om det inte var något de undrade av kunde jag bara ansöka o få mina pengar. Har gjort ansökan, det gick ju smärtfritt, får se hur det går med utbetalningen.... ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons jan 27, 2010 20:20

Man ska aldrig ringa på måndagar :-) Så mycket har jag förstått!

Jag fick också skicka in nya uppgifter för SGI när Ida kom, hade redan aktuella uppgifter inne efter sjukskrivningen för ryggskadan. När jag ringde undrade jag om inte hon jag pratade med också tyckte det var lite onödigt att behöva dubbeljobba så, och det tyckte hon, men hon bestämde ju inte. Jäjä, Jag hoppas slippa skicka in igen, har ju också bara studerat på sistone :D
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » ons jan 27, 2010 21:04

Jag behövde inte heller skicka in sa dom till mig, den lappen skickas ut automatiskt när de fått moderskapsintyget. Men jag hade ju ingen förändring i lön, har man haft det så ska man däremot skicka in, tex vid löneförhöjning och dylikt. :)
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » ons jan 27, 2010 21:05

Tossy - jag nämnde det i stora-gravid-tråden igår, kan vara där kanske!?
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons jan 27, 2010 21:07

Haha, ja där kan det absilut ha varit :D Man läser ju så många trådar att det är svårt att hålla reda på!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tor jan 28, 2010 00:05

Hoppas verkligen jag slipper skicka in igen, för jag lär vänta på att få mitt årsresultat för 2009 beräknad från min revisor (är egenföretagare), sedan skicka in en massa olika papper, och så ska de hålla på och räkna och klura en massa på fk. Verkar helt klart som onödigt jobb för alla parter. Jag håller tummarna för att det är rätt person som svarar när jag ringer och frågar... =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tor jan 28, 2010 00:28

Jag har inte fått några papper än men nu när jag gick in på mina sidor på fk´s hemsida så har dom lagt till "barn med planerat födelsedatum...". Så det verkar ju iaf som om jag inte behöver skicka in något mer, men jag kommer nog att ringa och höra ändå :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jema » mån feb 01, 2010 11:33

Sist jag ringde FK så kunde jag lämna mitt nummer så ringde dom upp så fort dom kunde och det tog inte så lång tid. Bara ett tips att man nu slipper sitta i telefonkö i evigheter.
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Inläggav SofieLouise » mån feb 01, 2010 13:19

Jag fick samma formulär jag ;) Ringde och ifrågasatte och de sa att det skickas per automatik och om det är oförändrat så behöver man inte göra något. Har nu fått min första HP-utbetalning så d verkar fungera som det ska :)
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SofieLouise
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån feb 01, 2010 13:35

Jag fick hemskickat inte mindre än fyra likadana formulär och infomationsblad ha ha. Jag ringde iaf och tjejen sa att man bara behövde fylla i och skicka in dom om ens inkomst hade blivit högre än tidigare.
Dom sänker aldrig fp om man blivit gravid inom 1,9 år sa hon.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Återgå till Arbete & ekonomi