Ni som använder bärsjal
24 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Re: Ni som använder bärsjal
Jag vill också veta
Har tänkt kolla med Che men inte hunnit än, så meddela gärna vad hon säge!
-

Tossy - Alltid online

jag hatademin sjal hade en lång vävd. jag tyckte det va jobbigt att behöva knyta kändes osäkert att den satt rätt så jag använde den typ 1 gång. hade jag fortsatt hade jag väl lärt mig och de hade gått snabbare men ja de va så mycket smidigare o slänga på sig babybjörnen och jag hade aldrig ont eller dyligt av den o charlie älskade den så jaa den blev de för oss 
- hellokitty
- Alltid online

När Knut var mindre använde vi en trikåsjal från minimundus.se. Den har tjänat oss mycket bra men om jag skulle köpa en ny trikåsjal idag skulle jag leta efter någon som är lite stummare och försöka hitta någon som är svalare.
När Knut blev lite tyngre tyckte jag att trikåsjalen började bli sladdrig och inte avlasta så bra så nu har vi gått över till vävd sjal.
När Knut blev lite tyngre tyckte jag att trikåsjalen började bli sladdrig och inte avlasta så bra så nu har vi gått över till vävd sjal.
- Gerda
- Har vimedbarn.se som startsida

hellokitty skrev:jag hatademin sjal hade en lång vävd. jag tyckte det va jobbigt att behöva knyta kändes osäkert att den satt rätt så jag använde den typ 1 gång.
Kan ju tillägga att trikå-sjal är mycket lättare och mer förlåtande att knyta än en vävd sjal men att det tar ett par gånger för att få till det och veta hur hårt man ska knyta. Men när man gör det så är det fantastiskt.
- Gerda

mini-mamman skrev:Jag har också en babybjörn bärsele hemma, som jag fick när Teodor var bebis. Vilgot gillar den, men jag får otroligt ont i ryggen av den...
Nu bara dumpar jag inlägg här men men
Om du vill ha en bärsele så finns det ju en massa alternativ till babybjörn som är ergonomiska för såväl bärare som barn och som dessutom kan användas tills barnen är 2-3 år därför att de avlastar så mycket bättre.
- Gerda

Jag köpte en långsjal (trikå?) innan Vincent föddes, tyckte det verkade mysigt. Men det fungerade verkligen inte, för vare sig mig eller honom. Den var bökig och bylsig och Vincent hasade för långt ner, satt för instängd och blev för varm. Han har alltid varit varm av sig och alltid velat ha utrymme och utsikt. Att sitta ihopkrupen tätt emot någon var helt enkelt inte hans grej. Istället lånade vi en Babybjörn som fungerade mycket bättre, och när det blev för tungt med den så köpte vi en Ergo-sele som verkligen var kanon! Den kan man dessutom använda till att bära på ryggen upp till barnet är flera år gammalt (minns inte åldern & vikten, men uppemot 4-5 år åtminstone). När lilla barnet kommer nu så ska vi köpa en nyföddinsats till Ergon.
-

moia - Alltid online

Vi har en tricot-slen dvs en lång trikåsjal. I början är den lite svår att knyta och lära sig att knyta lagom hårt men man lär sig lär sig. Den köpte vi till Oskar men han gillade den aldrig Alma däremot har använt den flitigt, vi har dock också en babybjörn så jag varvar med vilken jag använder. Jag får ju dock ondare i ryggen när jag bär med babybjörnen än med sjalen. i vintras tyckte jag sjalen var super då man inte behövde klä på Alma så mycket när man skulle ut då det är tre lager tyg runt henne plus att hon var så liten att hon rymdes innanför min jacka. Nu när hon är större och stadigare blir det dock mer och mer sele men den växer hon ju ur fortare än sjalen.
- Taweret
- Alltid online

jag har en cuddly wrap, (trikåsjal) och skulle mer eller mindre dö utan den. Då leiha inte vill ligga själv och sova och då storebror knappast e så stor tycker jag den fungerar toppen. (hon ligger och snusar på mitt bröst nu)
jag har ännu inte känt på svajighten som många säger finns med trikåsjal utan tycker den e lätt och smidig att ta på och av nu när man lärt sig. Jag övade på en docka innan men tycker att man snabbt fick in snitsen. hade en BB vävd sjal innan men den lärde jag mig aldrig.
jag har ännu inte känt på svajighten som många säger finns med trikåsjal utan tycker den e lätt och smidig att ta på och av nu när man lärt sig. Jag övade på en docka innan men tycker att man snabbt fick in snitsen. hade en BB vävd sjal innan men den lärde jag mig aldrig.
-

ToToRo - Alltid online

Här ser jag ju att jag måste lämna ett avtryck!
I stora drag finns;
Trikåsjal- elastisk sjal som man brukar börja med. Man har den tills barnet blir för tungt, typ runt sex månader o då känns det dels för svajigt o sen blir det helt enkelt för tungt. Var INTE rädda för att binda hårt, hårdare än ni tror att det ska knytas. Barnet buffar ut armar så småningom så de blir mer fria. Det finns också sjalar som är olika tjocka. En tunn är ju att föredra på sommaren o en varmare på vintern.
Vävd sjal- Kan man såklart ha från början eller byta av med när barnet blir tyngre. Finns olika längder för att göra olika knyt, kolla youtube. Barnet byter ofta plats till ryggen för att det blir en bättre viktfördelning. Dessa sjalar är stumma, alltså inte töj på samma sätt som trikå så de löper ju på ett annat sätt men avlastar så skönt så barnet känns knappt.
Sen har vi selar- Ni har säkert hört om manduca, ergo´o beco för att nämna några. Gemensamt har dessa selar att de avlastar bra samt att de är lätta att ha barnét i. Inget som ska knytas, bara slänga upp barnet o knäppa.
Mei tais är en sjal o sele i ett på sätt o vis. Är som en sele fast finns med vadderade axelband, ovadd axelband, knäppe i midja/knyta i midjan, utbredbara axelband o inte utbredbara axelband. Olika mått för sittpanel o längd på banden finns så klart o olika modeller. Har nästan sjalens alla fördelar men med selens lätthet att sätta på sig.
Man kan inte knyta en gång o tro att man borde kunna det. Efter tio ggr så fixar de flesta att knyta sjal utan problem. Det är inte svårt när man kan det o är van vid hur man har sitt barn. I sjal o sele sitter barnet ergonomiskt riktigt o de avlastar för den som bär på ett bra sätt. barnet är med, får vara nära o föräldern kan pyssla med annat. För att inte nämna hur jävla bökigt det är med vagn. Stort jädra åbäcke som tar plats o är sjukt osmidigt jämnförelsevis. Som ni säkert fattar är jag mkt för att man ska bära sitt barn. Fördelarna är ju så många, vet inte vilka nackdelarna är, inte upptäckt ngn än.
De flesta bärdon kan man bära barn i upp till fyraårsåldern, 18-20 kg. Eller tills ryggen stoppar antar jag.
Tossy- Jag har ju massa som du kan känna på o prova om du är sugen. Har precis best två nya bärdon, bara en officiellt för min man. Den andra tänker jag hävda att jag haft lääänge. Du får gärna låna eller bara prova. (trikåsjalen är visserligen nelias men det går nog bra om du vill låna den, ingosad o klar!)
Finns en bra sida för de som är intresserade, sjalbarn.
Om det finns fler i närhetyen som är sugna på att bära sina barn visar jag gärna mina alster! Det är inte heller så, vill jag tillägga, att man måste börja bära när de är bebisar. Blir ju en vanesak såklart men självklart kan man bära större bran utan att ha busit de som nyfödingar också.
Jag friskriver mig från ev stavfel o om jag missat ngt, har tagit sin tid att skriva detta då det stackars barnet är på mig hysteriskt. Har inte burit på tre dagar, ibland blir h*n sån här när h*n inte fått vara nära tillräckligt mkt. En annan gång knöt min bror upp på ryggen o trots att han egentligen inte står mitt barn jättenära var barnet så nöjd, så nöjd o slutade omedelbart att gnälla!
I stora drag finns;
Trikåsjal- elastisk sjal som man brukar börja med. Man har den tills barnet blir för tungt, typ runt sex månader o då känns det dels för svajigt o sen blir det helt enkelt för tungt. Var INTE rädda för att binda hårt, hårdare än ni tror att det ska knytas. Barnet buffar ut armar så småningom så de blir mer fria. Det finns också sjalar som är olika tjocka. En tunn är ju att föredra på sommaren o en varmare på vintern.
Vävd sjal- Kan man såklart ha från början eller byta av med när barnet blir tyngre. Finns olika längder för att göra olika knyt, kolla youtube. Barnet byter ofta plats till ryggen för att det blir en bättre viktfördelning. Dessa sjalar är stumma, alltså inte töj på samma sätt som trikå så de löper ju på ett annat sätt men avlastar så skönt så barnet känns knappt.
Sen har vi selar- Ni har säkert hört om manduca, ergo´o beco för att nämna några. Gemensamt har dessa selar att de avlastar bra samt att de är lätta att ha barnét i. Inget som ska knytas, bara slänga upp barnet o knäppa.
Mei tais är en sjal o sele i ett på sätt o vis. Är som en sele fast finns med vadderade axelband, ovadd axelband, knäppe i midja/knyta i midjan, utbredbara axelband o inte utbredbara axelband. Olika mått för sittpanel o längd på banden finns så klart o olika modeller. Har nästan sjalens alla fördelar men med selens lätthet att sätta på sig.
Man kan inte knyta en gång o tro att man borde kunna det. Efter tio ggr så fixar de flesta att knyta sjal utan problem. Det är inte svårt när man kan det o är van vid hur man har sitt barn. I sjal o sele sitter barnet ergonomiskt riktigt o de avlastar för den som bär på ett bra sätt. barnet är med, får vara nära o föräldern kan pyssla med annat. För att inte nämna hur jävla bökigt det är med vagn. Stort jädra åbäcke som tar plats o är sjukt osmidigt jämnförelsevis. Som ni säkert fattar är jag mkt för att man ska bära sitt barn. Fördelarna är ju så många, vet inte vilka nackdelarna är, inte upptäckt ngn än.
De flesta bärdon kan man bära barn i upp till fyraårsåldern, 18-20 kg. Eller tills ryggen stoppar antar jag.
Tossy- Jag har ju massa som du kan känna på o prova om du är sugen. Har precis best två nya bärdon, bara en officiellt för min man. Den andra tänker jag hävda att jag haft lääänge. Du får gärna låna eller bara prova. (trikåsjalen är visserligen nelias men det går nog bra om du vill låna den, ingosad o klar!)
Finns en bra sida för de som är intresserade, sjalbarn.
Om det finns fler i närhetyen som är sugna på att bära sina barn visar jag gärna mina alster! Det är inte heller så, vill jag tillägga, att man måste börja bära när de är bebisar. Blir ju en vanesak såklart men självklart kan man bära större bran utan att ha busit de som nyfödingar också.
Jag friskriver mig från ev stavfel o om jag missat ngt, har tagit sin tid att skriva detta då det stackars barnet är på mig hysteriskt. Har inte burit på tre dagar, ibland blir h*n sån här när h*n inte fått vara nära tillräckligt mkt. En annan gång knöt min bror upp på ryggen o trots att han egentligen inte står mitt barn jättenära var barnet så nöjd, så nöjd o slutade omedelbart att gnälla!
- che
- Alltid online

che skrev:
Självklart kan Tossy låna min sjal om det är så.
-

Nelia - Alltid online

Åh, perfekt! Jag kommer nån dag nästa vecka och provar sjalar jag
Om du kan och har tid då förstås Che 
Tack Nelia
Tack Nelia
-

Tossy - Alltid online

Haqr ni något bra tips på en internetsida där man kan beställa en vävd sjal?
- MammaMyran
- Nykomling

Internetsida- sjalbarn.se där hittar du dels begagnade men också massa webbutiker.
Tossy- Nu är väl "nästa vecka" förbi men jag har tid veckan som kommer. Kanske kan slå i hop oss? Kolla med kali också? Nelia har jag redan tänkt träffa på torsd om jag inte minns fel. Andra intresserade? Tigi? FruS? Minismamma? Andra?
Föresten, ska ju på nallepicknick på onsd i botansika. Nån som vill med? Kan ju ta det då i så fall....?
Tossy- Nu är väl "nästa vecka" förbi men jag har tid veckan som kommer. Kanske kan slå i hop oss? Kolla med kali också? Nelia har jag redan tänkt träffa på torsd om jag inte minns fel. Andra intresserade? Tigi? FruS? Minismamma? Andra?
Föresten, ska ju på nallepicknick på onsd i botansika. Nån som vill med? Kan ju ta det då i så fall....?
- che
- Alltid online

F*ck! Jag kan inte torsdag. R's kusin tar studenten och vi är bjudna på släkt-tjofräs...
Men nallepicknick... vad menas med det?
Men nallepicknick... vad menas med det?
-

Nelia - Alltid online

24 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2