Banner Forum Image

Ni med 2 rätt små barn - vad GÖR ni hemma?

Diskutera barnaktiviteteter och lyckas med ditt barnkalas

Ni med 2 rätt små barn - vad GÖR ni hemma?

Inläggav Kali » tor nov 04, 2010 16:22

Hej på er!

Jag behöver aktivitetstips! Jakob är ju en snart 3-åring med behov av lite mer utmaningar i form av tex pysslande eller pusslande eller ritande eller annat. MEN vi har en liten tokunge på bara 9 månader som kryper omkring som ett jehu och tar allt och ska ha allt och stoppar allt i munnen och som inte har tålamod att sitta still nästan alls. Att sitta vid bordet och pyssla och ge henne egna roliga saker är alltså uteslutet, hon tröttnar på fem minuter. Sitter vi på golvet så tar hon ALLT och "förstör" allt. Det enda som fungerar just nu är att bada, det tycker båda barnen är superroligt. Men vi kan ju inte bada hela eftermiddagarna! Att vara ute går oftast bra också men blir allt svårare eftersom lillan vill ner på marken/sandlådan men äter ALLT...

Jag funderar på att köpa bollhavsbollar - då kunde alma krypa runt och ta dem och äta på dem och jakob kunde få sortera bollar i färger, räkna bollar och leta gömda bollar.

Men jag behöver hjälp med mer idéer! Vad gör ni hemma?!?

Tacksam som bara den för alla tips!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Re: Ni med 2 rätt små barn - vad GÖR ni hemma?

Inläggav sprallos » tor nov 04, 2010 19:25

Väntar med spänning på alla tips, jag är helt clueless själv!
sprallos

Inläggav LillaMalin » tor nov 04, 2010 21:29

Samma här..hade verkligen behövt tips på detdär!
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor nov 04, 2010 22:20

Jag har lite samma problem, det blir ju lättare och lättare ju äldre Penny blir. Jag hade inte klarat mig utan öppna förskolan. Vi har 2 här. Den ena är öppen på måndag och fredag förmiddag. Den andra på tisdag och torsdag. Så där är jag med mina barn! Jag bor granne med den ena så det underlättar ju. Den andra är en bit bort men det är en härlig promenad och barnen sover på hemvägen. Där äter vi lunch också.

När vi är hemma leker vi ofta med bilar och lego. Det tycker båda är kul. Penny förstör men inte hela tiden. Hon har några leksaker som hon gillar och kan vara upptagen med stundvis.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » fre nov 05, 2010 13:28

Vi är inte hemma/inne nästan mer än för att äta och sova. Av den enkla anledning att det inte finns något att göra. M har inget större pysseltålamod och C bara förstör och härjar.

Vi försöker därför ha en aktivitet per dag (gymnastik/öppna förskolan/utflykt till annan park/umgås med väninna + hennes barn/annat) och utöver detta leker vi utomhus/promenerar/går till skogen. Detta tycker jag det är det lättaste.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » lör nov 13, 2010 21:16

JAg borde ju veta som varit hemma så mycetk med båda två. Men jag har nog nästan tomt på idéer. Ibland kan jag undra vad vi gjorde på dagarna egentligen?

Ut ut ut är i ju och för sig det som alltid fungerat bäst för oss. Och visst, Cera åt upp halva sandlådan, pillade på diverse livsfarliga fimpar och var allmänt helt nergeggad när vi kom in, men nöjda och glada var de hela tiden, och inte har hon dött av det. Hon var i krypålder hela våren och nästan hela sommaren så det var mycket pillande på olämpliga saker men det är inte hela världen att äta lite sand om du frågar mig..

Hemma blev det lätt kaos eftersom Kaspian inte gärna ville att Cera skulle pilla på hans saker så det blev lätt lite väl hårdhänt från hans sida. Annars har alla sorters ärenden, handla, posta brev, väga och mäte på BVC, osv funkt strålande för oss. Så fort vi har haft ett mission, har båda barnen skött sig strålande, även om det bara varit att promenera upp till affären och handla mjölk..

Och jag har två superaktiva barn som sällan har tålamod att sitta still något av dem. Nu när Cera också springer och går är det enklare tycker jag, de leker gärna själa på sitt rum på förmiddagen och på eftermiddagen är det ut som gäller. Men nu är det inte jag som är hemma längre så jag är inte så inne på vad som händer på dagarna egentligen.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas