Banner Forum Image

Napp? Hur länge ammar ni?

Napp? Hur länge ammar ni?

Inläggav carina_ » tis sep 30, 2008 18:22

Någon som testat napp än? BVC sköterskan som var på hembesök hos oss idag sa att jag kunde börja med det efter det att jag ammat våran lilla från halv ett idag till fyra...... man måste ge upp någon gång sa hon... jag måste ju också få vila mina bröst.

Har ni börjat med napp?
Hur långe ammar ni? Jag ammar minst en timma/ gång.
Bild

Bild
carina_
Alltid online
Alltid online

Re: Napp? Hur länge ammar ni?

Inläggav tessgustavsson » tis sep 30, 2008 19:05

vi började med napp till charlie när han var 10 dagar. satt med honom vid bröstet jämt och när mitt bröst inte var där fick sambon sitta med sitt lillfinger konstant i lillens mun, sånt sugbehov hade han. fick börja med en såndär amningsnapp för att skona mina bröstvårtor oxå.
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Karisannelie » tis sep 30, 2008 19:20

Vi började med napp för en vecka sen, för han var så snuttig. det går bra, men han vill inte ha den så ofta.
Du ska inte amma så länge, bebisen tömmer bröstet på en kvart-tjugo minuter, så efter det kan du avbryta. Då vill han bara suga, och det gör bara brösten mer ömma än du behöver stå ut med. Så tjugo min per bröst!
Detta är det råd min BM och min BVCsköterska gett till mig efter att min bebis första dagarna hängde kvar en timme som din. :-)
BildBild
Karisannelie
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Cecilia* » tis sep 30, 2008 21:30

Vi började med napp till Hannah när hon var ca 1 vecka, då hon bodde vid mitt bröst och är väldigt snuttig av sig. Men jag ammar varannan timme fortfarande, ibland kan det gå tre timmar emellan men det är sällan.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav 3 dje » tis sep 30, 2008 22:45

Nappen är kanon! Leo har den när han somnat i min famn och sedan ska lägga ned honom för att sova vidare. Han snuttar ett tag på den och spottar sedan ut den och sover vidare (oftast).
3 dje
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav carina_ » ons okt 01, 2008 10:06

Åhhh vad skönt att höra att ni också andvänder napp tidigt. Känner att jag vill ju inte börja för tidigt men vad skall man göra? Känns bra att höra att jag inte är ensam om napptänkandet.

// Carina
Bild

Bild
carina_
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tyka » ons okt 01, 2008 13:28

Jag tänkte ge henne napp när hon närmar sej 2 veckors ålder. Vill vara säker på att hon fortsätter med sin amningsteknik... Hon äter också väldigt korta stunder.
Hade det handlat om att amma i timmar så skulle jag också erbjudit nappen nu vid 1 vecka :) Hoppas det ger dej avlastning!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav Josselyn » ons okt 01, 2008 13:53

Vi började med napp innan Ronja var en vecka. Det var hopplöst och hon snuttade jämt på mina bröst som var såriga och ömma. Jag har haft JÄTTEDÅLIGT samvete för att vi började så tidigt, men det fick bli så. Och amningen har inte tagit stryk. Hon använder den inte så ofta ändå. Jag ammar ca 30 min varje bröst. Och då brukar jag ta en paus och rapa henne efter 15 min ungefär. Annars kräks hon bara.
Josselyn

Inläggav Karisannelie » ons okt 01, 2008 13:57

Josselyn inte behöver du ha dåligt samvete för du började med napp efter en vecka inte! Det finns många som stoppar in nappen på BB på en gång!
Sålänge inte amningen tagit skada så är det ju absolut inte något dåligt med napp! Det tröstar ju den lille och ger mamma lite avlastning = bara bra.

Att det sen kan va svårt att få barnet att sluta med nappen är ju en annan femma.,,, men jag tänker som så, att vi får försöka hålla lite regler kring nappen, att man bara får ha den när man är ledsen eller ska sova o så... så man inte har en treåring som ständigt har napp och inte kan prata rent för det sen :-)
BildBild
Karisannelie

Inläggav Josselyn » ons okt 01, 2008 14:03

Karisannelie - Skönt att höra! Har verkligen mått dåligt för det. Men som sagt, hon ammar ju jätteduktigt. Så det ska väl inte vara någon fara!

Angående detta med att sluta med nappen... Bättre med en napp än med tummen. Den har dom ju alltid med sig, medans man kan kasta en napp. Så något positivt har det ju med sig! Och regler är nog en bra idé så att nappanvändandet går till överdrift!
Josselyn

Inläggav carina_ » ons okt 01, 2008 18:48

har också dåligt samvete för att jag stoppar nappen i munnen som jag skrev men vad skall man göra? Blöjan är torr, vandrat omkring med han, vaggat han och ammat han i timmar. Känns skönt nu när jag tagit beslutet att börja med napp för att få han att somna. Och hur det än är sp var det ju faktiskt BVC sköterskan som såg att jag ammade i timmar och då föreslog att jag skulle testa napp. Det känns bra nu när jag kommit överrens med mig själv.

Vår lilla kille suger jättebra och har en bra teknik när jag ammar.
Bild

Bild
carina_
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tor okt 02, 2008 09:17

Jag tror att vår kille fick napp ganska direkt av sköterskorna som tog hand om honom på vårdavdelningen. Sen blev han ju sondmatad nån vecka innan jag ammade honom helt, så då behövde han ju inte kämpa för mat o bara låg o sov vid mitt bröst... men när han väl började amma så var det inga problem, han fattade direkt hur han skulle göra....
Några dagar var jag nästan rädd för honom för det gjorde sååå ont o han riktigt högg i sig tutten, men efter att han härdat ut nån dag så blev det bra igen o nu är de typ bortdomnade.. hehe! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav _maarii_ » tor okt 02, 2008 10:07

Oj vad ni ammar längre än mig! Jag ammar max 15 min då lillen är mätt och belåten sen håller han sig i fyra timmar, ibland mer om han sover på natten. Och han går upp jättebra i vikt :O
BildBild
_maarii_
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Ki27 » tor okt 02, 2008 10:18

Under tiden vi var på sjukhuset så ville han amma i en halvtimme typ, men nu när vi kommit hem så är han oftast nöjd efter en kvart ungefär... o då varannan timme, men jag tycker det är svårt att få honom att rapa efteråt... hur länge ska man vänta?
Ibland pruttar han istället eller får hicka, men rapar inte så ofta...
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Karisannelie » tor okt 02, 2008 11:48

Sasoki sålänge han inte får ont i magen och krampar sig så behöver han inte rapa. så om han ligger där och är nöjd eller somnar, så låt honom vara bara. Det är ju inte alla gånger de får luft i magen, han kanske är en fena på att amma utan att få med luft :-) det är inte min...

Jag brukar rapa min sötnos direkt efter varje tutte så att säga. Just för att han alltid får ont annars. Efter rådgörande med BVC har vi nu inhandlat magdroppar och jag har slutat med mjölk för att se om krampandet ger sig... började nästan likna kolik här. Hoppas det hjälper.
BildBild
Karisannelie

Nästa

Återgå till Septembermammor 2008