Nån som har koll?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Nån som har koll?
Vet inte riktigt vad som gäller känner jag, så jag tänkte kolla med er här om ni vet mer än jag...
Som det är nu jobbar jag 60 % av min heltid. Har ett ganska tungt jobb, vilket innebär att jag kommer få havandeskapspenning utan problem. (Hoppas jag, fick det sist iaf!)
Det jag inte har kläm på, är om jag endast får 60 % havandeskapspenning, eller om jag får för mina 100 %? Eller är det så att jag måste gå upp i tid för att få ersättning för alla dagar? Som det är nu tar jag FP de två dagar som jag är hemma, så jag har kvar min SGI, så mycket vet jag.
Hoppas ni förstår min fråga, det är lite luddigt kanske...
Sen undrar jag också om huvida man får lämna sitt barn på dagis då jag är hemma på havandeskap sen? Är det samma schema som hon gått tidigare som gäller, eller är det 15 timmars? Tycker ju att jag borde ha rätt att lämna "full tid", men vet inte vad som gäller.
Nån? Snälla!!!
Som det är nu jobbar jag 60 % av min heltid. Har ett ganska tungt jobb, vilket innebär att jag kommer få havandeskapspenning utan problem. (Hoppas jag, fick det sist iaf!)
Det jag inte har kläm på, är om jag endast får 60 % havandeskapspenning, eller om jag får för mina 100 %? Eller är det så att jag måste gå upp i tid för att få ersättning för alla dagar? Som det är nu tar jag FP de två dagar som jag är hemma, så jag har kvar min SGI, så mycket vet jag.
Hoppas ni förstår min fråga, det är lite luddigt kanske...
Sen undrar jag också om huvida man får lämna sitt barn på dagis då jag är hemma på havandeskap sen? Är det samma schema som hon gått tidigare som gäller, eller är det 15 timmars? Tycker ju att jag borde ha rätt att lämna "full tid", men vet inte vad som gäller.
Nån? Snälla!!!
- EmpaochKringlan
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Nån som har koll?
jag var heltidsjukskiven från v17 när jag var gravid 2008 och fick 100%, så är det som förr så borde du få det.
-

gellis - Alltid online

Om man har skyddat sin SGI som du verkar ha gjort så får du på din 100% tjänst. Jag gjorde nämligen missen att jobba 75% utan att ta FP dagar upp till 100% och fick då HP på min 75%. Hängde du med?!
-

magda - Alltid online

Jag tror det, Magda! Tack för era svar! Pratade med en på Försäkringskassans chatt tidigare idag, och det verkar vara så att jag får på 100 %, eftersom jag har kvar samma SGI. Kanon!
Sen det hurvida man får lämna på dagis när jag är sjukskriven, hur funkar det?
Sen det hurvida man får lämna på dagis när jag är sjukskriven, hur funkar det?
- EmpaochKringlan

Vid sjukskrivning får man ha barnen på förskolan 100% har jag fått höra. Men vet inte hur det gäller vid hp.
-

Nelia - Alltid online

Det är olika på alla förskolor - till och med i samma kommun - men om man inte klarar av att ta hand om sitt barn på grund av sjukdom eller besvär vid graviditet så borde det ju funka att ha barnet helt på dagis. Du kanske behöver lämna läkarintyg i och för sig. Din SGI är jag däremot säker på att den är skyddad så havandeskapspenningen baseras på din heltid.
- Trötta mamman
- Alltid online

Tack alla för era kloka och bra svar! Har själv haft samma "tro" som Magda, att HP borde innefatta heltid på dagis OM man vill. Det är ju inte så att jag inte vill ha henne hemma, men hon älskar verkligen att vara på dagis! Sen sticker jag inte under stolen med att det kan vara skönt att bara få lov att vara innan nr två kommer.
Har redan lite känningar av foglossningar, dock bara till och från, så vila, promenera och bara få vara lite ser jag fram emot!
Har redan lite känningar av foglossningar, dock bara till och från, så vila, promenera och bara få vara lite ser jag fram emot!
- EmpaochKringlan

9 inlägg • Sida 1 av 1