Banner Forum Image

Något att må dåligt över..

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Något att må dåligt över..

Inläggav undra » fre apr 09, 2010 20:05

Hej.. Har en två åring som är mkt själv, alltså vi har inget särskilt umgänge, inga syskon som har barn och så. Enda gången hon träffar andra barn är när hon är på dagis, och där verkar inte vara någon mer tjej i hennes ålder,.Alltså mkt ensamlek blir det..Jag oroar mig otroligt mkt och undrar om detta kommer leda till att hon alltid kommer vara utanför och ensam eller är det så att hon faktiskt bara är två år och det är mkt hon ska vara med om, att det här med vänner och att ta för sig kommer senare?? Jag mår så dåligt över detta det får bara inte hända att min lilla goding blir utanför eller är med och bidrar till att något annat barn blir utanför..Vad tror ni, överdriver jag?
undra
Stammis
Stammis

Re: Något att må dåligt över..

Inläggav ToToRo » fre apr 09, 2010 20:12

som jag har förstått är det normalt att 2åringar inte börjat leka med andra. Liam går på dagis men där leker han inte mednågon speciell utan är oftast själv. När vi är hos andra så leker han bredvid de andra barnen och självklart har han visst utbyte men tycker inte att han "leker tillsammans" med andra speciellt mycket.

sen tror jag det är bra att de får träffa andra barn för att tränas i det sociala umgänget.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » fre apr 09, 2010 20:16

Tycker att det låter helt normalt... När vi var på utvecklingsamtal så sa hans fröken att han leker själv och bredvid andra och så sa hon att barn i den åldern gör så :D Tycker inte att du ska oroa dig...
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » fre apr 09, 2010 22:24

Barn har inte riktigt kompisar på det sättet vi tänker så tidigt. Inom/om ett drygt år kommer leken att förändras, det blir mer rollekar där barnen leker tillsammans med bara fantasin som stoppar. Just nu har ditt barn, som ovan talare skriver, mer av en brevidlek.

Du behöver inte vara orolig eller ängslig. Det är precis som det ska. Vad förskolan kan erbjuda som är svårt hemma är ju gruppen. Om gruppen utnyttjas vill säga. Just det sociala sammanhanget kan jag nog inte fullt ut hålla med om att barnet behöver i den åldern. Räcker gott med vuxet sällskap o andra barn på tex lekplatsen. Om pedagogerna märker så småningom att ditt barn inte riktigt är med i gemenskapen så kommer de ta upp det med dig, så att ni tillsammans kan jobba för att det ska bli bra.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör apr 10, 2010 08:41

jag tror att små barn behöver det sociala sammanhanget för att kunna observera det för de är ju så de lär sig hur man gör och hur man är. men jag tror att det räcker gott att man träffar andra barn emellanåt (som ditt barn gör) o inte att man aktivt deltar när man är så liten. som de andra skrivit, det är vanligast med bredvidlekar i den åldern ändå.

på vår förskola är 20 av 25 barn jämnåriga med Jakob. vissa leker ihop (jakob leker tex nästan alltid med samma flicka) medan många leker själva. så jag tror inte barngruppens sammansättning är avgörande heller. och som che skriver, ett av förskolepersonalens jobb är ju att jobba med gruppen o att alla har en plats där.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Allmänna trådar om barn