Någon som vet vad detta kan vara??
13 inlägg • Sida 1 av 1
Någon som vet vad detta kan vara??
Anton har extremt röda kinder.
Han har haft det lite till och från i över 1 års tid... men aldrig så här röda.
Någon som vet vad det kan bero på??
Själv tror jag att det är för att han har känslig hud på kinderna så att de blir röda av kyla/värme. Men svärmor tror det är allergi.
Borde vi kolla upp det? ifall det skulle vara allergi??
Jag är livrädd för att han ska vara allergisk mot kissen vi skaffade för en vecka sedan. Men det borde ju inte vara det eftersom han haft röda kinder till och från innan katten. Men svärmor tror ju absolut att det har med katten att göra. Vad tror ni?
Här är två bilder på hur det ser ut:
Han har haft det lite till och från i över 1 års tid... men aldrig så här röda.
Någon som vet vad det kan bero på??
Själv tror jag att det är för att han har känslig hud på kinderna så att de blir röda av kyla/värme. Men svärmor tror det är allergi.
Borde vi kolla upp det? ifall det skulle vara allergi??
Jag är livrädd för att han ska vara allergisk mot kissen vi skaffade för en vecka sedan. Men det borde ju inte vara det eftersom han haft röda kinder till och från innan katten. Men svärmor tror ju absolut att det har med katten att göra. Vad tror ni?
Här är två bilder på hur det ser ut:
-

Chobb88 - Alltid online

Re: Någon som vet vad detta kan vara??
Det där ser ut som vanliga "torrfläckar". Anatopiskt exem eller hur det nu heter och stavas. Bara smörja så brukar det försvinna. Eller kolla med BVC, tror inte det har med katten att göra i alla fall.
-

sprallos - Alltid online

Är det röda liksom utanpå kinden eller inuti, som om man varit ute i kylan? om det var katten borde han få andra symptom, typiska allergisymptom tycker jag... men viss´t kan det vara matallergi eller så är han en sån som lätt blir röd..ytliga blodkärl kanske? men jag dkulle kolla upp det,,
- helenaeg
- Har vimedbarn.se som startsida

Skönt att höra! 
Men det kanske vore bra att kolla med BVC. Om inte annat blir väl svärmor lugn då.
Brukar man inte bli kallad till 2,5 års kontroll? isåfall kan jag ju fråga det då.
Men det kanske vore bra att kolla med BVC. Om inte annat blir väl svärmor lugn då.
Brukar man inte bli kallad till 2,5 års kontroll? isåfall kan jag ju fråga det då.
-

Chobb88 - Alltid online

helenaeg: Ja jag tror ju på ytliga blodkärl.
Han är röd utanpå, så det borde ju inte vara katten iaf.
Han är röd utanpå, så det borde ju inte vara katten iaf.
-

Chobb88 - Alltid online

Sådär såg Niklas ut ett tag när han var mindre också. Det var torrfläckar som försvann när vi smörjde honom varje kväll under en tid. Om det skulle vara allergi så borde han ju ha andra symtom också, typ kliande ögon och sådär tycker jag. Men det är väl alltid säkrast att höra med BVC förstås! 
- Cecilia*
- Alltid online

Okej. Jag har nämligen läst någonstans om 2,5 års kontroll på BVC. men det kanske var föräldern som bokat den tiden själv.
Ja det känns bäst att ringa faktiskt.
Tack för era svar!
Ja det känns bäst att ringa faktiskt.
Tack för era svar!
-

Chobb88 - Alltid online

Det ser ut som torrfläckar, smörj med miniderm morgon och kväll. Om det inte blir bättre så kontakta BVC. Jag tror inte att han är allergisk mot katten. Det ser inte ut som ytliga blodkärl på bilderna.
-

Golli - Alltid online

Elis ser exakt ut så där (fast han har små bubblor i det röda)! Han har atopiskt eksem. Man måste smörja smörja smörja, flera gånger om dagen, hela tiden. Vi var till husläkaren, för Elis blir så torr att det börjar klia och då börjar det blöda. Han fick då kortisonsalva för att få ner rodnaden (det blir en hudinflammation).
Det finns en salva som är 100% fett på apoteket. Minns tyvärr inte namnet, men det är en vit smal tub med grön text. Miniderm har vi också testat, men den är inte lika fet.
Vi har en tub på förskolan och har bett dem smörja också.
Det finns en salva som är 100% fett på apoteket. Minns tyvärr inte namnet, men det är en vit smal tub med grön text. Miniderm har vi också testat, men den är inte lika fet.
Vi har en tub på förskolan och har bett dem smörja också.
- shoegal
- Alltid online

Thea hade nåt liknande i vintras. Och jag säger som Shoegal, smörja, smörja och åter smörja är det som gäller. Thea tyckte att miniderm sved så vi använde istället en annan som jag inte kommer ihåg vad den hette. Men den är från apoteket och är mkt fetare än minidermen. Vår tub hade orange text.... 
Fråga och förklara på apoteket så får du hjälp. Sen är det bara att smörja!
Hoppas att ni får bukt med det, beställ tid på vårdcentralen annars.
Fråga och förklara på apoteket så får du hjälp. Sen är det bara att smörja!
Hoppas att ni får bukt med det, beställ tid på vårdcentralen annars.
-

magda - Alltid online

Min mamma kan ha liknande problem men hon har bara ytliga blodkärl på kinderna, om han är allergisk mot katten borde han ju reagera på andra sätt också såsom snuva, täpptnäsa, ögon som rinner osv.
- benicio
- Har vimedbarn.se som startsida

Tusen tack för era svar! 
Ska göra som de flesta av er säger: smörja, smörja, smörja. Blir det inte bättre så kontaktar jag vårdcentralen.
Ska göra som de flesta av er säger: smörja, smörja, smörja. Blir det inte bättre så kontaktar jag vårdcentralen.
-

Chobb88 - Alltid online

Exakt sådär har Liam sett ut, vi har smörjt o då har det blivit bättre, nu e det på väg fram igen (o likaså kylan) så kan ju bero på det...
- similou
- Alltid online

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling