Banner Forum Image

Någon som ger sitt barn Forlax eller Movicol?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Någon som ger sitt barn Forlax eller Movicol?

Inläggav CattisR » fre mar 25, 2011 08:25

VI har ett litet magbarn här hemma och har nu bytt till Forlax för att hålla magen igång lite bättre. Innan körde vi med Laktulos, men var uppe på 30 ml om dagen utan särskilt bra resultat.
Har lite funderingar över om någon mer här ger sitt barn Forlax, mest för att jag är nyfiken på doseringen.
Vi har precis gått upp på två påsar om dagen och egentligen har jag funderingen på om man kan ge en påse en dag och två påsar varannan? Alltså bara ge dubbel dos varannan dag. Det känns som att det är på gränsen att dubbel dos behövs för vår kille, men det är inte det enklaste att dela på doserna ju.

Ja hur som helst, tänkte bara göra ett försök och se om det finns flera här på forumet med magbarn :)
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Någon som ger sitt barn Forlax eller Movicol?

Inläggav mallan29 » ons jun 08, 2011 16:03

Länge sedan du startade denna tråd. MEn jag svara nu får se om du ser det :)
Vår Ella har problem med magen. Men för oss fungerar det med laktulos. Ger henne 10 ml på morgonen och 5-10 ml på kvällen. Och då fungerar hennes mage ok. Men utan detta blir det problem.
Jag tror absolut att du kan ge 1 påse varannan dag och 2 påsar varannan dag.

Du startade den här tråden i mars, hur har det gått nu? Använder ni Forlax?
Användarvisningsbild
mallan29
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » ons jun 08, 2011 23:35

Hej,
vi kör på 2 påsar om dagen med Forlax och det funkar bra, även om han fortfarande är känslig för att äta stoppande mat.
Med laktulos var vi inte i närheten av en så bra vardag som vi har nu så vi hoppas det kommer fortsätta funka så här bra framöver med. Enda nackdelen med Forlax är att det inte ingår i högkostnadsskyddet, blir några hundralappar i månaden men det är det ju utan tvekan värt!
Sen har vi nog kommit in i rätt bra rutiner och det märks att det är superviktigt i vårt fall, att han får "tid" att bajsa morgon och kväll. Så fort nånting stör honom så blir det knas, tyvärr.

Hur gammal är er Ella? Har hon alltid haft trög mage? Har det blivit bättre ju äldre hon blir?
Bild
Bild
CattisR

Inläggav mallan29 » sön jun 12, 2011 19:01

Ella är blir 3 år i oktober. Som jag minns det har hon inte alltid haft trög mage. Tror att det börjar förra sommaren eller så. Men har sedan bara blivit värre. Laktulos började vi med i vintras och jag tycker det har hjälpt. Dessutom tycket hon om det, så det är inge problem att få i henne det.

Hur länge har er lilla haft problem med magen? Grattis till de lilla syskonet :) När är det beräknat?
Användarvisningsbild
mallan29
Alltid online
Alltid online

Återgå till Matvanor & barnmat