När tycker ni att man kan börja med framåtvänd sittvagn
12 inlägg • Sida 1 av 1
När tycker ni att man kan börja med framåtvänd sittvagn
Hej när tycker ni att man kan börja med framåtvänd sittvagn, vi har en vag man kan vända så barnet kan sita med ryggen mot en eller ansiktet. min son är 10 månader. tycker ni att det är förtidigt att ha så nu
kram sara
kram sara
Senast redigerad av sara islam tor mar 18, 2010 22:12, redigerad totalt 1 gång.
- sara islam
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: När tycker ni att man kan börja med framåtvänd sittvagn
En sån snygg vagn!!
Va är det för någon?
Det är nog väldigt olika från barn till barn. Jag har hört nån rekommendation om 1,5 år.. för att de får förmycket intryck, jag vet inte..? Typ samma som att de inte ska se på tv,n... vilket Leon har gjort hela tiden...
Leon sitter ff mot mej, men funderar på att vända till sommaren. Testade att vända den en dag för ett tag sen, men det kändes helt fel... så frågar du mej så tycker jag det är tidigt
Har en vän vars vagn bara gick att ha frammåt efter att de bytt till sittdelen, men hon upplevde att han hade mardrömmar o var lite orolig, vilket kan ha berott på för mycket intryck... men han är snart 20 månader och glad.. så...
Det är nog väldigt olika från barn till barn. Jag har hört nån rekommendation om 1,5 år.. för att de får förmycket intryck, jag vet inte..? Typ samma som att de inte ska se på tv,n... vilket Leon har gjort hela tiden...
Leon sitter ff mot mej, men funderar på att vända till sommaren. Testade att vända den en dag för ett tag sen, men det kändes helt fel... så frågar du mej så tycker jag det är tidigt
Har en vän vars vagn bara gick att ha frammåt efter att de bytt till sittdelen, men hon upplevde att han hade mardrömmar o var lite orolig, vilket kan ha berott på för mycket intryck... men han är snart 20 månader och glad.. så...
- Ki27
- Alltid online

många verkar ha vänt sitt barn framåt redan i den åldern men jag är tvärtom, jag har min kille mot mig fortfarande och han är strax 17 månader. Vi måste köpa syskonvagn snart då det kommer en liten till i sommar. Förhoppningsvis hittar vi då en vagn där han fortfarande kan vara vänd mot oss. Jag kommer inte vända bort honom förrens jag måste eller att han själv skulle säga att han vill. Är jag ute och går så vill jag kunna se mitt barn.
Gör som du vill och vad ditt barn verkar trivas bäst med!
Gör som du vill och vad ditt barn verkar trivas bäst med!
- lolenona_84
- Alltid online

Jag har haft C att sitta framåtvänd sen han var c 5 månader, så det varierar verkligen. Han verkade trivas mycket bättre på det sättet då han fick se sig mer omkring. Det beror säkert jättemycket på hurudant barn du har och hurudan du själv är!
- mymlemamma
- Alltid online

Jag tycker om att ha Oskar vänd mot mig så vi kan prata om vad vi ser mm. Om det är något väldigt speciellt som han behöver se så drar jag vagnen baklänges en liten bit. Som nu när dom gräver utanför hos oss så att han kan se traktorer och grävskopor. Jag tycker nog att du får pröva dig fram vad som fungerar för er. Annars är det ju många som säger att ha barnet vänt mot dig tills det själv börjar visa tecken på att de vill vända sig, genom att hänga och se över kanten mm.
- Taweret
- Alltid online

Kommer inte ihåg hur länge storebror satt vänd mot mig men tror att de va tills han var ca 10 mån lillasyster har suttit framåtvänd sen hon va ca 5 mån
Har oxå hört någon som sa att det är för mycket intryck,men det är ju mycket intryck och mycket att se när man är ute åt vilket håll man än sitter
Gör som du själv tycker,det finns väl egentligen inget rätt o fel...
- milla
- Alltid online

jakob vände vi vid 1 år, för då köpte vi ny (sitt)vagn. intryck är det som milla säger åt alla håll! det är ju inte så att man inte pratar o inte ser varandra för att barnet åker framåt heller så man får testa sig fram. en hel del barn verkar ju tycka det blir roligare att åka framåt, andra trivs bäst med sekundbevakning på mamma 
-

Kali - Alltid online

Sebbe var sex månader, har för mig att jag läst att rekommendationer om att man inte bör vända förrän de är åtta månader. Men det har fungerat superbra - han är nyfiken av sig och har trivts på det sättet hela tiden.
- Trötta mamman
- Alltid online

Man gör väl vad som känns bäst för den egna familjen men jag själv ser ingen som helst anledning att vända ett barn som är nöjd.
Barn kan lätt bli överstimulerade av intryck. De kan inte sortera, inte heller "stänga av" intrycken. Jag tycker det är stor skillnad på att ha ett barn vänt utåt mot att ha det vänt inåt där de kan vila i mammas eller pappas trygga ansikte. Det är ju betydligt lättare för barnet att signalera dig och även för dig att läsa av barnets signaler när det blir för mkt om du ser barnet hela tiden.
Barn kan lätt bli överstimulerade av intryck. De kan inte sortera, inte heller "stänga av" intrycken. Jag tycker det är stor skillnad på att ha ett barn vänt utåt mot att ha det vänt inåt där de kan vila i mammas eller pappas trygga ansikte. Det är ju betydligt lättare för barnet att signalera dig och även för dig att läsa av barnets signaler när det blir för mkt om du ser barnet hela tiden.
- che
- Alltid online

jag vände liam när han satt och försökte titta runt hörnet hela tiden
då var han 1,5. nu sitter hand vänd mot mig igen och det funkar bra. Gör som du tror passar din son bäst. vissa är mer intreserade av saker runt omkring och vissa vill ha föräldrakontakt hela tiden. jag tycker bättre om att liam e vänd mot mig men det e väl för att jag babblar så mycket med honom hela tiden 
-

ToToRo - Alltid online

v var 5-6månader när vi vände henne för att hån vägrade sitta och titta på mig.
E och A har varit framåt hela tiden då vår syskonvagn blivit åt det hållet och det har funkat för mig.
E och A har varit framåt hela tiden då vår syskonvagn blivit åt det hållet och det har funkat för mig.
- HärligaTöser
- Alltid online

Min dotter fick börja sitta framåtvänd när hon var 11 månader då vi köpte en sulky. Jag ogillade verkligen vår "gamla" vagn (BRIOS Sing) och behövde en mindre då jag åker tåg rätt ofta och det är rätt krångligt med större vagnar eftersom de tagit bort familjevagnarna med bra förvaring på tågen. Dessutom gick inte den "gamla" vagnen att få i fullt sittläge (halvsittande bara) så min dotter var rätt irriterad på att inte kunna sitta rakt upp obehindrat för att se det hon ville se.
Var inga problem alls för dottern att sitta framåt, mest jag och sambon som tyckte det kändes avigt till en början.
Det sägs ju att de ska sitta mot den som kör tills de är 1.5-2 år pga alla synintryck men jag tycker att man kan testa det själv. Alla barn är ju olika. Så gör som ni vill!
Var inga problem alls för dottern att sitta framåt, mest jag och sambon som tyckte det kändes avigt till en början.
Det sägs ju att de ska sitta mot den som kör tills de är 1.5-2 år pga alla synintryck men jag tycker att man kan testa det själv. Alla barn är ju olika. Så gör som ni vill!
-

stajners - Har vimedbarn.se som startsida

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar

[/url