När tycker ni att det är okej att sluta natt mata
13 inlägg • Sida 1 av 1
När tycker ni att det är okej att sluta natt mata
Hej jag undrar när ni tycker det är okej att sluta natt mata min som är 10 månader och jag slutade natt mata honom för några veckor sen han sover ifrån 20,00 till sex på morgonen och går upp i vikt ordenkligt men en del jag käner tycker inte att man ska sluta natt mata en 10 månaders bäbis,vad tycker ni?
kram sara
kram sara
- sara islam
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: När tycker ni att det är okej att sluta natt mata
Han behöver inte mat på nätterna! Jag slutade mycket tidigare än så. De korrigerar intaget på dagen istället så de får i sig det de behöver. Att äta på natten brukar ofta vara en närhetsgrej, men inget som de behöver. Och har du redan slutat och det funkar så bra så är det ju kanon 
-

Tossy - Alltid online

Vad duktig du är som hållit på så länge. Våra barn har nästan aldrig fått nattmat. Oskar tog bort natt och kvällsmålen självmat genom att visa tidigt att han hellre ville sova. Alma äter i nuläget sista gången någon gång mellan 20-23 för att sedan sova till 7.00 och äter då.
Så bry dig inte om vad de säger som kommenterar negativt, utan var glad över att ni fått in en bra rutin.
Så bry dig inte om vad de säger som kommenterar negativt, utan var glad över att ni fått in en bra rutin.
- Taweret
- Alltid online

puh, jag hade aldrig orkat nattmata så länge
Kaspian slutade äta på natten när han var knappt fem månader, och Cera slutade på eget intiativ tidigare än så. De behöver absolut inte äta på natten så länge, är ju bara en "o" vana så var glad! Då har man ju chans att få en vettig sovrutin utan massa onödiga uppvak..
Kaspian slutade äta på natten när han var knappt fem månader, och Cera slutade på eget intiativ tidigare än så. De behöver absolut inte äta på natten så länge, är ju bara en "o" vana så var glad! Då har man ju chans att få en vettig sovrutin utan massa onödiga uppvak..
- Maiyah
- Alltid online

Jag slutade nattamma vid 10 månader oxå
Men tror det var mest närhet de sista månaderna, för det var inte länge han åt, utan somnade om direkt nästan.
Därefter sov han som en stock hela nätterna ist, haha... skulle slutat tidigare
Som Tossy skriver så behöver de inte mat på natten vid den åldern.
Men tror det var mest närhet de sista månaderna, för det var inte länge han åt, utan somnade om direkt nästan.
Därefter sov han som en stock hela nätterna ist, haha... skulle slutat tidigare
Som Tossy skriver så behöver de inte mat på natten vid den åldern.
- Ki27
- Alltid online

Min dotter är lite drygt 7 månader och jag skulle helst vilja sluta nattmata henne, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt?...
Hon vaknar två gånger per natt. Somnar runt 20,00 och vaknar vid 01,00 och 05,30. sen vaknar hon för att gå upp vid 07,30. Jag ammar henne båda de gångerna hon vaknar men jag har börjat märka att hon inte är så hungrig utan mest vill ha närhet..
Ska jag inte ens ta upp henne utan försöka få henne somna om eller hur ska jag göra? Känner mig lite vilsen..
Hon vaknar två gånger per natt. Somnar runt 20,00 och vaknar vid 01,00 och 05,30. sen vaknar hon för att gå upp vid 07,30. Jag ammar henne båda de gångerna hon vaknar men jag har börjat märka att hon inte är så hungrig utan mest vill ha närhet..
Ska jag inte ens ta upp henne utan försöka få henne somna om eller hur ska jag göra? Känner mig lite vilsen..
- DezZ

DezZ, såhär gjorde jag, det tog en vecka att sluta.. konstig nog, hihi!
Jag hade en flaska vatten som jag gav när han vaknade.. eller la jag honom i famnen med napp, han somnade om när jag vaggat honom, o la då honom i sängen igen. Efter någora nätter ville han inte ha vatten heller.. så småningom brydde han sig inte om att vakna för lite vatten.. så då sov han hela nätterna
Gick väldigt smidigt, är förvånad! Lycka till!
Jag hade en flaska vatten som jag gav när han vaknade.. eller la jag honom i famnen med napp, han somnade om när jag vaggat honom, o la då honom i sängen igen. Efter någora nätter ville han inte ha vatten heller.. så småningom brydde han sig inte om att vakna för lite vatten.. så då sov han hela nätterna
Gick väldigt smidigt, är förvånad! Lycka till!
- Ki27
- Alltid online

Hon använder inte napp men ska testa med vatten redan i natt =)
Tack för tipset, jag hoppas att det fungerar för det hade varit underbart att få sova en hel natt, det var ju trots allt över sju månader sedan...
Tack för tipset, jag hoppas att det fungerar för det hade varit underbart att få sova en hel natt, det var ju trots allt över sju månader sedan...
- DezZ

Ja, hoppas det funkar lika bra för er! Ja, det är helt underbart att de sover hela natten, efter att de vaknat två tre ggr o vill amma... Har en vän som testat detta, men på deras son funkar det inte... han kan inte somna om. Han är snart 1 år.
- Ki27
- Alltid online

vi slutade runt 5 månader. då åt han en gång vid fem men snart slutade han med det med.. Nu bara längtar jag tills att sluta igen, men tror denna dam blir svårare
-

ToToRo - Alltid online

Min minsta son har aldrig ätit på nätterna men gått upp i vikt som han ska ändå, stora sonen slutade jag ge på nätterna när han var sex månader. Sover han hela nätterna utan att vilja ha mat så har han ju reglerat det själv.
- Trötta mamman
- Alltid online

Dietisterna säger att nattamat inte behövs. Men kan ju vara värt att känna till att det som de räknar som natt är mellan 00:00 o 06:00.
Mitt barn har fri tillgång till mat dagtid som nattid. O h*n äter ett par gånger nattetid, mer när det varit dagar som är helt uppåner o mindre dagr då allt är som vanligt. En del är snutt, en del är mat. Det är ju som ngn tidigare nämnt inte bara mat som det barnet är ute efter, kan vara närhet, trygghet eller annat.
Mitt barn har fri tillgång till mat dagtid som nattid. O h*n äter ett par gånger nattetid, mer när det varit dagar som är helt uppåner o mindre dagr då allt är som vanligt. En del är snutt, en del är mat. Det är ju som ngn tidigare nämnt inte bara mat som det barnet är ute efter, kan vara närhet, trygghet eller annat.
- che
- Alltid online

Min son är snart 4 månader och han slutade att äta på natten för kanske 1 månad sen (om inte längre). Han äter sista gången vid 20-21 och sen sover han till 6-7. Har hänt någon enstaka gång att han vaknat, men då har vi gett honom nappen och han har somnat om igen.
- majan
- vimedbarn.se skribent

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat