Banner Forum Image

när ska man byta?

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

när ska man byta?

Inläggav HärligaTöser » fre okt 30, 2009 14:59

när ska man byta barnstol egentligen?. vi har en bisafe izi- stol till 4år.
saken är det att vickan, hennes huvud sticker ovanför kanten. det får dom väl inte göra?. sedan så tar hon sig ur axelremmarna hela tiden. man ska ju ha stolen till dom är 4år säger dom. hon är ju 3år gammal. 95cm lång.

ska man köpa en bakåtvändstol fast hon tar sig ur lika snabbt, finns väl kanske större modeller än den vi har.

eller ska man köpa en framåtvänd nu(snart)?. hon har åkt i en sådan innan, en gång. och då fick bältet sitta där det skulle under hela resan.

när bytte ni eller hur tänker ni?. jag tänker för fullt.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Re: när ska man byta?

Inläggav Nelia » fre okt 30, 2009 21:02

Jag tänker inte byta innan Joel är 4 år. Vågar faktiskt inte ta den risken. Om han börjar ta sig ur den han har så får vi försöka lösa det genom att lära honom att man inte gör så, utan när man åker bil så ska man sitta i sin stol. Punkt. Sen vad gäller att växa ur stolen så har vi Volvos stol och den kommer han nog kunna sitta i länge. I vår andra bil har vi en Britax (tror jag) som vi köpt begagnad och den kommer han nog tyvärr växa ur innan 4-årsdagen, men då får vi helt enkelt köpa en annan bakåtvänd stol som passar bättre.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » fre okt 30, 2009 21:59

Jag var på Babyproffsen och skulle köpa barnstol till min lilla. Jag fick förklarat för mig att huvudet får sticka upp på stolarna, men kanten får max vara i höjd med öra/öga. Hon sa att det bara var på babyskyddet som huvudet skulle vara innanför. Jag har inte forskat i det eftersom Maja är så liten ännu så jag vet inte om det stämmer men det var den infon jag fick.
Bild

Bild
Linda*
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Ki27 » fre okt 30, 2009 22:50

Linda*
Den infon har jag fått av trafiksäkerhetsverket oxå, så det stämmer :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » lör okt 31, 2009 14:48

vad nämligen en polis som sa att hon sitter olagligt med huvudet nu.. hon har väl 3cm utanför stolen.
enligt polisen finns det inget SKA sitta bakåtvända eller inget Ska sitta framåtvända. det är endast rekomendationer..
vägverket jag ringde igår sa att barnen får inte vara under tre år innan man byter.
själv håller jag henne så länge som möjligt i den stolen hon har.
Bild
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » lör okt 31, 2009 15:09

När vi köpte stol så sa de att det är värre att byta till framåtvänd än att huvudet sticker upp lite grann. Det är örat som ska vara måttstocken när det gäller de större stolarna.
Deras nacke tål inte att kastas framåt i den fart det gör vid framåtvänd krock när de är så små.
Vi tog upp det eftersom vi har en ganska lång tjej och ville därför veta. Det var på Babyproffsen de sa det. Även NTF rekommenderar detta.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » lör okt 31, 2009 17:02

Polisen menade nog att det inte är olagligt att åka framåt, men ur säkerhetssynpunkt så är det inte bra att ha dem framåtvända för tidigt. Jag bytte en månad innan fyraårsdagen då det inte längre gick att knäppa bältet runt den tjocka vinteroverallen.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » lör okt 31, 2009 17:50

Vad bra att veta. Jag tror vi kommer få det problemet också eftersom Edwin är så lång.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör okt 31, 2009 18:18

Anledningen till att dom rekommenderar att dom ska sitta bakåt till 4 år är att dom inte har tillräckligt starka nackar att hantera kraften i en krock innan 4 år.
Men ni kanske behöver köpa en stol till i alla fall, Annica är väl snart för stor för babyskyddet. Sätt henne i Vickans och köp en större till Vickan. Vi har en Akta Cosmic och den kommer funka ett väldigt bra tag. Sen kommer man kunna vända den och använda den "rätt väg" även efter 4 år men som vanlig stol.
sprallos

Inläggav HärligaTöser » mån nov 02, 2009 14:31

sprallos: det låter ju som en bra stol. vad kostar en sådan?
Bild
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Återgå till Resa med barn