Banner Forum Image

När ge socker till barn?

Diskutera barns matvanor och barnmat

När ge socker till barn?

Inläggav Maija » tis dec 20, 2011 12:28

Världshälsoorganisationen WHO varnade redan 2003 för
sockerkonsumtionen och att både barn och vuxna får
en fjärdedel av vårt dagliga energibehov från raffinerat socker i godis, läsk,
glass, söta frukostflingor, fruktyoghurt, kakor, snabbmat och mycket annat. Enligt http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev4socker.pdf

Såg programmet Efter tio på tv4 denna morgon och de ställde en mycket bra fråga som jag också undrar lite över.

När började ni ge socker (annat än fruktsocker) till era barn? typ glass, tårta, bullar eller godis.

Är det okej att ha tårta på 1-årsdagen till exempel?
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: När ge socker till barn?

Inläggav Linen » tis dec 20, 2011 13:47

Vår son är 2 i februari. Vi har inte velat ge socker och sånt till honom förrän lite grann nu. Han har fått pepparkaka 2 ggr. Och det är allt. Glass till nästa sommar kanske. Godis dröjer ännu längre. Kanske smaka på bulle eller så nån gång snart, men än har han inte gjort det. Det känns onödigt att ge honom ett sockerbehov. Sött tycker han ju är gott såklart, känns dumt att uppmuntra med mera. Han fikar gärna på vatten och delikatessknäcke/ en macka. Eller frukt. Och nån gång ibland russin. Men det började vi också med nyligen, kanske ett par månader sedan.

Så tänker vi..
Bild
Linen
Stammis
Stammis

Inläggav thepal » tis dec 20, 2011 16:17

Minna fick smaka fikabröd (typ kaka, bulle, tårta) när hon var omkring 1½ år första gången.
Det är inget hon får ofta utan mer till kalas och liknande. Vi har sällan sådant hemma men det blir väl någon gång på helgen ibland.

Godis har hon ännu inte smakat och jag vet inte riktigt när hon kommer få smaka heller. Däremot äter hon popcorn på lördagarna, men det är inte sött.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis dec 20, 2011 20:12

mina barn har alltid fått smaka på allt som intresserat dem (vi dricker inte alkohol hemma annars hade det förstås varit undantaget!) från glass till getost liksom. tycker det är viktigast att hela familjen begränsar sitt intag av socker i vardagen men att man får äta när det är kalas. vill absolut inte stigmatisera och förbjuda socker så det blir superintressant och laddat istället (som för mig!). det funkar bra so far, mina barn (2 och 4 år) gillar godsaker men äter ofta bara en halv kaka och sen är de nöjda och vill leka. ändrar det sig får vi ändra oss då.

men har jag inte velat att de ska smaka så har jag inte ätit heller utan då har vi låtit bli eller väntat till efter läggdags.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis dec 20, 2011 20:36

Kali skrev:mina barn har alltid fått smaka på allt som intresserat dem (vi dricker inte alkohol hemma annars hade det förstås varit undantaget!) från glass till getost liksom. tycker det är viktigast att hela familjen begränsar sitt intag av socker i vardagen men att man får äta när det är kalas. vill absolut inte stigmatisera och förbjuda socker så det blir superintressant och laddat istället (som för mig!). det funkar bra so far, mina barn (2 och 4 år) gillar godsaker men äter ofta bara en halv kaka och sen är de nöjda och vill leka. ändrar det sig får vi ändra oss då.

men har jag inte velat att de ska smaka så har jag inte ätit heller utan då har vi låtit bli eller väntat till efter läggdags.

Du säger det så bra Kali! Vi har haft ungefär likadant här hemma.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linen » tis dec 20, 2011 22:33

Kan ju tillägga att min son oftast inte alls är intresserad av vad vi äter om vi fikars osv. inte mat heller. han är VÄLDIGT petig av sig, äter i perioder inte mycket mat alls och väldigt få rätter. är helt enkelt inte så intresserad. hade han ätit "bra" med mat och visat stort intresse för att smaka av oss hade vi kanske inte varit lika noggranna. men som det är nu är jag väldigt glad att vi inte gett honom mer sånt, då skulle det nog vara det enda han ville ha.. han tjatar en massa om russin och clementiner frossar han i. men ibland vill vi ju ha i honom lite mat oxå... ;-)

sen hade vi nog ändå varit rätt restriktiva med socker, klart han kommer få fredagsmys, äta godis och fika. men inte än, han är så liten än. och vill inte att han ska bli lika sockertokig som jag är, försäker själva äta nyttigt när han är med. vara goda föredömen... går sådär ;-)
Bild
Linen
Stammis
Stammis

Återgå till Matvanor & barnmat