Banner Forum Image

När får dom äta vad?

Diskutera barns matvanor och barnmat

När får dom äta vad?

Inläggav marimo » tor mar 03, 2011 23:51

Elsa blir ett år nästa vecka och jag undrar när man kan börja ge henne stektmat, skaldjur, rökt mat tex kassler. Och om man kan börja ge henne annat bröd än vitformfranska.
Har ni några bra tips på mat jag kan laga som hela familjen kan äta?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo
Har vimedbarn.se som startsida

Re: När får dom äta vad?

Inläggav CattisR » fre mar 04, 2011 10:57

Vi går hos dietist med vår son och till oss sa de när han var 10 månader att han kunde äta allt som vi äter.
Testa försiktigt så kommer det nog rulla på. Kanske inte ge en hel macka med grovt bröd men en bit till att börja med osv.
Låt henne smaka på allt som ni äter, hon behöver ju inte få hela portioner på en gång utan kan äta sånt som ni anligtvis ger henne också under en övergångsperiod.
Gör man en superstark thaigryta kanske det inte är så populärt, men varför inte testa. Många barn gillar mer smaker än man tror.

Ungsstekt mat är lättare än stekt, gäller även för oss vuxna :)
Jag brukar göra köttbullar, gärna på kalvfärs, som jag antignen kokar eller gör i ugnen och sen fryser in. Perfekt att ta fram några stycken och komplettera med potatis och grönskaker av det vi äter.

Vår kille är tyvärr allergisk så vi måste ha koll på ALLT han smakar på, men har ni inga såna problem är det bara att köra på!
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Lotta72 » fre mar 04, 2011 14:20

A har inga allergier som vi vet om. En matglad liten tjej som har tyckt att det är kul med mat. Hon har ätit allt sen hon var knappa året. Vissa grejer gillar hon jättemycket, andra inte alls. Sen - som Cattis säger - så kan man kanske vara lite försiktig med nya livsmedel. Lite i taget och öka med tiden.
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » fre mar 11, 2011 03:16

Enl bvc får dom äta allt vi äter i princip direkt. Knut har ätit samma mat som oss nu i snart 2 månader, sen han började äta mat med bitar i och det har inte varit några problem. Han äter även grovlimpa istället för franska och det går alldeles utmärkt :) det enda är att vi får salta maten med bordssalt, eftersom att dom inte ska äta salt före 1 år.

Knut älskar plockmat, korv och makaroner eller potatis med broccoli älskar han :) sen köttbullar älskar han oxå och bullens varmkorv! Han hoppar i sin stol när man sätter tallriken framför honom och han får äta maten själv :) brukar även servera ris åt honom, men det är väl inte så jättemånga som far in i munnen :wink:
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Återgå till Matvanor & barnmat