Banner Forum Image

När börjar dom prata??

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

När börjar dom prata??

Inläggav elgo » tor mar 13, 2008 10:21

Ungefär vid vilken ålder brukar dom säga sitt första ord?? Typ mamma vore ju inte så dumt att få höra :D
BildBild
elgo
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Jenima » tor mar 13, 2008 10:27

runt året skall dom väll kunna säga enstaka ord tror jag.. sen vid 1 1/2 år två ords meningar... :) håller med dig, hade gärna hört ett "mamma" är rädd bara att det kommer komma i samband med ett illvrål...
Jenima

Inläggav Kajsavarg » tor mar 13, 2008 14:33

Ellie har sagt mamma eller snarare råkat säga mamma vid ett tillfälle ; det roliga är att jag hade mobilen uppe o filmade henne ;) jim blev liiite avis om jag säger så ;) längtar tills det mamma ordet kommer på riktigt ;)
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » tor mar 13, 2008 16:30

det där är väl galet olika? min bror sa inte ett enda ord innan 3 år, och sen kom det en salig svala samtidigt... jag kunde ca 100 ord när jag var 1 ½ år och sa mitt första ord när jag var 8 mån. så det är ju individuellt...
TeodorsMamma

Inläggav Tyka » tor mar 13, 2008 17:49

Pluppen säger katt ("kack"). Vi har ju en lurvig en som han är rätt faschinerad av. Men han säger det HELA tiden och om ALLT :shock:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav caline » fre mar 14, 2008 13:03

Det är jätteolika när de börjar prata. När min systers dotter var 13 månader prata hon hur mycket som helst, och man förstod verkligen vad hon sa. Vår son började så smått vid 1års ålder med några få ord och det är inte förän nu som han har börjat säga flera ord och han kämpar för att upprepa det vi säger. Men några två-ordsmeningar är han inte i närheten av... Men det är bara att ta det lugnt, det kommer så småningom och när de väl säger mamma och pappa och verkligen är medvetna om vad de säger så är det en helt obeskrivlig känsla :lol:
Bild

Bild
caline
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav HelenaS » mån mar 17, 2008 11:59

Håller med övriga talare - det är verkligen så otroligt individuellt!! Min första son kunde prata i tvåordsmeningar när han fyllde 1 år, medan Kalle, som är 16 månader knappt säger något alls. Han säger "titta dä", "kaka" (allt man kan äta, samt även nappen) och "dadda" (som betyder pappa). När vi var på solsemester förra veckan sa han "bada-bada" en gång, och så har han sagt "borta" en gång för nån månad sedan. Och så har han sagt "mamma" en gång, men då var jag inte hemma tyvärr...

Nu längtar jag verkligen efter att få höra mer!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling