Banner Forum Image

När började ni på babysim?

Diskutera barnaktiviteteter och lyckas med ditt barnkalas

När började ni på babysim?

Inläggav Linda-loppan » tis apr 08, 2008 15:36

Vi funderar på att börja på babysim med Erik nu på fredag, då är han 10 veckor... Enligt de som arrangerar babysim är det helt okej att börja. Men det hade varit bra att höra hur ni andra gjort!
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Re: När började ni på babysim?

Inläggav no1daag » tis apr 08, 2008 16:01

Oh vad mysigt.
Tyvärr så är mitt minne kort men det var ju 11 år sedan vi gick på babysim...:)

Men det borde vara i samma ålder som vi började med babysim med Emil.

det var underbart fast vi hade en tidig tid på lördagsmorgonen så var det jättemysigt.

Lite avundsjuk ;)

Hälsningar
Nicklas

http://www.daag.info
no1daag
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav sprallos » tis apr 08, 2008 17:55

victor var ganske precis 2 månader..runt 9 veckor om jag minns rätt. Så länge dom är över 6 veckor, har hel navel och väger mer än 4kg var det ok sa dom.

Jättemysigt med babysim, tyvärr var vår lektion för sent på kvällen för Victors smak.
sprallos

Inläggav Carola_Carro » tis apr 08, 2008 17:57

Kevin var 4mån.. ganska lagom ålder tyckte ja.. Han var vaken och är med..
Bild
Carola_Carro
Alltid online
Alltid online

Inläggav lizzzie » tis apr 08, 2008 20:38

Vi började samma dag Oscar blev 4 månader. Nu går vi kurs 2 och det känns som att han bara älskar det mer och mer för varje gång. Det kostar ju en del men helt klart värt varenda krona när man ser hur han njuter...
http://bergerud.blogg.se

Bild

BildBild

bergerud.blogg.se
Användarvisningsbild
lizzzie
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis apr 08, 2008 22:59

Vi började när Elis var 4 månader och det var alldeles lagom! Han vakenperioder började bli allt längre.
I vår grupp är de flesta barnen mellan 4 och 5 månader (när kursen började) men en bebis var 3 månader och hon har gråtit varenda gång :( Vet inte om det är just den bebisen, men jag är ändå glad att jag väntade en månad extra, för bebisarna blir sååå trötta av badet och hade jag börjat vid 3 månader hade nog inte Elis fått ut lika mycket av badet.
Så jag skulle vänta ett tag till om jag var du!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis apr 08, 2008 23:29

vi ska faktiskt börja om två veckor, när jakob är 3 månader, så jag håller tummarna för att det går bra!! men jag ville gå kursen innan sommaren o detta var den sista kursstarten jag hittade innan sommaren. annars hade vi fått vänta till hösten o jag tycker det känns bra att ha fått lite vattenvana innan semestern.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » ons apr 09, 2008 06:47

Tack för bra input! Kanske ska avvakta ett par veckor till...
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav no1daag » tor apr 10, 2008 21:34

Passade på att fråga på simskolan när jag var där med Greta idag.
Här i Jönköping så hade dom följande kriterier för att börja i babysim.
Naveln läkt och minst 4 kg
Men lagom ålder var 10 veckor sa dom.

Undrar om man kan låna ett barn så man kunde få med om det igen.... O,nä det blir inga mer barn för min del även om det är lockande och frugan skulle vilja ha ett fjärde.

Hälsningar
Nicklas

no1daag

Inläggav TeodorsMamma » fre apr 11, 2008 08:51

har aldrig riktigt förstått det där med babysim.... jag började inte simma förns jag var 1 ½ år och jag gick ändå i simskola tills jag var 13 år, 3-4 gånger i veckan, så det gick ju bra fastän mina föräldrar inte plaskade omkring med mig när jag var bebis.. så det blir ingen simskola för teddan :D vi plaskar i badkaret istället, betydligt billigare!
TeodorsMamma

Inläggav no1daag » fre apr 11, 2008 09:39

TeodorsMamma skrev:har aldrig riktigt förstått det där med babysim.... jag började inte simma förns jag var 1 ½ år och jag gick ändå i simskola tills jag var 13 år, 3-4 gånger i veckan, så det gick ju bra fastän mina föräldrar inte plaskade omkring med mig när jag var bebis.. så det blir ingen simskola för teddan :D vi plaskar i badkaret istället, betydligt billigare!

Tror nog det endast är för mamma o pappa tycker det är mysigt... :oops:
Emil som vi gick med på babysim är ju han som är mest försiktig i vattnet. Flickorna är rena vilddjuren i vattnet. Så tror inte heller att det har någon betydelse för barnet mer än att det är mysigt. Men fy sjutton vad vi tyckte det var mysigt. Sen fick vi en lugn förmiddag då Emil sov rätt mycket efter babysimmet..... så det var inte undran på att Linnea kom rätt tätt efter .... :oops:

Hälsningar
Nicklas

no1daag

Inläggav shoegal » fre apr 11, 2008 10:07

TeodorsMamma: jo, nog är det mycket för föräldrarnas skull! Men så kan man ju nästan säga om allt; bebisarna har nog ingenting utav att gå ut och fika eller åka hem till föräldrarnas kompisar ;)

Vi har badkar hemma men det ger inte alls samma rörelsefrihet som i en bassäng. Jag tycker också det verkar som om Elis har kul när vi är där, för han tjoar och babblar och sparkar glatt!

En sak som jag tycker är bra är att ett syfte med babysim är att lära bebisarna hur man själv tar sig upp till ytan, genom att göra övningar som stärker deras sparkar och styrka i armarna, så de lär sig ta sig fram i vattnet i egen maskin.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas