Banner Forum Image

När andra barnet kommer....

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

När andra barnet kommer....

Inläggav tinali » fre mar 05, 2010 11:13

Ja, snart är det ju trots allt dags för bebis nr två, i maj. Hur har ni planerat inför ankomsten och samspelet med äldre syskonet. Är han/ hon hemma hela första 10 dagarna med er, när bebis kommit. Hur tänkte ni fördela dagistiden nu när ni är hemma igen, ja, helt enkelt för att det ska bli så bra som möjligt för det äldre barnet. Ni som fått ert andra barn hur har ni gjort? Några tips att ge eller saker man inte tänkt på innan ...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: När andra barnet kommer....

Inläggav HärligaTöser » fre mar 05, 2010 15:48

jag har fått mitt andra och tredje.
syskonen har varit hemma med oss de tio dagarna för det är ju en stor omställningen för dom med i början.
sedan när karlen börjat jobba igen(efter 10dagr) så börjar de lite smått hos dagis igen.
gällar att inte gå på för fort med dagis utan låta det ta sakta men säkert till de vanliga rutinerna igen.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linds » fre mar 05, 2010 18:50

Vi tänkte nog att Deano får gå på dagis som vanligt de första 10 dagarna, jag kan tänka mig att det blir mycket fokus på bebisen och han kanske tycker det är skönt att få komma iväg lite, men vi får väl se hur det känns när vi är där. Han kanske får vara hemma ett par dagar.

Sen kommer han få 18 timmar i veckan på dagis, så då får han gå måndag, torsdag och fredag 9-15, onsdagar är hans mormor ledig och på tisdagar är ofta min sambo ledig, så det kommer nog funka rätt bra.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Linds
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre mar 05, 2010 19:54

Jag kommer att ha Victor hemma första tiden, sen får man se hur man löser det där med dagis. Första månaden efter syskonet kommer har man rätt till heltidsplatsen, i alla fall i min kommun. Men sen blir det 15 tim/v. Vi bor långt från vårt dagis så vi kommer att få 5 tim/dag i 3 dagar istället för en 3tim plats.
Jag hoppas att han får komma 07:30 på morgonen så F kan ta med honom när han åker på jobbet, sen kan jag och bebis slöa på under förmiddagen och sen hämta honom vid 12:30. Dom har lite olika bestämmelser på varje dagis. Vårt har rätt fasta tider, så det kan bli en 9-14 dag också...rätt OK faktiskt.
sprallos

Inläggav Strumpan » fre mar 05, 2010 20:10

Vi kommer nog att göra som Härliga Töser gjort.

Isabelle kommer att vara hemma de första tio dagarna. Efter det får vi se. Hon kommer nog att gå tillbaka lite smått till dagis men hon kommer inte behöva gå så mycket, bara så att jag och bebisen får lite tid ensamma och jag får chans att vila lite tillsammans med lillan.

Fast vi tar det lite som det kommer.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » fre mar 05, 2010 20:35

Vi lät Oskar hålla sina rutiner och gå till dagmamman som vanligt och gör fortfarande. Jag kanske hade resonerat annorlunda om jag inte var snittat, men jag fick ju inte vara med honom så mycket fysiskt och lyfta upp i knäet mm. Min man var dock hemma i hela 5v efter andra barnet så vi fick mycket tid till att lära känna bebisen för att sedan ha all tid till Oskar när han var hemma med oss.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessica81 » fre mar 05, 2010 21:02

VI kommer att låta hannes vara hemma helt när vi är hemma. känner att jag vill umgås med honom allt jag kan. Och när jag är hemma vill jag varken ha tider att passa eller ta hem en massa baciller till den lilla bebisen. Alla är vi olika.. :)
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » fre mar 05, 2010 21:38

Ja, alla har ju olika utgångspunkter. Först tänkte jag att dante skulle vara stor del på dagis de 10 första dagarna, så vi skulle få lära känna bebisen ordentligt, men kom sen på att det är ju lika nytt för honom och behöver oxå lära känna den nya familje medlemmen. Känns viktigt att han får vara med och visa upp den Lill*för tex mormor och morfar och ta ut bebisen i vagnen första gången, hjälpa till och ta "beslut" ang bebis osv, så att han blir delaktig. Med hans person tror jag det blir bäst för honom. Sen kommer han få gå reducerad tid på dagis, men han behöver få komma dit o leka, han skulle klättra på väggarna hemma med mig o bebisen. Sen är det ju sommar o semester första tiden för Oss o då kommer vi ju vara mkt tillsammans iaf o tror den där första tiden glider förbi ganska bekvämt, så när dagis börjar igen har bebisen blivit en i familjen o dante är trygg i sin roll. Hoppas jag...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre mar 05, 2010 21:42

jakob fick vara hemma helt första 10 dagarna. hade känts konstigt att lämna honom när vi båda var hemma. nu har han förskola on, to, fre 10-15. det har känts bra att lämna honom, han pratar om dagis massor varje dag o vill ringa (hämtar sin leksakstelefon :D) till sina fröknar o kompisar flera gånger om dagen. dessutom är det otroligt skönt att han äter lite där (han äter knappt alls hemma) och att han sover för våra lägenheter ska få nya fönster o det är rena byggarbetsplatsen utanför vilket gör sovande på dagtid svårt! någon dag har jag ställt in för att tex min mamma eller syster kommit hit på dagen o då tycker jag han ska få vara med. jag har också bett förskolepersonalen att ringa mig om det tex bryter ut magsjuka så vi kan stanna hemma i förebyggande syfte. jag har också bett dem att hjälpa oss vara observanta på Jakob, skulle det verka som att det påverkar honom negativt att bli lämnad där när jag o Alma är hemma så får vi förstås tänka om.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessica81 » fre mar 05, 2010 22:08

Kom på att jag ska tillägga att vi troligtvis kommer att flytta till ny kommun under min föräldraledighet, vilket gör att hannes ändå ska byta dagis. I annat fall ska jag söka till en annan förskola när "nya" barnet är fött för då har det öppnat en ny förskola som jag gillar pedagogiken på.
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » fre mar 05, 2010 23:54

Det där var ju väldigt smart Kali, att be dom förvarna för de mest smittsamma sjukdomarna alltså. Jag tror nog att jag härmar dig där :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » lör mar 06, 2010 00:44

angående magsjuka så verkar inte det smitta bebisar som jag förstod det. limpen och vi har haft två redan och leiha har inte drabbats.

jag kände att för mig var det viktigt att fortsätta vardagen. liam fick gå på dagis andra veckan. han hade fått gå första om han inte hade vart magsjuk.

annars har vi lagt mycket krut på liam och riktat mesta enrgin och glädjen mot honom och jag tycker det fungerat bra. Leiha har fått komma in succesivt och jag har inte upplevt ngn större svartsjuka än men det kommer kanske senare.

tror dock det e viktigt att inte tycka synd om det äldre barnet som måste dela sin uppmärksamhet utan glädjen som syskon kan ge.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » lör mar 06, 2010 03:06

Jag kommer att ta tid till att bar umgås med Isabelle också. Göra små utflykter t ex eller att bara hon får följa med och handla osv. I början blir det ju ganska korta stunder eftersom jag, om allt går som det ska kommer att amma, men jag vill att Bella får känna att jag fortfarande har tid att vara med bara henne också.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör mar 06, 2010 10:48

strumpan: varsågod! :)
totoro: det är ju just det, JAG kan ju bli smittad! :D :D

jag tror också att man skall se det som en nyttig o viktig o BRA sak att ens förstfödda får lära sig att vänta o dela med sig. Vi har inte gjort något särskilt alls, Alma är en del av familjen nu o alltså är hon med. Har också sluppit svartsjuka hittills men har nog haft mkt hjälp av att jakob är så pappig.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » lör mar 06, 2010 13:01

När lillasyster kom i slutet av mars så hade inte Marcus börjat på dagis än,han började inte förrens i augusti så tills dess var han hemma med oss,nu vart min sambo arbetslös i samband med att lilltjejen kom så det var lite tur i oturen där,vi hade ju möjlighet att vara hemma hela familjen rätt lång tid eftersom sambon bara jobbade lite då o då tills han började sitt nya jobb i september,för oss fungerade det jätte bra,tanken var ju att jag skulle varit hemma själv med båda efter de 10 pappadagarna,men nu blev det inte så...
Marcus ville ofta vara med när jag ammade i början o de fick han såklart,sen såg vi till att jag också var med honom och inte bara ägnade mig åt den lilla,vi har inte haft nåt problem alls med svartsjuka,kan ju också bero på att han bara var 17mån när han blev storebror... :D
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Allmänna trådar om barn