Mumsiga recept +8 månader!
27 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Mumsiga recept +8 månader!
Har fått hjärnsläpp när det gäller ny mat till Alicia. Tycker att allt jag gör blir ungefär samma i slutändan. Kom gärna med era favoritrecept!
Gjorde iaf en kanonrätt härom dagen som Alicia älskade!
2 st laxfiléer
1 påse frysta grönsaker ( jag köpte en påse med majs, broccoli och paprika)
2 stora potatisar
1 lime
koka allt tills det är mjukt, mixa men inte helt slätt. Tillsätt rivet limeskal och limesaften. Alicia älskar lime så jag använde rätt mycket.
klart!
Gjorde iaf en kanonrätt härom dagen som Alicia älskade!
2 st laxfiléer
1 påse frysta grönsaker ( jag köpte en påse med majs, broccoli och paprika)
2 stora potatisar
1 lime
koka allt tills det är mjukt, mixa men inte helt slätt. Tillsätt rivet limeskal och limesaften. Alicia älskar lime så jag använde rätt mycket.
klart!
-

Poffie - Alltid online

Re: Mumsiga recept +8 månader!
Elis favvo är pasta med quornfärssås, som vi lagar och äter hela familjen. Elis kan ju äta salt nu, men vi saltar ganska lite så jag & maken saltar på i tallriken samt att vi sätter mer sambal.
Quornfärssås
1 pkt quornfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
6-8 färska champinjoner
1-2 morötter
1 burk passerade tomater
1 burk creme fraiche
peppar
saltfri buljong
basilika
sambal oelek
Hacka lök och vitlök och fräs i olja. Hacka svampen och riv morötterna och fräs med löken. Tillsätt sedan quornfärsen och passerade tomater och låt koka upp. Tillsätta creme fraiche, peppar, basilika och lite sambal och buljong. Låt allt koka ihop. Servera med nykokt pasta.
Quornfärssås
1 pkt quornfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
6-8 färska champinjoner
1-2 morötter
1 burk passerade tomater
1 burk creme fraiche
peppar
saltfri buljong
basilika
sambal oelek
Hacka lök och vitlök och fräs i olja. Hacka svampen och riv morötterna och fräs med löken. Tillsätt sedan quornfärsen och passerade tomater och låt koka upp. Tillsätta creme fraiche, peppar, basilika och lite sambal och buljong. Låt allt koka ihop. Servera med nykokt pasta.
- shoegal
- Alltid online

shoegal: Det där lät riktigt gott, fast jag gör det nog med riktig köttfärs. Får prova lite olika saker....
-

Poffie - Alltid online

Elsa må vara endast dryga sex månader men quornfärssås är hennes favo också! Och quorn blir super när man mixar det, så det är absolut bra att använda, även om man är köttätare.
Jag brukar göra lasagne, med quornfärssås och lite peppar, basilika och vitlök samt även kanske lite saltfri buljong, och så ost ovanpå, så kan hela familjen äta. Elsa älskar det
Jag brukar göra lasagne, med quornfärssås och lite peppar, basilika och vitlök samt även kanske lite saltfri buljong, och så ost ovanpå, så kan hela familjen äta. Elsa älskar det
- Liina
- Alltid online

Idag ska vi äta makaronipudding med sojakorv till middag, första gången Elis ska få äta det så jag hoppas han gillar det för det är nämligen makens favoriträtt!
- shoegal
- Alltid online

Edwin älskade när jag gjorde potatisgratäng, fläskfilé och grönpepparsås!

-

Redhotwera - Alltid online

Var får man tag i saltfri buljong? Nu har jag förvisso redan börjat ge Sigrid av vår mat, tillagad med vanlig buljong, men jag har inte hittat det någonstans..
-

Mickis - Alltid online

saltfri buljong finns i hälsokostaffärer. Det smakar bra och är ju bättre för en själv också 
- Liina
- Alltid online

Liina skrev:saltfri buljong finns i hälsokostaffärer. Det smakar bra och är ju bättre för en själv också
Misstänkte det då jag själv jobbar i mataffär och aldrig sett det i vår butik.
Tack!
-

Mickis - Alltid online

Encisen skrev:Nån som har bra tips på mellanmål?
Elis äter oftast färsk frukt till mellis, idag blev det en liten banan och en clementin. Mums tycker han! Ibland får han en smörgås eller en liten flaska välling också, men äter han för mycket är han inte hungrig till middagen.
- shoegal
- Alltid online

som mellis brukar Alicia få mosad banan med keso, mixad frusen mango med creme fraiche, en macka med smör, rivet äpple med kanel eller en flaska välling.
-

Poffie - Alltid online

jag läste att keso var superbra till vegobebisar, men kan man ge keso till en sjumånaders? Elsa äter ost och mjölkprodukter i maten och verkar inte vara känslig mot det, men jag har aldrig gett mjölkprodukter sådär naturellt liksom, som yoghurt eller keso...
- Liina
- Alltid online

27 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Matvanor & barnmat