Banner Forum Image

MMF HJÄLP!!!!

För oss som älskar att baka eller älskar att äta nybakat!

MMF HJÄLP!!!!

Inläggav Alex__ » fre maj 14, 2010 15:22

Jag gjorde dubbel sats med MMF igår. Fick dock ej in allt florsocker som skulle vara. har jag gjort nått fel?
Har haft den i kylen över natten, och nu är den ganska hård.. Går den få mjukare på nått sätt? Ställa in den i micron en stund eller då?

Tacksam för svar
Alex__
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: MMF HJÄLP!!!!

Inläggav Ki27 » fre maj 14, 2010 15:58

Du ska förvara den i rumstemperatur, kan ha den så lufttätt i upp till 3 månader tror jag. :) Ta ut den ur kylen o låt bli varm, om den ff är för hård kan du micra den några sekunder. Hoppas det går bra!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör maj 15, 2010 07:19

Jag förvarade min MMF i kylen över natten, i mitt recept stod att man skulle micra lite om den var för hård...men ta det lugnt.
sprallos

Inläggav Alex__ » lör maj 15, 2010 08:52

Tack för era svar. Läste i en annan tråd att man helst inte ska använda Haribo, vilket jag gjorde.... Köpte nya, amerikanska, och redan då dom smälte såg det bättre ut. Får hoppas att det blir något av detta.
Alex__

Inläggav Ki27 » lör maj 15, 2010 15:24

Hoppas det går bra nu då!
Jag brukar höfta lite med florsockret och skvätta i lite vatten, så det blir en lagom klibbig deg, när den har vilat brukar den bli bra!
Jag färgar degen med att hälla i hushållsfärg i marschmallowsen innan jag värmer den, det går finfint! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Återgå till Bak- och tårttråden