Banner Forum Image

Mjölkallergi

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Mjölkallergi

Inläggav lime95 » ons jan 13, 2010 12:53

Eric har ju varit drabbad av en massa kliande eksem, och strax före jul så fick vi svar på vad eländet beror på. Han har MJÖLKALLERGI!! Alltså så tål han inga merjeriprodukter alls. Men det var skönt att få svar på vad hans kliande berodde på. Så nu är allt utbytt mot mjölkfritt.
Nyårsdagen fick han en rejäl allergichock, hela han svullnade upp och blossade av eksem.. Åkte akut och tillbringade årets första dag i ett väntrum på akuten bland allsköns märkliga skador!!! Efter en låååång väntan så fick han cortisonbehandling och lite annat smått o gott. Men inget svar på vad han reagerat emot.
Men igår fick vi svar på det. Han tål heller inte BANAN!! Å det är det i en massa barnmat.
Är det nån mer här inne som har mjölkallergi??? Kunde vara kul att kanske byta lite recept och tips med varandra!!
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Re: Mjölkallergi

Inläggav Aurora » ons jan 13, 2010 13:14

Jag åt mjölkfritt under 2,5 månad för Julian var allergisk när jag ammade. Nu går det bra så det var nåt som växte bort vid tre månader.

Jag tyckte inte det var så jättejobbigt så länge man var hemma och åt hemlagad mat, det jobbiga var att man inte kunde köpa typ nånting på stan så att säga. Nu behövde jag ju inte göra barnmat iofs. Jag lagade typ samma mat som vanligt, bytte ut grädde och mjölk till sojagrädde eller havregrädde som funkar lika bra i maten. Det finns ju faktiskt rätt mycket såna produkter. Däremot kan jag säga att jag drack mycket sojamjölk ett tag men insåg att det blev jag dålig i magen av (det är ju trots allt bönor) så jag gick över till havre.

Mitt bästa tips är att göra all mat hemma från grunden. Då vet man precis vad som är i.

Lycka till!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » ons jan 13, 2010 13:15

Just det, glömde säga, min kille var visst mjölkallergisk när han var liten, men det växte bort under de första åren. Det är rätt vanligt.
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » ons jan 13, 2010 13:23

Hej lime95!
Jobbigt med en massa allergier. Melvin hade mjölkallergi som bebis men vi testade honom vid 1 år och då hade han inget av det kvar. Det är vanligt att det försvinner. Melvin hade eksem och skrek hela dagarna tills han var ca 2 mån sen slutade vi med mejeriprodukter och då blev allt genast bättre.
Har ingen erfarenhet av mer allergier men det finns ju kokböcker med bra recept. Lycka till och hoppas lillkillen inte blir sjuk mer. kram kram
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » ons jan 13, 2010 14:23

Här har vi också en som är mjölkallergiker. Jag tycker att det går ganska bra med maten, hon äter det vi äter eller tvärt om :) Mycket idag är mjölkfritt, grädde och sådant byter vi ut mot havremjölk och grädde. De rekommenderar inte soja till barn under 1 år.
Vad gäller barnmat på burk så har Nestlé bästa utbudet av mjölkfritt men det finns inte alltför mkt att välja på ändå. Det finns en tillverkare av mjölkfri välling, EnaGo. De gör även banan och äppelgröt. Även Semper har en mjölkfri färdiggröt. Och så finns en som heter Sinlac men den är så himla söt.

Vi fick även rätt mkt information genom bvc. Av modersmjölksersättningen Nutramigen kan man göra väldigt mkt, de har ett eget recepthäfte.

Det som man kan tänka på är att läsa på buljong och sånt som kan innehålla mjölk. Annars är mkt av det köpta brödet gjort på vatten.

Vad fick ni göra för test på honom? Jag skulle gärna vilja testa vår tjej på lite andra saker också då jag själv varit allergisk mot det mesta men jag har fått höra att de inte gör pricktest och så på väldigt små barn.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav lime95 » tor jan 14, 2010 10:36

Sinus, vi har både gjort pricktester och det har tagits blodprover. Men tyvärr är det inte alltid pricktester är trovärdiga när de är så här små. Men på Eric gjorde de det ändå, visade det något så gjorde det ungefär. Lite vinst och förlust.
Vissa saker de skulle testa mot via prick gick inte att göra eftersom mjölk ingick i den panelen, och då hade de ju fått positivt utslag ändå. Så därför togs en del blodprover som skickas iväg för analys.
Eric är en matglad liten kille (eller liten å liten kanske är fel ord, vi spränger 11 kg-gränsen när som :oops: ) Men tyvärr är han ingen vällingkille, så det uteslutet. Men vi håller oss till EnaGo Äppelgröt, för alla andra mjölkfria färdiggröter innehåller banan som han heller inte tål. Sen äter han precis samma mat som vi andra i familjen, fast hans mat är blandat med Nutrigenpulver.

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Inläggav maria_73 » sön feb 07, 2010 23:10

Både min son och dotter är mjölkproteinallergiker.Vi fick träffa en jättebra dietist.
Oatly har ju mycket bra prudukter tex glass, grädde, chokladpudding.
Det har t.o.m kommit en vegoost som liknar cheddarost annars kan man göra en egen pizzaost på gelantin(när barnet blir störreoch vill äta det).
Jag tycker det där med att äta ute fungerar rätt bra, man måste bara välja rätt ställen. Japanskt, kinesiskt,mexikanskt, de flesta italienska rätterna. Kommer man med ett litet barn kan man oftast skräddarsy rätten så att den inte blir stark. Det är egentligen bara svensk mat som har mjölk i så mycket. Max hamburgekedja har både gluten och mjölkfri kost. Toppen med en tråd där man kan lägga in recept.
Jag återkommer med det.
maria_73
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav mammajulia80 » tis apr 13, 2010 12:42

Sinus skrev:Här har vi också en som är mjölkallergiker. Jag tycker att det går ganska bra med maten, hon äter det vi äter eller tvärt om :) Mycket idag är mjölkfritt, grädde och sådant byter vi ut mot havremjölk och grädde. De rekommenderar inte soja till barn under 1 år.
Vad gäller barnmat på burk så har Nestlé bästa utbudet av mjölkfritt men det finns inte alltför mkt att välja på ändå. Det finns en tillverkare av mjölkfri välling, EnaGo. De gör även banan och äppelgröt. Även Semper har en mjölkfri färdiggröt. Och så finns en som heter Sinlac men den är så himla söt.

Vi fick även rätt mkt information genom bvc. Av modersmjölksersättningen Nutramigen kan man göra väldigt mkt, de har ett eget recepthäfte.

Det som man kan tänka på är att läsa på buljong och sånt som kan innehålla mjölk. Annars är mkt av det köpta brödet gjort på vatten.

Vad fick ni göra för test på honom? Jag skulle gärna vilja testa vår tjej på lite andra saker också då jag själv varit allergisk mot det mesta men jag har fått höra att de inte gör pricktest och så på väldigt små barn.

Min dotter är överkänslig mot mjölkprotein och kanske soja(TROR hon reagerar på det), men man bör ju ändå unvika soja. Nu när Enagos produkter (åter igen :x ) är slut i lager, har vi provat Sempers, min fundering är dock om det är ok att den innehåller soja...Står att det innehåller emulgeringsmedel som i sin tur innehåller soja...Vill ju inte förrvärra saken med sojan där...
mammajulia80
Nykomling
Nykomling

Inläggav lime95 » tis apr 13, 2010 22:15

Vi har problem med att EnaGo´s produkter är slut också. Banangröten finns, men inte äpple. Det är problem för oss eftersom Eric inte tål banan heller. Suck. Men hoppas att de snart får in, för öppnade sista paketen äpplegröt idag (har letat halva Småland efter det). Så nu får Eric bara gröt till frukost, och annat på kvällen.

Mammajulia80, jag har inget bra svar på det där med soyan i Sempers gröt. Men ring landstingets dietist och kolla. De borde veta, eller Sempers kundtjänst.

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling