Minifom eller semper magdroppar???
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Minifom eller semper magdroppar???
Undrar om de är någon som har erfarenhet av både minifom och semeper magdroppar?? Har en liten med ont i magen och har testat minifom som jag tyckt funkat men skulle vara bättre att inte behöva ge droppar hela tiden, underlättar på nätter osv..
- benicio
- Har vimedbarn.se som startsida

Re: Minifom eller semper magdroppar???
jag har kört med båda men så äter ruby bara 1 max 2 ggr per natt så det blir inte så krångligt.
börjar undra om det verkligen var magknip i hennes fall, har börjat inse att det handlat mycket om övertrötthet i vårt fall så funderar på att trappa ned minifomen för att till slut endast köra semper,men hon pruttar så otroligt mycket just nu att jag inte törs sluta!!vet dock inte vilken av dom som gör jobbet men tyckte nog att det blev bättre av semper....båda tar ju ett tag för att få full effekt.men har läst att många föredrar semper!
prova semper du så kan du ju alltid gå tillbaka till minifom igen om det inte funkar.
börjar undra om det verkligen var magknip i hennes fall, har börjat inse att det handlat mycket om övertrötthet i vårt fall så funderar på att trappa ned minifomen för att till slut endast köra semper,men hon pruttar så otroligt mycket just nu att jag inte törs sluta!!vet dock inte vilken av dom som gör jobbet men tyckte nog att det blev bättre av semper....båda tar ju ett tag för att få full effekt.men har läst att många föredrar semper!
prova semper du så kan du ju alltid gå tillbaka till minifom igen om det inte funkar.
- matildab
- Galen i vimedbarn.se

japp jag ger båda, minifom varje mål utom ett på em då jag ger semper i stället.stackarn tycker det är äckligt så hoppas kunna sluta snart, hon är ju 7 veckor nu och börjat äta mer regelbundet så hoppas det löst sig av sig själv om hon nu hade magknip .tycker det är svårt att veta vad de skriker för ibland.....
- matildab
- Galen i vimedbarn.se

Noel fick 15 droppar miniform innan varje måltid och så fick han sempers magdroppar 2 ggr om dagen med tolv timmars mellanrum. Och det hjälpte jätte mycket 
-

MinisMamma - Alltid online

ok jag viste inte att man skulle ge båda..
Har varit och köpt semper nu men minifomen är slut så måste handla ny flaska av de med då...
Har varit och köpt semper nu men minifomen är slut så måste handla ny flaska av de med då...
- benicio

Hej.
Jo man kan använda båda eftersom att dom hjälper för olika saker.
Jag använde båda till min dotter, började med Semper men de hjälpte inte så mycket så då testade jag med minifom oxå då blev de lite bättre men tyvärr så hjälpte de inte så jätte mycket utan hon hade ont flera timmar varje dag dom första 3 månaderna.
Jo man kan använda båda eftersom att dom hjälper för olika saker.
Jag använde båda till min dotter, började med Semper men de hjälpte inte så mycket så då testade jag med minifom oxå då blev de lite bättre men tyvärr så hjälpte de inte så jätte mycket utan hon hade ont flera timmar varje dag dom första 3 månaderna.
- Ankkiin
- Nykomling

Minifom har ingen medicinskt bevisad effekt men jag använde dem ändå när Elis hade kolik och tyckte att de hjälpte lite. Jag ökade dock till upp mot 20-25 droppar innan jag tyckte de gav någon effekt.
Sempers magdroppar hjälpte bättre tyckte jag. Det är dock vanligt att barnen får mer ont de första dagarna (upp mot 4-5 dagar) innan det blir bättre, så jag bangade första gången jag testade ge Elis dem och la av efter två dagar. Efter några veckor, när han fortfarande inte blivit bättre, började vi ge dem igen och stod ut de jobbiga dagarna och sen började det vända! Så så här i efterhand tycker jag nog att Semper dropparna var bäst.
Sempers magdroppar hjälpte bättre tyckte jag. Det är dock vanligt att barnen får mer ont de första dagarna (upp mot 4-5 dagar) innan det blir bättre, så jag bangade första gången jag testade ge Elis dem och la av efter två dagar. Efter några veckor, när han fortfarande inte blivit bättre, började vi ge dem igen och stod ut de jobbiga dagarna och sen började det vända! Så så här i efterhand tycker jag nog att Semper dropparna var bäst.
- shoegal
- Alltid online

Om det är mot magknip så finns det ett jättebra tips som jag har sysslat med nu i en månad ungefär med min 1.5 månaders dotter. Man kan koka Anis och Fänkålste - det hjälper mot magknip hos barnet och ökar mjölkproduktionen hos oss mammor. Jag ger min dotter minifom droppar på morgonen, och sedan dricker jag ca 4 glas anis/fänkålste under dagen. Det har gett jättebra resultat. En väninna till mig fick rådet på BVC att ge sitt barn tet direkt med tesked, men då jag har märkt att det räckte till min lilla att hon fick det genom mjölken så har inte det varit nödvändigt. Det kan vara värt att testa. Min väninnas son hade kolik i två månader och sedan testade hon att ge honom lite av tet och han blev genast bättre. Observera att detta är något som faktiskt BVC rekommenderar.
Anis och Fänkålste recept:
Till en L vatten behövs 2 tsk Anis (hela) + 2 TSK fänkål (hela). Häll upp vatten i en kastrull (ej aluminiumkastrull) och lägg i kryddorna. Låt koka upp och lyft sedan av det från plattan. Låt kryddorna ligga kvar i vattnet minst tio minuter. Ju längre de ligger kvar desto mer koncentrerat blir det, men det smakar inte SUPER gott (dock drickbart, inte jätteäckligt) så ju längre det ligger i desto starkare blir också smaken. Drick tet rumstempererat, gärna mellan måltiderna under dagen för bra effekt.
OBS; Tänk på att det ökar din mjölkproduktion också, så drick inte allt på en gång. Jag drack en liter under sena eftermiddagen/ kvällen första gången och vaknade upp med en genomvåt madrass för att brösten läckte så!
lyckatill
Anis och Fänkålste recept:
Till en L vatten behövs 2 tsk Anis (hela) + 2 TSK fänkål (hela). Häll upp vatten i en kastrull (ej aluminiumkastrull) och lägg i kryddorna. Låt koka upp och lyft sedan av det från plattan. Låt kryddorna ligga kvar i vattnet minst tio minuter. Ju längre de ligger kvar desto mer koncentrerat blir det, men det smakar inte SUPER gott (dock drickbart, inte jätteäckligt) så ju längre det ligger i desto starkare blir också smaken. Drick tet rumstempererat, gärna mellan måltiderna under dagen för bra effekt.
OBS; Tänk på att det ökar din mjölkproduktion också, så drick inte allt på en gång. Jag drack en liter under sena eftermiddagen/ kvällen första gången och vaknade upp med en genomvåt madrass för att brösten läckte så!
lyckatill
- Lillamamman

det där har jag också hört!!min kompis sa att det funkade på deras tjej!hon gav med tesked.
ska prova själv för produktionen tror jag!jag är en sinande brunn kvällstid!
ska prova själv för produktionen tror jag!jag är en sinande brunn kvällstid!
- matildab
- Galen i vimedbarn.se

hej jag har en dotter som är 6 veckor snart och har stort sett skrikit varje kväll i en vecka förutom två dagar.. och jag ger hennen miniform droppar till varje måltid men tycker nte dom gör så stor effekt mer än att hon pruttar jätte mkt.. är det kolik el är det vanlig magknip. kolik då brukar dom väl skrika varje dag???
- bettan
- Nykomling

ja kolik skriker dem varje dag, och det skall typ vara mer än tre timmar om dan i en veckas tid för att klassas som det. Det är säkert gaser som gör ont. Massera magen motsols, försök rapa henne under och efter måltid. Det kan hjälpa att gå runt med henne i sele för att hon kan rapa då. Sedan har dem sagt på BVC att man kan använda en temp och lite glidslem (köp på apoteket) och hjälpa henne att prutta.
Min dotter har precis samma problem så jag har en del tips. 
- Lillamamman

medsols menar ja såklart 
- Lillamamman

Hej,
Min dotter som snart är två månader lider av kolik, tror jag. Det sa BVC, men jag börjar undra lite. Mycket gaser har hon, och de gör att hon skriker. Ibland skriker hon också bara för att hon är en baby - och ibland är det 3 timmar per dag. Men som sagts tidigare, det är svårt att veta varför hon skriker: är det hunger, smärta, trötthet eller bara för...Dock tycker jag att hon har problem jämt. Så fort man lägger ner henne på rygg får hon ont och även ibland när hon äter. Hon grymtar och korvar sig tills hon tillslut skriker. Hon har ätit både miniform (10 droppar före varje måltid) och semper (5 droppar på morgonen), och miniform tyckte jag inte hjälpte alls. Sele tycker hon inte om, rapar gör hon och massage får hon. Nu dricker jag te: fänkål, anis, kummin och ingefära - och jag tycker att det hjälper lite. Hon skriker inte lika länge och verkar inte ha lika ont - dock har hon fortfarande problem. Och inte bara det att det är svårt att se henne ha ont och man inget kan göra - man kan inte göra någonting heller när hon skriker hela tiden. Gå på promenad, handla mat - allt är jättesvårt.
När man bär henne har hon inga problem.
Något som hon verkar tycka om är när hon får ligga på mage över mina ben och jag stryker henne över ryggen och hon får suga på sin napp. Det tröstar om inget annat.
Min dotter som snart är två månader lider av kolik, tror jag. Det sa BVC, men jag börjar undra lite. Mycket gaser har hon, och de gör att hon skriker. Ibland skriker hon också bara för att hon är en baby - och ibland är det 3 timmar per dag. Men som sagts tidigare, det är svårt att veta varför hon skriker: är det hunger, smärta, trötthet eller bara för...Dock tycker jag att hon har problem jämt. Så fort man lägger ner henne på rygg får hon ont och även ibland när hon äter. Hon grymtar och korvar sig tills hon tillslut skriker. Hon har ätit både miniform (10 droppar före varje måltid) och semper (5 droppar på morgonen), och miniform tyckte jag inte hjälpte alls. Sele tycker hon inte om, rapar gör hon och massage får hon. Nu dricker jag te: fänkål, anis, kummin och ingefära - och jag tycker att det hjälper lite. Hon skriker inte lika länge och verkar inte ha lika ont - dock har hon fortfarande problem. Och inte bara det att det är svårt att se henne ha ont och man inget kan göra - man kan inte göra någonting heller när hon skriker hela tiden. Gå på promenad, handla mat - allt är jättesvårt.
När man bär henne har hon inga problem.
Något som hon verkar tycka om är när hon får ligga på mage över mina ben och jag stryker henne över ryggen och hon får suga på sin napp. Det tröstar om inget annat.
-

twinkleeye - Nykomling

Vi ger Gabriel en ½ tsk rapsolja i tillägget vid två tillfällen per dygn. Äter han bara tillägg en gång så blir det bara en gång. Det var bvc sköterskan som tipsade om detta. Tyckte det kunde vara bra att pröva innan man börjar med olika former av droppar eller laktulos med mera. Rapsolja är ju "naturligt".
För Gabriel har det hjälpt, han har inte lika mycket gaser och hans magknipsperioder är inte lika långa och många längre. Han har magknip med det gör inte lika ont.
Enligt bvc sköterksan finns det inte några regler om hur ofta man ska ge, man får pröva sig fram. Hon tipsade oss också om att byta från Semper till NAN eftersom man på neonatal och bb har funnit att NAN ger mindre magbesvär. Alla barnavd osv har tydligen gått över till NAN.
För Gabriel har det hjälpt, han har inte lika mycket gaser och hans magknipsperioder är inte lika långa och många längre. Han har magknip med det gör inte lika ont.
Enligt bvc sköterksan finns det inte några regler om hur ofta man ska ge, man får pröva sig fram. Hon tipsade oss också om att byta från Semper till NAN eftersom man på neonatal och bb har funnit att NAN ger mindre magbesvär. Alla barnavd osv har tydligen gått över till NAN.
- A&L

19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling