Banner Forum Image

Mina cyklande vänner!?

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Mina cyklande vänner!?

Inläggav LillaMalin » sön apr 18, 2010 08:09

Hej på er!
Det är som så att jag och min man funderar på att köpa oss varsin cykel. Men vi hade ju gärna kunnat ha möjligheten att åka ut och cykla samtidigt, tillsammans och gärna med barnen. Så nu till min fråga. Sånna där cyklekärror som man kan fästa bak på cykeln, är dom bra? Och från vilken ålder kan egentligen bebisar åka med i den? Molly blir 4 månader den 4 maj. Det står att den vagnen har plats för 2 barn men är det bättre att sätta stora tjejen i en barnsadel? Finns det nått annat sätt man kan spänna fast bebisar i kärran? Typ om man spänner fast liggdelen från vagnen så att hon får ligga och åka med istället för sitta? Nää, jag vet inte. Men hade varit väldigt tacksam om NÅN kan svara i alla fall..

Kram på er!
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Re: Mina cyklande vänner!?

Inläggav Eva » sön apr 18, 2010 08:29

Vi har cykelkärra:
http://www.kakkakaffe.com/2010/april/ba ... ml#comment

Den är härifrån:http://www.lifequalityproducts.se/cykelvagn-zorro-3in1-p-3.html?cPath=3

Celine sitter okej i den, men vi borde nog hitta på någon bättre bältesanordning. Chariot-vagnarna är nog ergonomiskt bättre, med priset därefter... Vi cyklar inte sååå mycket, så denna duger okej åt oss.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön apr 18, 2010 08:58

Det kanske går att montera bilstolen i en sån cykelkärra?
sprallos

Inläggav LillaMalin » sön apr 18, 2010 09:37

Eva: Okej..ja det är just bältet jag är lite fundersam över.

Sprallos: Ja det är det jag har funderat lite över om man kan. Jag ska åka och se om jag kan titta på cykelkärran och se om det skulle få plats.
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön apr 18, 2010 09:39

jag fantiserar om en cykeläkärra! helst en chariot cx eller en cougar alernativt en nordic cab. det finns två sorters insatser för bebisar, den sorten som är godkänd för cykling från 0 månader är ern sorts hängmatta, ser supermysigt ut!
jag hade satsat på att ha båda barnen i kärran, tror det blir bättre balans men också bra att de kan sova bekvämt där om man cyklar långt. jakob somnade iaf jämt i cykelstolen o det kändes hemskt att hans huvud bara hängde.
billigaste vagnarna är de som bara är till cykling,de jag nämnt ovan funkar även som barnvagnar. kan inte skriva så mkt för har alma i famnen men sen kanske!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » sön apr 18, 2010 13:43

Jag har friluftsintresserade kompisar som har en cykelvagn, dom är ute en massa och cyklar överallt. De använder den också till vardags som vanlig vagn är supernöjda. Vet dock tyvärr inte vilket märke det är!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » mån apr 19, 2010 21:03

Tack för alla era svar! Jag ska åka runt och kika lite om jag hittar någon som passar. Ska nog ta med babyskyddet och se om det går att spänna fast och kanske även testa liggdelen. Verkar vara många som löst det så. Men tack för era svar! Ni är så gulliga :)
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tis apr 20, 2010 10:24

vi har en cykel kärra som vi köpte på biltema för 999:-
de står att barnet ska vara 18 mån innan man har dem där i men de är nog för att bältena ska sitta bra, hade Alvina där i tiigare men då satt hon på kudde.

Nu har jag spännt fast våran lilla bilstol där i åt jonna, de är en akta garco stol.
de går men de är ju lite trångt åt alvina.. så de beror ju alldeles på hur de andra barnet reagerar, men här går de bra.
alltid de vi använder när vi åker till dagis.
innuti finns små fickor på sidorna som man kan lägga leksaker i och bakom barnen kan man lät få plats med en väska eller matkasse, två om dom inte är jätte stora.

Dessutom är dom väldigt lätta att vika ihop så dom får plats i skuffen om man måste ha skjuts någon gång.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tis apr 20, 2010 10:26

glömde skriva att om cyklen välter så händer de ingenting med kärran.
har även ramlat med cykeln i låg fart och inte heller då vart de mer än ett litet hastigt stopp för kärran
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis apr 20, 2010 14:28

alltså, jag skall inte svära på men tror inte det är godkänt säkerhetsmässigt att cykla med babyskyddet fastspänt i cykelvagnen. det är ju gjort för ett trepunktsbälte tex o testat för andra typer av krafter. men jag har mailat NTF o frågat, får se om det kommer nåt svar!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor apr 29, 2010 18:55

detta kom igår:

*** Skickat via formulär på NTFs webbserver ***
Tid: 2010-04-20 14:27:19 från dator 85.228.118.115

Svar:
Hej Karin!

Det finns inga särskilda regler för cykelkärror för barn bara rekommendationer. De bör var utrustade med säkerhetsbälten med grenband och barnet skall bära cykelhjälm. Inga spädbarn i cykelkärran som inte klarar att balansera huvudet. Att sätta fast ett babyskydd i cykelkärran rekommenderas inte av olika anledningar. Babyskyddet är anpassat till bilen och dess säte och säkerhetsbälten. Vad som händer om det spänns fast i en cykelkärra och olyckan är framme vet man inte. Kan vara livsfarligt. Cykelkärran har sämre stötupptagning och det påverkar också barnet. Barnet kommer i jämnhöjd med bilarnas avgaser som kan tränga in under skyddet på cykelkärran så att barnet andas in avgaserna. Barnet bör vara så stort och stabilt att det kan sitta stadigt och balansera huvudet utan problem innan det placeras i en cykelkärra.

Med vänlig hälsning
NTF Konsument

Iréne Dahlberg
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tor apr 29, 2010 19:08

Tack Kali för ditt svar och att du kollade upp det! Vi har ännu inte hunnit köpa någon kärra eller stol men nu vet jag i alla fall att Molly inte får åka med riktigt ännu i alla fall.

Ny fråga..hur blir sånna kärror (som är tvåsitsiga) om man bara kör ETT barn i dom?
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor apr 29, 2010 19:26

fast jag måste ju skicka fler mail nu! när jag tittade på cykelvagnar på baby&barnmässan så fanns det hängmattor och babyliftar som tillbehör till chariots modeller o jag vet att de sa att de var godkända o testade men i vilket land då undrar jag nu? hum!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Allmänna trådar om barn