Min pojk vägrar dricka mjölk!
15 inlägg • Sida 1 av 1
Min pojk vägrar dricka mjölk!
Hej allihopa. Min son totalt vägrar dricka mjölk det är ingeting han bara kommit på nu utan alltid vägrat. Han är två år och när han var mindre så fick jag kämpa för att han skulle dricka välling men det gick till slut fast då hade han inte den envisa viljan han har nu. Lika snabbt som han börkade dricka välling slutade han ville bara inte mer. Får inte i honom mjölk hur jag nu än bär mig åt. Inte ens O´boy dricker han så fort han ser att det inte är juice eller vatten så är det blankt nej. Några tips på hur man kan få i honom mjölk? Yogurt går bra men bara danonino och d blir dyrt i längden om hans calsium intag ska baseras på det.
-

evy78 - Gillar vimedbarn.se

Re: Min pojk vägrar dricka mjölk!
Line dricker inte heller mjölk eller välling, hon dricker typ bara vatten. Jag tog upp det med BVC men dom sa att det inte var någon fara för hon får i sig mjölkprodukter genom annat som ost, smör, yogurt mm. Så inget jag längre oroar mig över.
-

LineMor - Alltid online

Finns ju många som inte tål mjölkprodukter och det blir bra folk av dom med. Vill han inte ha så strunta i det ett tag...det kanske går till sig med tiden, eller så gillar han helt enkelt inte det.
- sprallos
tvinga honom inte i det för då vägra han för det, utan lägg det på hyllan ett tag och provar igen efter ett tag.. ingen fara att han inte dricker mjölk, han får i sig mycket i andra mjölprudukter.
- HärligaTöser
- Alltid online

Här är en till som inte dricker mjölk. Han är även kinkig med ost, men yoghurt o fil funkar som tur är.
Du kanske kan få tips av BVC på andra produkter som duger lika bra som kalciumkälla? Det blir ju som du säger lite dyrt med Danonino
Du kanske kan få tips av BVC på andra produkter som duger lika bra som kalciumkälla? Det blir ju som du säger lite dyrt med Danonino
- Snigel
- Alltid online

Hannes började sent med mjölk, men har nog aldrig lagt någon vikt vid det. Har hört att även nyponsoppa innehåller viktiga ämnen som finns i mjölk. men som många sagt innan, tvinga inte, utan drick det sj'lva så lär han säkert snart vilja "härma". Ingen dör utan mjölk.
- jessica81
- Alltid online

Leon dricker inte heller mjölk, han tycker det är skitäckligt, precis som jag. Han dricker bara vatten.
Jag har aldrig druckigt mjölk heller, o det har ju gått bra.
Det är inte naturligt att dricka mjölk efter att man slutat dia liksom, det är min åsikt... så gör alla djur... utom människan...
Däremot så funkar det med mjölk på gröten här iaf.
Som många skrivit, det finns så mycket andra produkter som man får i sig allt med ist
Tycker inte man ska vara orolig
Jag har aldrig druckigt mjölk heller, o det har ju gått bra.
Det är inte naturligt att dricka mjölk efter att man slutat dia liksom, det är min åsikt... så gör alla djur... utom människan...
Däremot så funkar det med mjölk på gröten här iaf.
Som många skrivit, det finns så mycket andra produkter som man får i sig allt med ist
Tycker inte man ska vara orolig
- Ki27
- Alltid online

Min äldsta son dricker inte mjölk eller äter ost heller, knäppa unge;) det är det godaste som finns ju!
- tinali
- Alltid online

Tack alla för svaren, vart på bvc idag för min yngsta och passade på att fråga om mjölken. Så det stämmer som ni alla säger det ger nog med sig och gör d inte det så är det okej bara ge honom lite extra ost och smör osv. Han älskar ju smör, hittade honom med smör paketet på knät inne i sitt rum satt där överlyckling med smör över hela sig. Så där fick han i sig för en veckas tid 
-

Vi har en fix ide med mjölk som jag verkligen inte förstår.
Mitt barn dricker bara vatten. H*n har fått smaka mjölk nån gång o likadant med färskpressad apelsinjuice. Jag ser ingen anledning till att dricka mjölk, de flesta av oss har de helt naturligt i frukostmat, cf, grädde eller ren mjölk i maten.
Tänker man på det så är det ju verkligen märkligt att många reagerar på tex större barn som ammas men att dricka mjölk från kospene är helt lugnt o tom märkligt om man inte gör det...men det är ju helt ot.
Det finns ju en massa saker som innehåller kalcium förutom mjölkprodukter, som spenat, räkor, apelsiner o min egen favorit, broccoli för att nämna några. Det finns ju också kosttillskott att tillgå även om jag tänker att det är ett bättre och naturligare sätt att ha råvaror berikade på bla kalcuim naturligt i kosten.
Mitt barn dricker bara vatten. H*n har fått smaka mjölk nån gång o likadant med färskpressad apelsinjuice. Jag ser ingen anledning till att dricka mjölk, de flesta av oss har de helt naturligt i frukostmat, cf, grädde eller ren mjölk i maten.
Tänker man på det så är det ju verkligen märkligt att många reagerar på tex större barn som ammas men att dricka mjölk från kospene är helt lugnt o tom märkligt om man inte gör det...men det är ju helt ot.
Det finns ju en massa saker som innehåller kalcium förutom mjölkprodukter, som spenat, räkor, apelsiner o min egen favorit, broccoli för att nämna några. Det finns ju också kosttillskott att tillgå även om jag tänker att det är ett bättre och naturligare sätt att ha råvaror berikade på bla kalcuim naturligt i kosten.
- che
- Alltid online

Ja smör är mums. Här finns en till som helst slickar av smör från smörgåsen o sen gapar högt tills det magiskt bres ett lager till....
- che
- Alltid online

Jag har aldrig ens erbjudit mina barn mjölk att dricka, är det inte så att det inte dricks mjölk i någon större utsträckning utanför Sverige? Mina barn äter i och för sig gärna youghurt och ost och smör och de får ju i sig calcium naturligt genom maten. Har aldrig ens funderat över det tidigare.
Min moster som är bvc-sköterska har en teori om att barn känner av vad de inte tål så bra och det kan vara därför att de inte äter vissa saker, men det kan ju lika gärna vara trots, att de inte tycker om det och så vidare.
Min moster som är bvc-sköterska har en teori om att barn känner av vad de inte tål så bra och det kan vara därför att de inte äter vissa saker, men det kan ju lika gärna vara trots, att de inte tycker om det och så vidare.
- Trötta mamman
- Alltid online

Vi ska ju försöka energiberika Leons mat, så jag testade en kväll att blanda vällingen med mjölk i + vatten. Fy va dålig han blev på natten 
Jag blir oxå illamående om jag dricker fömycket latte eller varm choklad o sånt.
Ja, utanför Sverige är det väl ovanligt att man dricker mjölk?
Jag blir oxå illamående om jag dricker fömycket latte eller varm choklad o sånt.
Ja, utanför Sverige är det väl ovanligt att man dricker mjölk?
- Ki27
- Alltid online

Trötta mamman skrev:Jag har aldrig ens erbjudit mina barn mjölk att dricka, är det inte så att det inte dricks mjölk i någon större utsträckning utanför Sverige? Mina barn äter i och för sig gärna youghurt och ost och smör och de får ju i sig calcium naturligt genom maten. Har aldrig ens funderat över det tidigare.
Jag vill minnas att det är sverige o finland som är väldigt mjölkvänliga..
- che
- Alltid online

Ja bvc sköterska sa att det inte spelar nån roll det här med mjölk det är få länder som faktiskt lägger nån vikt vid mjölk drickandet Sverige t ex. Så det är ju som ni säger calsium finns ju i så mycket annat.
Jag har fått del höjda ögonbryn när jag säger att min pojk inte dricker mjölk som det det vart jag som vägrat ge honom
Jag tänkte väl att det är "fel" att inte dricka mjölk så jag måste få i honom, mycket sjukt tänkt igentligen men man blir väl påverkad av alla super mammor på öppna förskolan när man själv är en stressad småbarns mamma.
Jag har fått del höjda ögonbryn när jag säger att min pojk inte dricker mjölk som det det vart jag som vägrat ge honom
Jag tänkte väl att det är "fel" att inte dricka mjölk så jag måste få i honom, mycket sjukt tänkt igentligen men man blir väl påverkad av alla super mammor på öppna förskolan när man själv är en stressad småbarns mamma.
-

15 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat