Banner Forum Image

Medicin. Hjälp!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Medicin. Hjälp!

Inläggav Ailenroc » tor okt 28, 2010 22:49

Hur fasiken ska jag få i dottern medicinen?

Tre gånger om dagen ska hon få mollipect och kåvepenin, i flytande form. När vi gett i sån där spruta (som man sprutar in i munnen) så kastar hon sig av och an och skriker. Jag har fått hålla i henne och min man har sprutat in, men det har slutat med att hon spottat ut allt och att hon är helt hysterisk. En annan gång gav jag medicinen med lite välling (pratade med doktorn och hon sa att det viktigaste var att Mädchen fick i sig medicinen, helst inte i samband med mat men om det inte fungerade på annat sätt skulle vi blanda) men det kräktes hon upp.

Någon som har en idé? Har ingen aning om hur jag ska göra.
Ailenroc
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: Medicin. Hjälp!

Inläggav Nelia » fre okt 29, 2010 08:18

Jag vet inte om jag kan komma med någon bra idé, det har fått vara tvång till och från här också med mediciner. Men allt som oftast så har jag lyckats rätt bra ändå, med lite tålamod och ett stort lugn. Har talat mycket om hur bra medicinen hjälper, att man måste ta den och när jag ger så försöker jag låta Joel visa när han är redo och då spruta liiiite liiiite i taget, så att han får en chans att svälja detta äckliga vidriga. För medicin är ju inte gott. Tvingar vi i allt på en gång (eller några få) så blir det liksom både tvång och obehag samtidigt, då har Joel också kräkts upp eller spottat ut allt som oftast.

Men det tar ju tid förstås, att vinna förtroende osv. Och när de måste ha i sig medicinen är det inte alltid tålamodet räcker till.

Hoppas ni får några bra tips av andra och att hon får i sig sin medicin till slut.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » fre okt 29, 2010 09:24

vi säger att det e godissoppa och ger i en sked...men nu e ju mina äldre än din ..men det kanske e lite roligare om hon får det i sked? ... men den e ju rätt äcklig den medicinen oxå väl ? ;) ..har för mig det.... i början blev det att vi tvinga i...men när de har blivit äldre har det samtidigt blivit lättare...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav jennyc » fre okt 29, 2010 09:40

Tyvärr är det nog bara tvinga i som gäller när de är så små. Jag har använt sprutan till mina och gett små mängder i taget.
Hoppas att hon blir frisk snart!
BildBild
BildBild
jennyc
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Ki27 » fre okt 29, 2010 09:54

Har provat alla medoder här oxå.
Det enda som funkat utan att han kräkts upp det igen är att ge (på relativt tom mage) sittandes i mitt knä i ett fast grepp, tre snabba teskedar.
Då blir det inte så mycket i mun samtidigt o svårt att spotta ut.
Fast det är inte lätt att få in genom en skrikandes stängd mun som dessutom skakar på huvudet... ;) Och visst rinner det utanför med.. *phuu*

Lycka till!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ailenroc » fre okt 29, 2010 19:57

Tack för alla svar :)

Imorgon ska vi ta och prova på sked. Det kanske kan fungera. Sprutorna har jag gett upp, det fungerar verkligen inte.
Ailenroc
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Taweret » fre okt 29, 2010 21:58

Här hemma tog den äldste allt man stoppade i munnen på honom och sen kom vår dotter som vägrade allt.

Vi har och får fortfarande kämpa hårt för att få i henne medicin. Nu börjar hon ta på sked men annars så fungerar medicinkopp bra här hemma. Kanske för att vi är vana att tvångsmata med kopp sen hon var liten.
Det viktiga då är att trycka den lagom långt in i munnen, längre än man tror samt att man inte låter den släppa från underläppen sen ge lite idag, för då får dom oftast i sig det till slut och det är sällan det kommer upp. Sen en "muta" som smakar gott efteråt är ju aldrig fel :D
Annars spruta smidigt men det tar ett tag innan man lär var och hur fort man ska spruta in medicinen.

Lycka till imorgon.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tis nov 02, 2010 15:30

Hejsan! På torsdag kan ni chatta med vår apotekare, han kan säkert reda ut frågetecknen som dessa. :)
http://www.minbebis.com/forum/minbebis- ... 11-kl-426/
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav sunbeam » sön nov 14, 2010 22:26

Har samma problem med dottern, hon vägrar ta medicin självmant sedan jag försökte ge henne Lepheton med spruta en gång - hon spottade rakt ut sen dess får jag inte i henne nåt som hon kan tro är medicin (inte ens sempers magdroppar, får blanda det med nåt annat) Nu fick hon sist Kåvepenin och jag gruvade mig för jag har hört att den är vidrig... Vi provade allt, försöka berätta hur frisk hon skulle bli, låta henne spruta in själv med sprutan, ge med sked, muta, hålla fast (vilket kändes som ett vidrigt övergrepp som hon skrek) - allt, men inget funkade..
Till slut provade jag med lite chokladpudding också fick hon "garnera" med sockerblommor, sånt man kan ha på tårtor m.m och det funkade!! Hon kände nog att det var en konstig bismak men det fungerade - utan tårar eller skrik.
Bild

Bild
sunbeam
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Återgå till Barns hälsa & utveckling