Banner Forum Image

Mat

Mat

Inläggav carina_ » fre jan 16, 2009 12:51

Skapar en mattråd där vi kan samla matfrågor och svar iställer för att blanda dem med annat. Känner att jag hinner inte med att läsa allt under "hur många septembermammor finns det här???"

Min fråga: vaddå gröt? Lagar ni vanlig gröt på mannagryn? Havegryn? eller köper ni sådann där gröt från Semper på barnmatsavdelingen i affären?
Bild

Bild
carina_
Alltid online
Alltid online

Re: Mat

Inläggav panky » fre jan 16, 2009 13:30

Jag helammar fortfarande och ger ingen ersättning eller mat. Men börjar fundera på om det inte är dags för lite smakportioner när Joseph är 4-5 månader. SKa samråda med BVC. Hur gör ni andra?
Bild
Användarvisningsbild
panky
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav myran75 » fre jan 16, 2009 13:38

Jag har gett henne sempers majs-havregröt som är från 4 mån. Hon älskar det verkligen och det känns jätte bra eftersom hon inte alls är speciellt förtjust i flaskan. (Jag ammar henne inte alls) Igår så åt hon nästan en dl gröt, och idag på dan så fick hon några tsk potatis och palsternackspure. Mumsigt värre.
Bild

Min älskade Anton född 1998
Min älskade Nathalie född 2002
Min lilla älskling Nellie född 2008
Användarvisningsbild
myran75
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » fre jan 16, 2009 14:07

Vi har också köpt den färdiga majs och havre gröten från 4 mån. Kommer dock senare att göra egen gröt men nu i början var det lättare med köpe gröt. Majs gröten gillar han, den enda han fått prova än så länge.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » fre jan 16, 2009 14:48

Jag har köpt gröt till Hannah. Det rekommenderas att man ger köpegröten de första månaderna (från 4-6 mån och ett par mån framåt alltså) pga att de innehåller viktiga tillsatta ämnen som järn osv. Sen kan man göra egen gröt.

Vi började göra egen gröt till Niklas när han var ca 1 år, då havregryn. Nu äter han risgrynsgröt på morgonen. Niklas åt köpegröt till han var ca 8 mån tror jag. Sen gjorde han ett uppehåll (åt annat till frukost då) och började äta gröt till frukost igen när han var 1 år.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre jan 16, 2009 14:50

Det är inget annat konstigt innehåll i den köpta gröten då?
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » fre jan 16, 2009 15:24

Nej, det tror jag inte. Då tror jag inte BVC skulle rekommendera att man köper den. Jag köper Nestlés gröter (grötar? :D) och enligt dem är de osockrade och osaltade iaf. Jag har kollat upp innehållet på Risgröten jag köpte till Hannah och det enda konstiga som jag inte kände igen var maltodextrin. Jag googlade på det och hittade detta på Wikipedia:

Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin finns bland annat i jordgubbsglass men främst används det som fyllnadsmedel i sötningsmedel.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre jan 16, 2009 15:41

Ok, min bvc-tant sa nått om att men inte skulle ge.... vad var det nu... en viss gröt det första?

I min MOS-bok står det att man kan havregrynsgröt från 4 månader, och så kan man o man vill järnberika blanda i stött paltbröd.... vad är det? Nått med blod eller.... :roll:

Iaf jordärtskocka och svartrot ligger på näringstoppen vad gäller järn, så det kanske man skulle koka till honom!

och då blir de väl hårda i magen så man får väl fixa lite katrinplommonpuré med, haha. Fast är det inte järn i det med?
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » fre jan 16, 2009 16:00

Okej! :) Det enda mitt bvc sagt är att det är bra att börja med havregröten för den innehåller gluten och det är bra att introducera när man ammar. Men det verkar vara väldigt olika från bvc till bvc...

Ja paltbröd är väl nåt med blod i och det är ju mycket järn i. Det är som hårt tunnbröd som man kokar också blir det mjukt.

Messmör är också bra mot hårda magar läste jag i en annan tråd här på forumet alldeles nyligen! :)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre jan 16, 2009 16:12

Ja.. jag kommer ju inte ihåg vad det var för sorts gröt...
men jag köper väl den dära pulvergröten först... :)
Det står även i broshyren från BVC att det är bra att variera med hemlagad för det är en annan konsistens, så att de vänjer sig vid den med!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » fre jan 16, 2009 16:18

Ja, det lät bra! Det ska jag nog också göra! :)

Måste tillägga att jag absolut inte tycker att det är nå fel med att laga egen gröt! Det lät nästan som så nu ser jag när jag läser igenom mina svar. Skrev bara vad jag har fått lära mig av mitt bvc och läst tidigare på detta forum (eller om det var minbebis)! :)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre jan 16, 2009 17:56

nej nej, alltså min bvc sa så oxå att man skulle börja med pulvret, men jag kommer inte ihåg varför... tankspridd som vanligt... :roll:
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav myran75 » mån jan 19, 2009 12:21

Vill bara slänga ut en fråga...
Min dotter vill ju helst inte ha flaskan man får ju truga och truga. Vi har börjat och ge "smakportioner" med gröt och potatis. BVC vill att man ska vänta till 6 mån men min tjej VILL ju äta mat, men potatis är väl inte tillräckligt näringsrikt?? Hon hugger i sig och är jätte glad när hon får äta med skeden ju. Är det någon som har börjat att ge riktig mat än? Jag tror att det står på burkarna att det är från 5 månader, eller?
Jag vet att det är jätte tidigt att börja men det är ju hon som vill och inte jag för om jag fick som jag ville så är flaskan 100 gånger smidigare om hon bara ville ta den.....
Är det farligt på nåt vis att börja tidigt?
Hon har inte fått ont i magen av det hon ätit än så länge i alla fall.
Någon som vet hur jag ska göra?
Bild

Min älskade Anton född 1998
Min älskade Nathalie född 2002
Min lilla älskling Nellie född 2008
Användarvisningsbild
myran75
Alltid online
Alltid online

Inläggav tummen » mån jan 19, 2009 12:47

Apropå gröt...min bvcsköterska sade att gröt ger man bara för att vänja barnen med laktos... det är inte för att vänja sig vid konsistens eller mat...men jag vet inte. Jag tänkte börja med lite gröt o smakisar när kotten blir 4 mån! Snart, snart!!! :-) han är ju JÄTTEintresserad av vår mat, följer skeden från tallrik till mun med stoooooooooora ögon!!! det är nog snart dax att låta honom smaka!
BildBildBild
Användarvisningsbild
tummen
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Taweret » mån jan 19, 2009 14:04

myran75 det måste ju vara bättre att hon äter riktig mat än att hon inte får i sig mat alls. Det finns ju köpe burkar från 4mån men det är ju grönsakspurer som man lika lätt gör själv. Det du kan göra är ju att blanda med ersättning så att hon får i sig vitaminer och grejer den vägen. Om du ger henne pipmugg eller vanlig mugg/kopp kan du få henne att dricka då?

tummen det har jag inte hört förut att gröten skulle vara för att vänja dom vid laktos. Jag rycker dock att det är ett bra sätt att lära dom att äta med sked.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Septembermammor 2008