Banner Forum Image

mamma = pappa också..

Barn är underbara här postar ni roliga kommentarer ni hört ur barnamun

mamma = pappa också..

Inläggav grodyngel1 » tis aug 12, 2008 09:06

Joel började för ett tag sedan sätta namn på folk.. han gör det medvetet och visar sammtidigt med kroppspråket att han syftar på just DEN personen..

ex.
jag = mama
mormor = momo

pappa har inte fått något eget ord ännu.. men så här om dagen så satt jag och joel i soffan och S var i köket och joel tittar på mig bestämt och säger "mama", mamma här säger jag och pekar på mig, joel säger "näää" och tittar mot dörren och upprepar igen "mama".. varpå jag fick ropa till S och be han komma för joel ropade.. S kommer och ställer sig i dörröppningen, joel får syn på honom och lyser upp i hela ansiktet och börjar låta "ähähäh" med armarna utsträckta.. det var pappa han menade.. :lol:

det är rätt kul vad våra små kan klura ut helt själva.. :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Re: mamma = pappa också..

Inläggav sprallos » tis aug 12, 2008 09:08

Vad han är tidig på att prata...häftigt!
sprallos

Inläggav shoegal » tis aug 12, 2008 09:14

Oj vad häftigt! Han är väldigt tidig med att prata :D
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav cornelia19 » tis aug 12, 2008 09:20

hihi va gulligt=) Å häftigt att han är så tidig med att prata=)
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » tis aug 12, 2008 09:41

Åh va kul längtar jätte mycket till den åldern o framåt !!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » tis aug 12, 2008 10:45

OJ! bara 6 månader och pratar?? Ja det var otroligt tidigt... men va roligt :
Jenima

Inläggav Redhotwera » tis aug 12, 2008 11:22

Ja det var tidigt han pratade. Måste vara jättekul att få höra sin bebbe säga mamma till en! Även att pappa också blir kallad för det :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodyngel1 » tis aug 12, 2008 21:38

ja, det är så kul! ^^

han började lite smått vid 5½ månad, sen så har det bara blivit att han pratar oftare och mer..

idag på morgonen så låg han i sängen och lekte nöjt och så efter en stund så hördes ett "maama.. maaammaa.." (inte lesset eller argt, utan helt enkelt "nu har jag tröttnat på att ligga här, kom och hämta mig") och när jag kom in, så låg han och kikade mot dörren och smilade stooort!! :D

han gjorde en annan rolig sak idag med.. Jag och mamma var och handlade idag, det regnade och Joel var lite småputt för att han behövde ligga i vagnen..
Han låg där och tjurade och rätt som det är så säger han surt "mama!!", högt och tydligt och jag svarade inte (satt och pratade med mamma), då börjar han muttra för sig själv.. "mumm, mumm, mumm.." och sedan så hör man ett inställsamt "mooomoo".. mamma och jag bara tittade på varandra och flinade.. :lol:

han är ju lustig.. när mamma inte lyssnar och plockar upp han när han vill, så flörtar vi lite med mormor istället.. hur många bebisar i den åldern resonerar så?!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis aug 12, 2008 22:12

Haha, cool kille Joel! Riktigt häftigt att börja prata så tidigt. Kan inte tänka mig att Vincent skulle kunna koppla samman ljud med personer, saker eller företeelser på bra länge. Han har fullt upp med att upptäcka rösten: "ööööööööööö" "aaaaaaaaaaaa". Men det är ju en av sakerna som är såååå häftig med att följa små barn, att plötsligt bara kan de något nytt! Man blir ju helt mållös ibland.

På tal om att ha samma namn för två personer, så har vår kompis 2-åriga dotter samma namn på mig och min sambo... nämligen min sambos namn! Jag är en del av honom, glad man blir då... haha.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons aug 13, 2008 07:25

Oj oj vad tidigt han pratar! :) Vad häfitgt!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinLyckaLeiha » ons aug 13, 2008 09:06

Haha, Leiha "pratar" också litegrann, typ "mama" till både mig och A och när hon blir förbannad tittar hon på oss och tjuter ut ett stort "ME".. Jag trodde det va "normalt" eller vad man ska säga att det kom nåt ord sådär.. Haha, jag sa ett tydligen ett tydligt och starkt "mama" när jag va drygt 5 månader.
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MinLyckaLeiha
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodyngel1 » ons aug 13, 2008 11:26

jag kunde fem ord när jag var 8 månader.. "hej, mamma, pappa, tack och blomma" inget bebisprat alls.. och jag visslade ännu tidigare.. kanske ligger i generna? :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodyngel1 » ons aug 13, 2008 11:27

sitamoia skrev:På tal om att ha samma namn för två personer, så har vår kompis 2-åriga dotter samma namn på mig och min sambo... nämligen min sambos namn! Jag är en del av honom, glad man blir då... haha.

det är väl lite så små barn ser det från början, mamma och pappa är samma person.. innan de skiljer på olika personer...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons aug 13, 2008 11:35

Jag tror det är extremt tidigt att ha så stort ordförråd som "bara" 6 månaders. Men visst händer det...uppenbarligen. Jag har dock aldrig hört talas om det innan, fränt!

Visst låter dom, det gör ju de flesta men att dom kopplar ihop det och pratar är nog ovanligt. Victor har "pratat" länge...men det är bara ljud, han verkar inte ha nåt syfte mer än att det är fränt att låta. "Baba-Baba!", "Ta-ta-ta!", "Tittatata!" osv.

Mina erfarenheter av dagisbarn osv är att de allra flesta är ganska tysta som 1 åringar, eller så har dom ett "språk" som man inte begriper..:-) Några ord såklart men desto mer kroppspråk. Det brukar vara runt 1½-2 som det blir mer språk. Men det är ju sååå individuellt.
sprallos

Inläggav MinLyckaLeiha » ons aug 13, 2008 15:37

Men det där med att börja prata etc, är inte det väldigt olika på olika bebisar precis som med allt annat, Jag menar vissa börjar ju sitta tidigt, gå tidigt, Jag vet att min "extramammas" äldsta son sprang omkring och då menar jag sprang som sjumånaders bebis, men min syster t.ex tog inte ett steg innan hon va 1½ år..
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MinLyckaLeiha
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Ur barnamun