Banner Forum Image

Mamma-gris fas? eller inte?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Mamma-gris fas? eller inte?

Inläggav Sweet Honey Pie » tis jul 27, 2010 09:07

Oliver har börjat ty sig jätte mycket till bara mig.
Det är väll ganska naturligt eftersom det är jag som är hemma med honom hela dagarna.

Men det skär lite i hjärtat när han bara sträcker sig efter mig och att det bara är jag som kan natta honom och trösta honom, när jag ser hur Olivers pappa blir ledsen när han inte "duger".
Samtidigt känner jag mig lite hedrad... men även att hela lasset liksom faller på mig.

Nu undrar jag.. är det en fas?
Om det är en fas betyder det att han behöver mig lite extra just nu, vilket han självklart ska få då.

Eller är det för att det just ha blivit en vana att det är jag som som tröstar, nattar nästan jämt..
Då måste vi lyfta fram Olivers pappa mera.. och jag kanske ska hålla mig lite i bakgrunden.

Behöver han mig och att det bara är en mamma-gris fas... så vill jag självklart inte neka honom det så att han känner sig otrygg..
Men är det bara en vana att ha mig där.. måste Oliver pappa komma in mer i bilden och kanske natta, mata och trösta mera.

Hur ska vi göra?
Sugen att läsa våran blogg?
Klicka på bilden..

Bild

Bild
Sweet Honey Pie
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Re: Mamma-gris fas? eller inte?

Inläggav shoegal » tis jul 27, 2010 22:52

Att barnen blir mammiga är väldigt vanligt; de flesta mammor är ju den som är hemma med barnet och är den som är mest med barnet och då blir det ju mamman som barnet blir mest fäst vid. Så förmodligen är Oliver inne i en utvecklingsfas nu och behöver extra trygghet, och då blir det mamma som duger mest, för det är med sig han är tryggast med just nu. Om ni vill ändra på det kan ni ju börja natta varannan natt tex, då blir det ju mer och mer egentid med pappa för er son :)

Just nu är min son, som snart blir tre, inne i en pappa-fas. Jag får inte vara i rummet, utan bara pappa. Pappa får alla kramar och pussar och jag får någon strökram då och då. Så det kommer tider då pappa blir mer populär också :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Re: Mamma-gris fas? eller inte?

Inläggav Medea » ons jul 28, 2010 08:07

Det är säkert en utvecklingsfas som går över.
Det har ju egentligen inte med pappan att göra utan med att du är hemma med honom och att er son därför tyr sig mera till dig.

Jag tror att det är viktigt att pappan har barnet också, men utan att tvinga, då blir det fel.
Låt pappan ha Oliver när han är på bra humör så blir det nog lättare, det går över.
Draken var nämligen ybermammig! :wink:
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling