Banner Forum Image

magsjuka, vad ska man göra?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

magsjuka, vad ska man göra?

Inläggav gangsterflickan » fre nov 27, 2009 11:05

Ja nu har Alvina fått magsjuka och jag tänkte höra om de är något speciellt jag bör tänka på.
Typ något man bör unvika att ge dem?
vet att jag ska föröska få i henne ordentligt med vatten och så men är de något annat med som är bra?

tacksam för alla tips och råd.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Re: magsjuka, vad ska man göra?

Inläggav Sinus » fre nov 27, 2009 20:26

Om hon kräks väldigt mkt och inte får behålla nån mat eller vätska kan man ge dem något som kallas ORS-lösning. Det smakar vidrigt men av nån anledning så kan det stoppa kräkningarna och ger ju sånt som behövs.
Du kokar ihop 1 liter vatten, 8 tsk socker och 1 tsk salt. Låt det svalna och försök få henne att dricka det.
Sen har min mamma alltid sagt att man ska vara lite försiktig med mjölk och sånt när man väl börjar äta igen.
Annars är det väl viktigast att hon får i sig vätska.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre nov 27, 2009 20:49

var snäll mot magen, vill hon dricka så erbjud det hon vill ha tex saft eller nyponsoppa så hon får i sig lite energi också (och då brukar man inte behöva vätskeersättningen, sockersaltlösningen är ju för att inte saltbalansen skall rubbas i kroppen)

Vill hon äta så tänk på att vara snäll mot den lilla magen, börja med tex vitt bröd, vitt ris, vit fisk. undvik tung fet mat och mat med mycket fiber. börja också långsamt, hellre små portioner ofta som hon får behålla än att chocka magen med en stor portion för då kanske det börjar om igen.

hoppas hon kryar på sig fort!!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » lör nov 28, 2009 10:51

Som både Kali och Sinus säger vätskeersättning/sockersaltlösning (samma sak). Men du behöver inte koka den som Sinus skriver, annars kan du köpa färdig på apoteket. När hon sluta kräkas kan du försöka med sånt som är snällt mot magen. Glass kan man prova också, då får hon i sig lite socker också. Hoppas hon kryar på sig snart!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » lör nov 28, 2009 22:37

gud så söta ni är som kommer med bra tips.
Nu var de nog så att hon inte hade magsjuka iaf för hon kräktes endast 2 ggr på morgonen och sedan inge mer alls, inge feber eller nåt och hur glad och pigg som helst.
Var nog något annat som spökade.

Tack iaf, bra att veta till nästa gång!
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav maria_73 » lör nov 28, 2009 23:44

Någonting som jag alltid brukar göra är morotssoppa. Köp en barnmatsburk morotspure koka den med potatismjöl och druvsocker. Receptet står på burken.
Det är super och man kan ge det i nappflaska, om hon fortfarande använder det, varm eller kall
maria_73
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Återgå till Barns hälsa & utveckling