Banner Forum Image

Magsjuk Joel...

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Magsjuk Joel...

Inläggav Nelia » tor nov 12, 2009 09:20

Joel har kräkts hela natten, stackarn. :(

Jag har sökt en massa bra info här på forumet genom gamla trådar, men skulle ändå vilja ha alla möjliga tips ni kan ge. Vi har haft sådan tur att vi klarat oss hittills från magsjukor så jag är helt grön på det här området.

Vi får inte i honom någonting, inte ens vatten. Han är envis som en åsna! Än så länge är det ju i tidigt stadie så han är pigg och "som vanligt" förutom att han är lite skakis såklart. Magen är ju tom för sjutton! Och vad händer om han fortsätter att vägra allt? Hur länge klarar sig en 2-årings kropp utan mat? Sambon min är iväg och handlar just nu, så vi får hem vätskeersättning, blåbärssoppa, nyponsoppa m.m. men jag vet ju inte ens om jag får i Joel nåt av det här... :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Re: Magsjuk Joel...

Inläggav Taweret » tor nov 12, 2009 09:58

Stackars Joel :( Hoppas att han får i sig någonting under dagen och att han kryar på sig. Har tyvärr inga tips att ge dig.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav MollyAlex » tor nov 12, 2009 10:01

Å fy va jobbigt! Tänkte bara skriva att vätskeersättning e bra,men såg att du redan skrivit det. Favorit mat eller nått gott, som du vet Joel verkligen gillar, så kanske han får i sig lite extra energi? Hoppas verkligen han kryar på sig o att ni slipper åka på det!
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MollyAlex
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor nov 12, 2009 10:07

Hmm.. blåbärssoppan var sådär, han smakade iaf men vill inte ha mer. Jag har fått i honom mariekex och vatten iaf, och han verkar nästan vara sig själv igen, leker på sitt rum osv. Hoppas att han slipper få en "riktig" magsjuka... Vi får väl se, det kan ju komma plötsligt igen. Vi hör honom bara hosta så kommer han springandes och är ledsen för han vet att han ska kräkas, stackarn.. Så har det varit hela natten/morgonen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Shrin » tor nov 12, 2009 10:09

Usch vad jobbigt!
Tyvärr så får du nog tvinga i honom vätska. Utan mat kan han klara sig länge. Bara han får i sig vätska, spelar ingen roll vad det är för vätska. Allt är tillåtet :) Isglass är bra, då får han i sig både vätska och socker.
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » tor nov 12, 2009 10:25

Ge honom vätskeersättning skedvis. Köp hem glass! Isglass eller vanlig, då får han i sig lite socker också. Det viktigaste är vätskan.
Hoppas att han kryar på sig snart!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » tor nov 12, 2009 10:56

Coca cola är bra mot illamåendet, helst avslagen då. Det är ju sött oxå så det kanske han vill ha och det brukar man kunna få i sig vid maginfluensa. Det är nog bara att fortsätta erbjuda vätska av alla de slag och lite, lite åt gången så han inte blir illamående av det. Hoppas han kryar på sig snart.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor nov 12, 2009 10:59

Jo, Coca-cola vet man ju är bra sen man själv var barn och magsjuk, men kan man ge coca-cola till så små barn? Vi har alltid tagit avstånd från det just för att det innehåller koffein.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor nov 12, 2009 11:12

Stackars Joel! Hoppas han blir bra snart
Glass skulle jag testa. Lite vatten i taget. Vad som helst egentligen men vätska är ju det viktigaste. Mat klarar man sig utan i flera dagar.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor nov 12, 2009 11:17

Glass i stora lass är beställt av sambon. Tur han har ett jobb där han kör mkt bil.

Han har inte kräkts något mer på ett tag, men han får som riktigt hemska långa attacker med ont i magen till och från. Jättejobbigt att se honom. :(

Ringde till hans förskola för att informera att han har kräkts (jag är ledig idag så han skulle inte dit idag) och då var det fler som har kräkts inatt/nu på morgonen, så det är ju något som går. Hoppas jag och R klarar oss för vi ska ju vaccinera oss mot svininfluensan på måndag. För visst är det så att man ska vänta en viss tid mellan infektion och vaccinering?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor nov 12, 2009 17:14

vi körde med den där Proviva faktiskt..den va bra å gick ner ....men den e ju kanske lite samma som blåbärssoppa....men den e bra för magen iallafall :)

annars piggelin såklart =)

hoppas han blir frisk å kry snart!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor nov 12, 2009 17:29

Inga mer kräkningar än så länge. Jag hoppas att det fortsätter såhär, för isåfall är han nog lika "nästan-immun" mot magsjuka som jag och R. Vi har aldrig varit magsjuka mer än några timmar/kräkningar för att sen bli friska igen. Jag kan inte ens minnas sist nån av oss var kräksjuk, typ när jag gick i skolan eller nåt...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor nov 12, 2009 18:16

nästa gång får du ringa mig, vi är tyvärr grymt erfarna med magsjukor... ;)

stackars Joel, det är verkligen inte kul. När Jakob är sjuk ratar han ALLT. Det finns ingenting vi inte testat att ge men han vill inte ha någonting (gissa vem som ätit upp glassen istället varje gång.... ) Det som vi har gjort är vad man får göra på akuten om man åker in, dvs lite vätska ofta. Det är ju också för att de inte ska kräkas upp det. Då är det iaf hemmagjord vätskeersättning (1 liter kokt vatten, 1/2 tsk salt och 10 tsk druvsocker) 10 ml var tionde minut, på sked, med spruta (kan ibland kännas lite kul) med sugrör, i mugg... tråkigt som f-n men men... Ett riktmärke är att barnet skall ha i sig 1 dl vätska per kg kroppsvikt och dygn, dvs en grabb i Joels storlek på 11-12 kilo behöver 1,1 eller 1,2 liter per dygn.

Hoppas redan att det vänt o att han är kryare dock! Och att ni klarar er förstås!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » tor nov 12, 2009 18:49

Jag tror inte det är några problem att ge coca-cola, som någon skrev så är det ju små mängder och inget som de dricker i vanliga fall. Det är inte så stora mängder koffein i cola heller som i exempelvis kaffe.

Hoppas han kryar på sig snart.
Bild

Bild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor nov 12, 2009 19:26

Tack för alla tips! Slår dig en signal om jag undrar över nåt då Kali, hehe :wink:

Han är helt klart inte kry än, gnäller och har dålig aptit, men han har inte kräkts sen i morse och det måste ju vara ett gott tecken. Vatten dricker han gärna, och mariekex och rostbröd får jag i honom små mängder av. Vi hoppas han får i sig lite ris och kycklinggryta nu när middagen blir klar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling