Banner Forum Image

Märkning av kläder - tips?

Diskutera förskola och familjedaghem

Märkning av kläder - tips?

Inläggav Blåbäret » lör aug 14, 2010 20:00

Hello på er, det är ju sjukt länge sedan jag var här inne, men vad kul det är att se så många som jag känner igen som still going strong på sidan.

Vår tjej ska snart börja på dagis och vi behöver märka kläder och täcke mm med hennes namn. Det kan man ju göra på lite olika sätt, allt från med penna till fina specialdesignade klisterlappar har jag nu förstått :) Ni där ute sitter säkert på nåt bra tips till mig eller något gott råd (om vad som inte funkar/funkar).

Hoppas jag...
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: Märkning av kläder - tips?

Inläggav Strumpan » lör aug 14, 2010 20:22

Jag kan tipsa om att det INTE blir bra med bara märkpenna, tycker jag iaf. Vi har kört med det hela tiden och det blir plottrigt och kladdigt och vissa kläder har inga bra lappar i sig att skriva på och man vill ju helst inte skriva på själva plagget.

Jag har fortsatt att märka med en sån bara för att jag är alldeles för lat för att beställa och prova något annat.
Personligen är jag lite nyfiken på hur det funkar med lappar som man stryker på, men det kanske någon annan vet?
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » lör aug 14, 2010 20:25

Kul att se dig här igen förresten :) !
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessica81 » lör aug 14, 2010 21:00

Jag har mest märkt med penna för att jag är lat...
Men har även beställt både påstrykningslappar och klisterlappar från namnlappar.se (tror jag det var) De med klister har jag använt till tex gummistövlar o även klippt till mindre lapp för napparna. Mycket bra måste jag säga!
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » lör aug 14, 2010 21:26

Nu gjorde jag slag i saken och kikade på namnlappar.se - bra tips Jessica81 - tack! Jag valde de som man stryker fast för det liksom kändes mest rejält :) Kikade på några mer fina designade också men valde dessa enklare. Så nu får vi se om det funkar... (får återkomma i saken Strumpan och kul att se dig med, vilken fin bild du har som profilbild!).
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Cecilia* » lör aug 14, 2010 22:08

Jag har sånna som man stryker på och tycker att det funkar jättebra! :) Inte en enda har lossnat (hittills) trots att vissa plagg har tvättats väldigt många gånger. Har även märkpenna som jag använder när det finns stora, bra lappar att skriva på och jag inte orkar stryka! ;)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » lör aug 14, 2010 22:18

Vad kul att se dig igen :D saknar våra mailsamtal :D hoppas att allt är bra med er.

Jag har varit lat och använt klister lappar även i jackor och kläder som man inte tvättar så ofta och det har fungerat bra. Vi har dock bara varit tvungna att märka ytterkläder då vi går hos dagmamma.
Till i år har vi även beställt vävda namnlappar som man kan sy fast eller trycka fast med en plast grej, dom kommer jag använda en hel del tror jag, speciellt i vantar och mössor. Märkpenna går bort här med då det lätt blir plottrigt och svårt läst, initialer kan man ju alltid försöka då dit iofs.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » lör aug 14, 2010 22:34

Cecilia* - det låter smart att införskaffa märkpenna också, så valet finns när det skulle funka.

Taweret - säger detsamma. Slukade girigt i mig informationen som gick att utläsa om dig i tickers mm. Hoppas att allt är bra med er. Jag är fortfarande helt tagen av att du har dina två så tätt. Va fina de är!
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Taweret » lör aug 14, 2010 23:01

Blåbäret allt är bra med oss. Alma blir stora tjejen och börjar hos dagmamman på måndag redan. Det är väldigt tidigt men vi har tyvärr inget val och jag ser fram emot att börja jobba så det blir nog bra.

Ser att du är nygravid så roligt :D :D stort grattis till er. Jag är inte så duktig på att uppdatera här inne med bilder och sånt.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön aug 15, 2010 06:56

Kul att se dig igen!!

Jag är både lat och snål...skriver bara hans initialer på en tvättlapp etc i kläderna. Vi ärver dessutom en massa så det kan stå 1-2 namn på kläderna redan. Borde köpa stryka på lappar...men som sagt, jag är lat...:-)
sprallos

Inläggav Tossy » sön aug 15, 2010 09:52

Haha, läste denna nu, precis efter att ha beställt stryka-på-lappar på namnlappar.se. Låter som om jag kommer bli nöjd. Hittills har vi kört med märkpenna!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » sön aug 15, 2010 09:52

Så kul att se dig också Sprallis, och jag ser att det händer grejer minsann. Du är inne på sluttampen nu, kikade på en bild på dig, magen och din glada lilla unge, så fint.

ja, vi får låna en hel del kläder av hans kusin, och de kläder som hon har tänker vi oss att en ny bebis också ska ha (förhoppningsvis). Så två problem:
*för den nya bebisen står det fel namn i kläderna, kanske det duger ändå för att efternamnet är samma och rätt ovanlig?
*de kläder vi lånar kan jag ju inte märka på nåt permanent sätt. Tänkte inte på det... Har för mig att det finns nån sorts märkning man kan ta bort... hmm nån som vet mer?
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav grynet_å_jag » sön aug 15, 2010 10:44

Jag tycker också det är svårt att namna kläder (och skor!) så det sitter kvar, blir snyggt och bra. Min svägerska tipsade mig om den här sidan. Hon har eget företag och syr kuddar och hon hade beställt lappar till sina produkter därifrån. Har dock inte hunnit undersöka om de är bra/dyra etc. http://www.minanamnband.se/
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » sön aug 15, 2010 11:07

Stryka på lappar är jättebra! :D
Har även klisterlappar.

Kul att se dej här igen! O grattis till magen :D
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav snart5 » tis okt 05, 2010 14:58

Hej, med tanke på hur mycket barnkläder det finns på ett dagis så är det mycket praktiskt att märka dom - det hjälper både föräldrarna och dagisfröknarna :-) Vi köpte våra namnlappar till barnkläder här och dom fungerar mycket bra.
snart5
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Nästa

Återgå till Förskolan