Banner Forum Image

Lyssna

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Lyssna

Inläggav acko » sön dec 16, 2007 20:14

Lyssnar ditt barn på dej och sin andra förälder på olika sätt?

Idag när vi skulle gå ut jag och skruttet, så vägrade hon klä på sej. Jag sa att hon måste ha overall för det är kallt ute och hon skrek GÅ UTAN GÅ UTAN och gömde sej bakom vagnen. Men när hennes pappa kom förbi och sa Men det är ju KALLT ute, då sa hon bara Ja, och kom fram och ville klä på sej.

Öh..? Händer många liknande saker här :lol: Är det JAG somhar dålig pondus eller nåt eller? :shock: :lol:
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Xena66 » mån dec 17, 2007 02:20

Här är det tvärtom han kan börja tokskratta åt sin pappa om han säger nåt till honom.
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Inläggav mal » mån dec 17, 2007 09:09

Tilda protesterar mot det mesta men fungerar bra hos dagmamman å när vi har barnvakt (farmor å farfar eller farbror å faster)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » mån dec 17, 2007 21:20

Nike kräver mycket mer av mig än av sin pappa. Det känns nästan som att hon kommit in i trotsåldern ibland (när det gäller mig), och på ett sätt hade det varit bra. För då kanske man slipper det värsta när bebisen kommer. *önsketänkande* :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Re: Lyssna

Inläggav HelenaS » mån dec 17, 2007 21:31

acko skrev:Lyssnar ditt barn på dej och sin andra förälder på olika sätt?

Idag när vi skulle gå ut jag och skruttet, så vägrade hon klä på sej. Jag sa att hon måste ha overall för det är kallt ute och hon skrek GÅ UTAN GÅ UTAN och gömde sej bakom vagnen. Men när hennes pappa kom förbi och sa Men det är ju KALLT ute, då sa hon bara Ja, och kom fram och ville klä på sej.

Öh..? Händer många liknande saker här :lol: Är det JAG somhar dålig pondus eller nåt eller? :shock: :lol:

Det är INTE du som har dålig pondus, tvärtom! En sak vet jag om barn som trotsar - ett barn trotsar inte om det inte känner sig tryggt. Så - ju tryggare barn, desto mer trotsar det eftersom det VET att "mamma älskar mig ändå - hur mycket jag än trotsar". Det kan vara skönt att ha i bakhuvudet när det stormar mer än man egentligen står ut med. :-)

Jag menar inte att din dotter inte känner sig trygg hos sin pappa, men jag antar att hon kanske har spenderat mer tid med dig än med pappa, och därför står dig närmare? Inget konstigt i den åldern...

Det är ju också en vettig förklaring till varför ett barn som beter sig som ett monster hemma och trotsar varje vaken stund, blir en ängel hos farmor. Det är helt naturligt eftersom han/hon inte står farmor lika nära.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » mån dec 17, 2007 23:18

En sak vet jag om barn som trotsar - ett barn trotsar inte om det inte känner sig tryggt. Så - ju tryggare barn, desto mer trotsar det eftersom det VET att "mamma älskar mig ändå - hur mycket jag än trotsar". Det kan vara skönt att ha i bakhuvudet när det stormar mer än man egentligen står ut med.

ÅÅÅhhhh :qaf härligt :-D har hört det förut , läst det i nån bok, men glömt bort det. Tack för att du påminde mej!!! :-D
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Re: Lyssna

Inläggav ashe2 » tis dec 18, 2007 11:57

HelenaS skrev:
acko skrev:Lyssnar ditt barn på dej och sin andra förälder på olika sätt?

Det är INTE du som har dålig pondus, tvärtom! En sak vet jag om barn som trotsar - ett barn trotsar inte om det inte känner sig tryggt. Så - ju tryggare barn, desto mer trotsar det eftersom det VET att "mamma älskar mig ändå - hur mycket jag än trotsar". Det kan vara skönt att ha i bakhuvudet när det stormar mer än man egentligen står ut med. :-)

Jag menar inte att din dotter inte känner sig trygg hos sin pappa, men jag antar att hon kanske har spenderat mer tid med dig än med pappa, och därför står dig närmare? Inget konstigt i den åldern...

Det är ju också en vettig förklaring till varför ett barn som beter sig som ett monster hemma och trotsar varje vaken stund, blir en ängel hos farmor. Det är helt naturligt eftersom han/hon inte står farmor lika nära.
Tack, det var skönt att höra :) Har samma problem som acko...När jag och Ronja ska ut kan det ta en halvtimme att ta på kläder medans det går på en gång för Miguel! Och blir alltid bråk vid bajs- blöje- byte när det är jag som ska göra det...puh...

I morse blev vi en halvtimme sena till dagis pga bejsning och vägran att klä på sig! + att när vi nästan gått halvvägs började Ronja jama och jag insåg att vi glömt hennes katt vilket är katastrof :shock: Så det var bara att vända och hämta den!
060621
BildBild

080617
BildBild
Användarvisningsbild
ashe2
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling