Banner Forum Image

Livrädd att åka buss/tåg med barnvagn

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Livrädd att åka buss/tåg med barnvagn

Inläggav ladyshadow86 » ons nov 19, 2008 17:41

känner att tiden bara flyger iväg. Freja är snart 6 mån och jag har knappt åkt nånstans själv med henne. enda sättet vi tar oss nånstans är med bil (sambon har körkort) eller genom att gå. men det är för långt att gå om vi ska hälsa på nån.
men skulle vilja åka och hälsa på släktingar, kanske åka till stan och fika med vänner. men jag vågar inte.
vagnen är för tung för mig att få upp/ner i bussen. vet inte alls hur de ska gå om de e gamla tåg som vi ska upp/ner i. det kommer ju inte att gå. det finns ju inte alltid folk som kan hjälpa till.

nu när man är ledig borde man väl kunna njuta av att vara ledig och göra massa roligt.
men min rädsla är för stor. :( så dagarna går och vi är hemma. och har tråkigt.

tips, råd.. hjälp... ?!?
Bild
Bild
ladyshadow86
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Livrädd att åka buss/tåg med barnvagn

Inläggav Liina » ons nov 19, 2008 17:43

Jag tycker du ska börja testa en gång med buss när du inte har några planer. Jag var också skraj innan jag testade men för oss finns inget alternativ. Om ingen annan kan hjälpa dig så ingår det i chaufförens arbete att hjälpa med rullstolar och barnvagnar, så någon finns det alltid.
Ta med dig din sambo första gången och provåk kanske, så har du ju honom med dig att hjälpa med vagnen och så. Bara för att se att du klarar det. Det kommer gå tusen gånger bättre än du tror!
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyshadow86 » ons nov 19, 2008 17:50

har åkt några ggr buss, korta sträckor ( tex när vi skulle till läkare och blev försenade och hade inte tid att gå)
mådde så dåligt att jag ville spy. usch..
har inte åkt tåg än.

har gått och tänkt att "sen när vi kan använda sulky så kommer de gå bra"
men lite rädd att jag ska hitta på nå andra bortförklaringar för att kunna undvika att åka tåg. och det är NU man ska åka och göra massa roliga grejer. nu är man ju ledig.

men samtidigt är jag så nojjig att vågar inte åka till stan, "tänk om"-tankarna tar över.
barnvagnar är ju ganska så stora, och dom tar plats, så vart kan man gå och fika utan att ta över hela fikat ?!
typ sånna funderingar har jag.. och lyckas inte sluta tänka så heller..
Bild
Bild
ladyshadow86

Inläggav Liina » ons nov 19, 2008 18:13

I vilken stad bor du? Det finns olika lite mer barnvagnsvänliga caféer beroende på stad. Jag tycker absolut du ska åka mer buss! När Elsa var liten hade vi en brio duo, typ världens klumpigaste vagn men det var ändå inga problem när jag väl fått in knycken. Jag förstår din rädsla och vill absolut inte förminska den, men du ska veta att inget hemskt kommer att hända! Du kanske behöver gå och prata med någon om detta, och miljöträna lite? För det låter som om det börjar bli en riktig fobi.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyshadow86 » ons nov 19, 2008 18:59

ja de e ju en riktig fobi. alltid haft svårt att åka tåg och buss. men själv går de ju bra.

bor lite söder om söder (sthlm) så de tar ca 30 min för mig att komma till stan.

har pratat lite om de med en person på bvc ( hade förlossnings depp.) och jag vet ju vad jag behöver göra. bara att ta de steget som är så himla svårt.
Bild
Bild
ladyshadow86

Inläggav Liina » ons nov 19, 2008 19:10

men du, hör med stockholmsgruppen här inne, de fikar ju tillsammans allt som oftast och borde veta lite bra caféer plus att du kanske vill hänga på dem och fika någon gång.

Du behöver ta tag i detta nu, både för din och för din dotters skull, så gå och prata med den där personen på bvc igen och säg att du behöver mer hjälp. Kanske kan hon åka med dig på bussen några gånger.

Jag har åkt buss minst 100 gånger sedan Elsa föddes, säkert många fler än det, med tung vagn, med krånglig vagn med svängbart framhjul, ensam, tillsammans med någon, när hon varit glad, när hon varit ledsen. Det har fungerat ändå. Men det hjälper ju inte dig om du har någon slags låsning, och just därför behöver du se till att de ger dig mer hjälp, för precis som du säger så kommer det säkert inte lösa sig bara för att ni skaffar sulky. Och ni behöver få komma ut mer, nu!
Lycka till!
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons nov 19, 2008 19:46

Jag tror också att du bara behöver ta dig över tröskeln, kan inte du och sambon lämna bilen och ta buss/tåg till stan tillsammans nån helg så du har med dig någon du är trygg med. Hitta hissar och testa lite olika varianter på att ta sig på/av bussar/tåg?

Sen finns det ju som sagt en Stockholmsgrupp, det är kanske någon som bor kring dig så ni kan åka tillsammans?
sprallos

Inläggav Chobb88 » ons nov 19, 2008 20:13

Jag var också rädd att åka buss förut, men nu åker jag buss varje torsdag, då vi har babysång i stan och det tar ungefär 15 min dit med bussen.
Jag är fortfarande nervös innan jag ska på bussen, men så fort jag kommit innanför bussdörrarna så blir jag lugn igen. :)

Så då du väl kommit på bussen eller tåget kommer du känna en lättnad. :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav Beca » ons nov 19, 2008 20:33

Ja häng med oss på fika, det var nån vecka sen vi fikade sist, så vi kanske skull bestämma nån ny träff snart.
Det finns en massa barnvänliga fik i stan, men även utanför sthlm.
Testa några ggr att åka buss/tåg med vagnen så kommer du efter ett tag se att det inte är något att oroa sig för!
Jag åker buss flera ggr om dagen och har alltid funkat jättebra!
Visst det är inte alltid som folk kommer fram och frågar om man behöver hjälp, men frågar du någon så brukar dom inte säga nej.
Sen lär man sig efter ett tag att ta på vagnen själv ;)
BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Beca
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyshadow86 » fre nov 21, 2008 18:36

tack för era gulliga svar.
har bestämt mig att ta mig själv i kragen. ska ta och åka till min mamma nästa vecka.
de blir både buss och tåg. resan tar ca 1h. har gåshud i hela kroppen, men de ska nog gå.
sambon lovat att hämta oss sen han slutat på jobbet. så vi får börja lite "lätt".
men nervös e jag. vill egentligen inte ens tänka på de än :P haha.
men jag gör de för min dotters skull. har jag bestämt.

ska testa åka själv med henne nu några ggr, men de där med att åka och fika med andra som bro i närheten av sthlm lät inte alls som en dum ide. tack för tipset :)

ganska ny på sidan (är inte inne så jätte ofta) så hittar inte så bra här än..
men ska nog leta upp "grannarna" =)
Bild
Bild
ladyshadow86

Inläggav Liina » fre nov 21, 2008 20:44

ladyshadow: du kanske ska testa att åka kortare turer, till exempel ta bussen vid dig och åka två hållplatser och sedan gå tillbaks igen, någon gång innan du åker till din mamma? Så att du liksom övar upp dig inför eldprovet. För alla kan nog tycka att en entimmas tur med buss och tåg är jobbig, så du kanske inte ska ta det värsta direkt :)
Men bra att du tar tag i det och arbetar med det! Super!
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyshadow86 » mån dec 01, 2008 10:04

åkte till mamma då. de va väldigt läskigt enligt mig. freja hade super kul. hon låg/satt och tittade på allt och alla. vilket fick mig att skratta och slappna av lite grann.

hr åkt buss några ggr med henne kortare sträckor. men de va mest tåg jag var rädd för. men hade en sån tur under hela dan att de va låga bussar och tåg. så i fixade de :)

men kommer vara minst lika rädd nästa gång oxå, när jag ska åka :P haha..
Bild
Bild
ladyshadow86

Inläggav Liina » mån dec 01, 2008 10:08

men till slut kommer det att släppa! Du har tagit första steget nu, och det kommer bara bli bättre och bättre! Men jag är fortafarande gärna ute i god tid så jag kan vänta lite extra vid spårvagnshållplatsen så att det kommer en låg spårvagn, jag gillar inte heller att åka de som är höga, men man ska inte behöva känna sig rädd för det :)
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Återgå till Resa med barn