Banner Forum Image

lite tips när livet strular till sig :)

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

lite tips när livet strular till sig :)

Inläggav ToToRo » sön aug 08, 2010 10:04

Jag ska ju börja jobba snart, mycket snart är det till och med. 4 oktober drar jag på mig arbetskostymen och låssas leka vuxen igen :) och jag längtar lite. I o för sig älskar jag att vara hemma men jag gillar att jobba med. Är jag hemma för länge känner jag att jag inte uppskattar det lika mycket, så jobba halvtid är min dröm :) då får jag lite av varje. Nu var planen att gubben skulle vara hemma till april nästa år men så självklart får han ett jobberbjudande som vi bägge drömt om som både är ekonomiskt bättre samt att det är skift vilket skulle minska dagistiden för de små för vi skulle gå om varandra mer vilket vi vill (låter sjukt men vi tycker det blir bättre) (vi gillar dagis men jag bävar för de dagar de måste gå hela veckor från 7-17 varje dag, mest för att vi inte får umgås med dem lika mycket)

ush va jag babblar... problemet är att han börjar i slutet på november och kommer jobba dagtid en bit in på våren. Jag har ansökt om dagis till då leiha fyller ett så det håller vi tummarna för att hon kommer in. men det är två månader i mellan som vi måste lösa och jag vill inte sluta jobba helt de två månaderna för då hinner jag ju inte göra något vettigt alls på jobbet. Min plan är att jobba 50%, sen har jag hört med min mamma som kan ta ledigt en dag i veckan och ta hand om leiha, men det återstår då en dag (och egentligen en halv men jag tänkte att jag kunde jobba över lite samt har jag en del timmar kvar från innan ja gick).

Nu vet jag att detta är en hop med sjukt kloka föräldrar som säkert har en och annan idé som jag vill höra.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Re: lite tips när livet strular till sig :)

Inläggav blomman82 » sön aug 08, 2010 10:55

Hej!
Vet inte om jag har nåt igentligt råd, ville mest bara skriva några rader.... Att din mamma tar en dag i veckan låter ju bra men hur ska ni göra med de andra dagarna? Finns det ingen annan som kan ta henne den andra dagen så kan ni ju helt enkelt inte jobba båda två men det har du ju säkert räknat ut själv.....
Du kanske kan jobba den dagen din mamma tar henne och sen jobba mer när ni får dagis?
Alternativt att din sambo tar ledigt den andra dagen?!??
Lycka till
blomman82
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav ToToRo » sön aug 08, 2010 11:16

blomman82: menar du att leiha inte kan sköta sig själv om dagarna om jag och gubben går och jobbar? ;)

Självklart vet jag att jag inte kan jobba om gubben inte kan vara hemma och ingen annan kan passa leiha och så må den verkligheten se ut. Men jag vill inte ge mig förrän jag tittat på alla möjliga lösningar.

vi fråga försäkringskassan om farföräldrar kunde ta ut föräldradagar (de kan ju vabba åt oss) men det gick inte.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » sön aug 08, 2010 13:26

Du har ingen annan i din omgivning som är föräldrarledig och inte skulle ha nåt emot att ha en till liten hemma? Ni kanske kan byta tjänster på nåt sätt isåfall :roll:
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » sön aug 08, 2010 14:03

Och hur är det med barnflicka?

Hos oss finns också barnvaktmöjligheter via ett barnskyddsförbund. "Barnvakterna" (allt från 18-åringar till 70-åringar) har diger erfarenhet av barn och anlitas via förbundet. De hjälper främst ensamstående, men vem som helst får begära hjälp av dem. Vi kommer att fråga efter barnvakt därifrån i höst när det kör ihop sig (jag ska studera lite och maken har ju sina träningsläger). Det kostar 8,20 euro i timmen, men jag tycker att det är värt det när det inte finns några andra alternativ (all släkt bor ju på fyra timmars avstånd).
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » sön aug 08, 2010 14:27

eva: de visste ja inte om. Det ska jag kolla upp. det gäller ju bara några veckor och kanske inte behövs jämt då svärmor oxå jobbar 50 men är sjukskriven resten så hon kan ju inte allt för mycket.

milla: ja försöker tänka ut några men det gäller ju att de inte är för långt borta :)
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » sön aug 08, 2010 16:25

Kolla på nanny.nu det kanske kan vara nåt. Lycka till:-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav lisap » sön aug 08, 2010 17:55

Vi hade samma problem när jag skulle börja jobba och Mias dagmamma lämnade oss i sticket 2 dagar innan. Vi fick en akut dagisplats tilldelad, men var tvungna att överbrygga två månader.
Det jag gjorde var att höra med min närmaste kompiskrets - var det någon som jobbade halvtid alt. inte hade jobb för tillfället som kunde tänka sig att ta hand om Mia hemma hos oss under den här tiden och tjäna lite extrapengar.
En av mina bästa kompisar hade precis blivit av med sitt jobb och hjälpte till med Mia under dessa två månader- och detta blev en perfekt flexibel lösning för oss båda.
Så jag håller med milla. Kolla din närmsta omgivning först, så slipper du ta in någon du inte känner för den korta tiden. Lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Inläggav blomman82 » mån aug 09, 2010 08:12

Jag förstår mycket väl att du förstår att din dotter inte klarar sig själv när du o gubben går o jobbar.... ;)
det var inte så jag menade vad jag menade var att känner du ingen som kan passa henne så har jag svårt att se en lösning det skulle ju vara som nån tipsade typ nanny.nu eller nåt men det kostar ju några hundralappar per timme så det beror ju iofs på vad du tjänar på jobbet....
Och som jag tänker hade du känt nån som ville och kunde ta hand om din dotter så hade du nog inte skrivit denna tråd.....
Men lycka till hoppas allt löser sig för dig och framför allt för lilla Leiha!
blomman82
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav ToToRo » mån aug 09, 2010 09:49

ett enormt tack för alla tips... man vrider och vänder på sig s man blir blå och ändå har man inte tänkt på allt. Ska höra lite omkring. det skulle ju vara skönast att ha det i vändskapskretsen eller bland släkt.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Återgå till Arbete & ekonomi