Lite osymmetrisk skalle...
14 inlägg • Sida 1 av 1
Lite osymmetrisk skalle...
Igår var vi på BVC och läkarundersökning.
Allt gick bara bra och Lissan låg mest och skrattade trots att det var mitt i hennes sovstund...
Men när läkaren börjar kolla skallen på henne så säjer han att hon är lite sned i skallen, fram på pannan, att ena sidan har vuxit lite mer än den andra
Åhh stackars Lissis hann jag tänka, hur kommer hon att se ut?? Fast det var inge större problem sa han sen, det kan gå till sej och om inte så kommer det förmodligen inte att synas när hon blir större och får mer hår...
Här är hon iaf, ser ingen större skillnad på pannan, gör ni?
Allt gick bara bra och Lissan låg mest och skrattade trots att det var mitt i hennes sovstund...
Men när läkaren börjar kolla skallen på henne så säjer han att hon är lite sned i skallen, fram på pannan, att ena sidan har vuxit lite mer än den andra
-

soltrollet - Alltid online

nix... ser ut o ha perfekt skalle
ja tor alla barn e lite konstiga i skallformen i början. Liam har en platt fläck i bak som strålar då allt hår e avskavt där
, de har inte hunnit påpeka den än 
-

ToToRo - Alltid online

Tack alla
Som sagt jag ser då inget heller, men man blir ju lite fundersam när man får höra sånt där... Började inbilla mej att alla andra såg det utom jag
Okej om man känner lite extra över pannan så känns högra sidan lite högre men det är verkligen marginellt...
Som sagt jag ser då inget heller, men man blir ju lite fundersam när man får höra sånt där... Började inbilla mej att alla andra såg det utom jag
Okej om man känner lite extra över pannan så känns högra sidan lite högre men det är verkligen marginellt...
-

Min syster fick höra samma sak när hennes flicka var liten och inte såg vi något konstigt. Men det skulle växa till sig med åldern och vi ser fortfarande inget konstigt (och hon blir 3 i april!) Så det är nog inget att oroa sig för men jag förstår att det sätter igång tankarna när de säger så...
- caline
- Galen i vimedbarn.se

Re: Lite osymmetrisk skalle...
soltrollet skrev:Igår var vi på BVC och läkarundersökning.
Men när läkaren börjar kolla skallen på henne så säjer han att hon är lite sned i skallen, fram på pannan, att ena sidan har vuxit lite mer än den andraÅhh stackars Lissis hann jag tänka, hur kommer hon att se ut?? Fast det var inge större problem sa han sen, det kan gå till sej och om inte så kommer det förmodligen inte att synas när hon blir större och får mer hår...
så sa dom på BVC om Ellie oxå.. (vi såg ingen skillnad.. men hon låg mkt på samma sida då o äxå.. men nu har det rättat tillsig tror jag för hon har inte sagt nått mer om det
inte förren dom är ca 1-1,5 år har skallen vuxit ihop ordentligt..
jag fick rådet att försöka få henne att sova mer på olika sidor... inte lätt! men det gör hon själv nu
så är nog ingen fara på taket
-

Kajsavarg - Alltid online

du behöver säkert inte oroa dig o jag kan absolut inte se någonting som inte är perfekt på den gullungen!
men han är ju läkare o säg att hon sover jättemkt på en sida o det finns en liten tendens till att skallen blir sned, då är det väl förmodligen ändå rätt av honom att upplysa om det så ni kan vara observanta på att det inte blir mer bara? eller vad tror ni andra? skallen på små barn är ju väldigt formbar o vi har iaf fått massor av papper från bvc om hur man skall förhindra platt o sned skalle. så jag tänker att det var nog mest förebyggande o upplysande i all välmening?
men han är ju läkare o säg att hon sover jättemkt på en sida o det finns en liten tendens till att skallen blir sned, då är det väl förmodligen ändå rätt av honom att upplysa om det så ni kan vara observanta på att det inte blir mer bara? eller vad tror ni andra? skallen på små barn är ju väldigt formbar o vi har iaf fått massor av papper från bvc om hur man skall förhindra platt o sned skalle. så jag tänker att det var nog mest förebyggande o upplysande i all välmening?
-

Kali - Alltid online

Kali: Ja han sa att det kan bero på att hon gärna sover mest på en sida och att det nog inte är nåt att oroa sej över, men ändå blir man ju lite orolig... Hönsmamma som man tydligen har blivit
Caline och Kajsavarg: "skönt" att höra att fler fått höra samma sak och att det inte varit nåt mer med det sen
Caline och Kajsavarg: "skönt" att höra att fler fått höra samma sak och att det inte varit nåt mer med det sen
-

Det e verkligen hysteri med detta, De har ju sagt så om Tuva me, som ja skrivit i en annan tråd. Men nu sover hon faktist bara på mage å de börjar redan rätta ut sig så det går nog rätt fort nu när de fortfarande e mjuka 
-

oOTINDRAOo - Alltid online

14 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling