Banner Forum Image

Lite osymmetrisk skalle...

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Lite osymmetrisk skalle...

Inläggav soltrollet » tor mar 13, 2008 10:00

Igår var vi på BVC och läkarundersökning.
Allt gick bara bra och Lissan låg mest och skrattade trots att det var mitt i hennes sovstund...
Men när läkaren börjar kolla skallen på henne så säjer han att hon är lite sned i skallen, fram på pannan, att ena sidan har vuxit lite mer än den andra :shock: Åhh stackars Lissis hann jag tänka, hur kommer hon att se ut?? Fast det var inge större problem sa han sen, det kan gå till sej och om inte så kommer det förmodligen inte att synas när hon blir större och får mer hår...

Här är hon iaf, ser ingen större skillnad på pannan, gör ni? :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » tor mar 13, 2008 10:02

Nä, jag ser ingen skillnad! Jättesöt är hon i alla fall! :)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tyka » tor mar 13, 2008 10:06

Hon ser helt perfekt ut, jättesöt!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » tor mar 13, 2008 10:27

näe,,,hon ä ju görgo,,,,,,och jag ser absolut ingen skillnad i hennes panna
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Carola » tor mar 13, 2008 10:59

näe?? Jag ser inte heller ngn skillnad elelr nått konstigt med hennes huvud??
Hön är ju super-söt
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Carola
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor mar 13, 2008 11:03

nix... ser ut o ha perfekt skalle :) ja tor alla barn e lite konstiga i skallformen i början. Liam har en platt fläck i bak som strålar då allt hår e avskavt där :), de har inte hunnit påpeka den än :)
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » tor mar 13, 2008 12:07

Tack alla :D
Som sagt jag ser då inget heller, men man blir ju lite fundersam när man får höra sånt där... Började inbilla mej att alla andra såg det utom jag :wink:
Okej om man känner lite extra över pannan så känns högra sidan lite högre men det är verkligen marginellt...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav caline » tor mar 13, 2008 14:06

Min syster fick höra samma sak när hennes flicka var liten och inte såg vi något konstigt. Men det skulle växa till sig med åldern och vi ser fortfarande inget konstigt (och hon blir 3 i april!) Så det är nog inget att oroa sig för men jag förstår att det sätter igång tankarna när de säger så...
Bild

Bild
caline
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: Lite osymmetrisk skalle...

Inläggav Kajsavarg » tor mar 13, 2008 14:17

soltrollet skrev:Igår var vi på BVC och läkarundersökning.
Allt gick bara bra och Lissan låg mest och skrattade trots att det var mitt i hennes sovstund...
Men när läkaren börjar kolla skallen på henne så säjer han att hon är lite sned i skallen, fram på pannan, att ena sidan har vuxit lite mer än den andra :shock: Åhh stackars Lissis hann jag tänka, hur kommer hon att se ut?? Fast det var inge större problem sa han sen, det kan gå till sej och om inte så kommer det förmodligen inte att synas när hon blir större och får mer hår...

Här är hon iaf, ser ingen större skillnad på pannan, gör ni? :wink:

så sa dom på BVC om Ellie oxå.. (vi såg ingen skillnad.. men hon låg mkt på samma sida då o äxå.. men nu har det rättat tillsig tror jag för hon har inte sagt nått mer om det :D

inte förren dom är ca 1-1,5 år har skallen vuxit ihop ordentligt..

jag fick rådet att försöka få henne att sova mer på olika sidor... inte lätt! men det gör hon själv nu :D

så är nog ingen fara på taket ;)
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor mar 13, 2008 17:04

du behöver säkert inte oroa dig o jag kan absolut inte se någonting som inte är perfekt på den gullungen! :-)

men han är ju läkare o säg att hon sover jättemkt på en sida o det finns en liten tendens till att skallen blir sned, då är det väl förmodligen ändå rätt av honom att upplysa om det så ni kan vara observanta på att det inte blir mer bara? eller vad tror ni andra? skallen på små barn är ju väldigt formbar o vi har iaf fått massor av papper från bvc om hur man skall förhindra platt o sned skalle. så jag tänker att det var nog mest förebyggande o upplysande i all välmening?
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » tor mar 13, 2008 17:10

Kali: Ja han sa att det kan bero på att hon gärna sover mest på en sida och att det nog inte är nåt att oroa sej över, men ändå blir man ju lite orolig... Hönsmamma som man tydligen har blivit :wink:

Caline och Kajsavarg: "skönt" att höra att fler fått höra samma sak och att det inte varit nåt mer med det sen :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav snufflan » tor mar 13, 2008 17:47

nä ser inte bara att hon är jätte söt!!!
Bild
Användarvisningsbild
snufflan
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav oOTINDRAOo » tor mar 13, 2008 18:56

Det e verkligen hysteri med detta, De har ju sagt så om Tuva me, som ja skrivit i en annan tråd. Men nu sover hon faktist bara på mage å de börjar redan rätta ut sig så det går nog rätt fort nu när de fortfarande e mjuka :)
BildBild
Användarvisningsbild
oOTINDRAOo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Rebl » fre mar 14, 2008 01:18

Nej du soltrollet, det där är nog inget att oroa sig över, jag fattar för övrigt inte riktigt var hon skulle vara sned nånstans, jag ser inget.

Menar läkaren att ena sidan på pannan vuxit lite mer "framåt"? Eller ut mot sidan av huvudet?

Som sagt, flickebarnet ser helt perfekt ut! :D
Rebl

Återgå till Barns hälsa & utveckling