Lite hjälp med 1a tårtan
13 inlägg • Sida 1 av 1
Lite hjälp med 1a tårtan
Hej alla tårtmänniskor, hoppas att någon har tid och lust att hjälpa mig 
Jagvar inne här igår och tittade och då bestämde jag att jag själv ska baka min dotters doptårta:) 1a tårta typ haha:)
Har tittat på recepttråden, men hittade bara enstaka recept och inte på en "hel" tårta,eller vad man ska säga .
Men jag tänkte såhär:
baka tårtbotten
1 lager dumlefluff
1 lager hallonmousse med färskost
smörkräm att spakla tårta med
något överdrag,
Kan detta vara något? Vad har ni i era tårtor? Har ni flera lager?
vad ska jag använda till överdrag? Tycker mkt om marsipan men någon skrev att det var svårjobbat.
Ska ma välj sugerpasta eller MMF?Har jagfattat rätt att de "ersätter" marsipan och ser typ likadant ut? Vad är skillnden på dessa 2?
Nu blev det långt, hoppas någon orkar med dessa nybörjarfrågor
Jagvar inne här igår och tittade och då bestämde jag att jag själv ska baka min dotters doptårta:) 1a tårta typ haha:)
Har tittat på recepttråden, men hittade bara enstaka recept och inte på en "hel" tårta,eller vad man ska säga .
Men jag tänkte såhär:
baka tårtbotten
1 lager dumlefluff
1 lager hallonmousse med färskost
smörkräm att spakla tårta med
något överdrag,
Kan detta vara något? Vad har ni i era tårtor? Har ni flera lager?
vad ska jag använda till överdrag? Tycker mkt om marsipan men någon skrev att det var svårjobbat.
Ska ma välj sugerpasta eller MMF?Har jagfattat rätt att de "ersätter" marsipan och ser typ likadant ut? Vad är skillnden på dessa 2?
Nu blev det långt, hoppas någon orkar med dessa nybörjarfrågor
- lipzi_90
- vimedbarn.se skribent

Re: Lite hjälp med 1a tårtan
Dumlefluff och hallonmousse passar finfint tillsammans, så kör på det du!
Marsipan är svårarbetat ja, den är inte så elastisk. Man kan blanda marsipan med sugarpaste eller mmf så blir det bättre, om du vill ha marsipansmaken. Sp är mycket smidigare att jobba med och du kan köpa den från tårtbutiker, mmf gör du själv. Man kan också göra sp själv. Recept på båda finns i recepttråden. en enklast är att köpa såklart och vill du ha nån speciell färg så beställ färgad på direkten, så slipper du färga den själv, det tar en stund att knåda in nämligen och vanlig karamellfärg är inte så bra, den är för blöt.
Om du kollar i bildtråden så står det oftast vad tårtorna innehåller, om du vill ha fler tips på fyllningar som passar ihop tänkte jag. Lycka till!
Marsipan är svårarbetat ja, den är inte så elastisk. Man kan blanda marsipan med sugarpaste eller mmf så blir det bättre, om du vill ha marsipansmaken. Sp är mycket smidigare att jobba med och du kan köpa den från tårtbutiker, mmf gör du själv. Man kan också göra sp själv. Recept på båda finns i recepttråden. en enklast är att köpa såklart och vill du ha nån speciell färg så beställ färgad på direkten, så slipper du färga den själv, det tar en stund att knåda in nämligen och vanlig karamellfärg är inte så bra, den är för blöt.
Om du kollar i bildtråden så står det oftast vad tårtorna innehåller, om du vill ha fler tips på fyllningar som passar ihop tänkte jag. Lycka till!
-

Tossy - Alltid online

Det finns ju färdigkavlad marsipan på ica typ med om man vill ha grönt eller rosa.. finns nog vitt på en del ställen med va? 
mmf e ju rätt lätt att göra själv, o jag brukar färga med karamellfärg som jag häller på marsmallowsen innan jag kör dem i micron, funkar skitbra
Sen brukar jag alltid köpa färdig botten... finns ju choklad med, men det behöver du ju inte säga till nån, hihi
mmf e ju rätt lätt att göra själv, o jag brukar färga med karamellfärg som jag häller på marsmallowsen innan jag kör dem i micron, funkar skitbra
Sen brukar jag alltid köpa färdig botten... finns ju choklad med, men det behöver du ju inte säga till nån, hihi
- Ki27
- Alltid online

jag måste ju bara en stor tårta, tänkte ungsformsstor. så jag varken kan ellr vill köpa färdig tårtbotten eller marsipan 
En fråga till , hur får jag på andra tårtbotten så den inte går av eftersom att det blir en stor tårta? svårt attlyfta den tänkte ja,..
Smakar mmf något speciellt? hörde att sp är väldigt söt.
En fråga till , hur får jag på andra tårtbotten så den inte går av eftersom att det blir en stor tårta? svårt attlyfta den tänkte ja,..
Smakar mmf något speciellt? hörde att sp är väldigt söt.
- lipzi_90
- vimedbarn.se skribent

Det går ju annars att dela tårtbotten nr 2. Det brukar inte direkt synas tycker inte jag. Annars får du väl ta hjälp av någon så ni har fyra händer under
risken är ju att den går sänder på massa ställen, så jag tycker att du ska dela den..
Gillar du marsipansmaken tycker jag du ska köra på det =) så svårt är det ju inte =) ica har ju som sagt färdigkavlad, men den tycker jag är helt kass ! Där kan vi snacka om att det är svårt att få det bra.
Bra att du ska stryka upp tårtan med smörkräm ! =)
Gillar du marsipansmaken tycker jag du ska köra på det =) så svårt är det ju inte =) ica har ju som sagt färdigkavlad, men den tycker jag är helt kass ! Där kan vi snacka om att det är svårt att få det bra.
Bra att du ska stryka upp tårtan med smörkräm ! =)
Mamma till Elias !
- bananskalet-91
- Nykomling

Använd spatlar och liknande samt en person till. Då brukar man kunna lyfta en större botten. Tänk på att inte skära för tunna lager, då är de svårare att lyfta. Och med tjockare lager följer tjockare lager av fyllning för att harmonisera det hela 

-

Redhotwera - Alltid online

gulliga ni som hjälper
Ja, men jag tänkte köra med rulltårtsbotte så jag slipper dela för det tror jag inte att jag klarar.. 
alltså, denhär mmf, kan jag ta hälften den och hälften marspan? vill ju ha vit tårta...
och kan man arbeta med den typ som marsipan så man kan göra någon fin dekoration?
jag ska provbaka nu i veckan, dopet är om en månad
alltså, denhär mmf, kan jag ta hälften den och hälften marspan? vill ju ha vit tårta...
och kan man arbeta med den typ som marsipan så man kan göra någon fin dekoration?
jag ska provbaka nu i veckan, dopet är om en månad
- lipzi_90
- vimedbarn.se skribent

Jag tycker att marsipan funkar alldeles utmärkt att göra lock och dekorationer av!
Var första gången lite nervös över att det skulle gå åt skogen, men nu oroar jag mej inte alls. Jag och familjen tycker inte så mycket om SP och MMF smaken så här blir det bara marsipan eller gräddtårtor.
Brukar kavla ut den på en silikonmatta eller på bakplåtspapper och så länge som jag lägger till några duttar florsocker så funkar det bra.
Problemet med marsipan är nog i så fall att du vill ha en vit tårta...jag vet inte om man kan köpa vit marsipan?
Var första gången lite nervös över att det skulle gå åt skogen, men nu oroar jag mej inte alls. Jag och familjen tycker inte så mycket om SP och MMF smaken så här blir det bara marsipan eller gräddtårtor.
Brukar kavla ut den på en silikonmatta eller på bakplåtspapper och så länge som jag lägger till några duttar florsocker så funkar det bra.
Problemet med marsipan är nog i så fall att du vill ha en vit tårta...jag vet inte om man kan köpa vit marsipan?
- Snigel
- Alltid online

Det går att köpa vit marsipan. Gå till ett bageri, eller beställ ifrån nätet. Kanske finns i någon butik oxå..? Leta runt lite, men det finns =)
Mamma till Elias !
- bananskalet-91
- Nykomling

Jaså, det visste jag inte att det finns där.. Smidigt 
Mamma till Elias !
- bananskalet-91
- Nykomling

nu blev det bara mmf då systerns sambo är mandelallergisk. gjorde den idag, vet inte hur den ska se ut men jag tror det blir bra, 
- lipzi_90
- vimedbarn.se skribent

Rackarns.. Men det är ju tur att det finns alternativ då =) Kommer det någon bild på bloggen ? 
Mamma till Elias !
- bananskalet-91
- Nykomling

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Bak- och tårttråden