lite frågor angående smakisar
13 inlägg • Sida 1 av 1
lite frågor angående smakisar
nu har jag tänkt börja med lite smakisar till charlie då han passerade 4 månader för några dagarsedan och fortfarande vill amma varannan timme..
Jag hade tänkt att jag skall kombinera både burkar och koka egen mat till honom. Vi hade samtal på bvc om detta sist men fick inte riktigt svar på allting...
jag tänkte börja testa med lite gröt ikväll (köpt) sen tänkte jag börja med något mer smakis vid lunch tid imon då bvc sa att ja kan göra gröt och en till. vad är bäst att börja med då bara potatis? eller typ potatis med någon grönsak? om jag skall koka egen potatispuré tex så skall man ju koka potatis sen mosa den skall man ha kvar en skvätt av vattnet då eller? har även fryst in o sparat bröstmjölk i iskuber...det går väl även att frysa potatisen då? skall jag ha i mjölk innan ja fryser eller tillsätta det innan det skall ätas? och en sista fråga spelar de någon roll vilken potatissort?
hoppas någon orkar läsa o svara hehe.. kram på er!
Jag hade tänkt att jag skall kombinera både burkar och koka egen mat till honom. Vi hade samtal på bvc om detta sist men fick inte riktigt svar på allting...
jag tänkte börja testa med lite gröt ikväll (köpt) sen tänkte jag börja med något mer smakis vid lunch tid imon då bvc sa att ja kan göra gröt och en till. vad är bäst att börja med då bara potatis? eller typ potatis med någon grönsak? om jag skall koka egen potatispuré tex så skall man ju koka potatis sen mosa den skall man ha kvar en skvätt av vattnet då eller? har även fryst in o sparat bröstmjölk i iskuber...det går väl även att frysa potatisen då? skall jag ha i mjölk innan ja fryser eller tillsätta det innan det skall ätas? och en sista fråga spelar de någon roll vilken potatissort?
hoppas någon orkar läsa o svara hehe.. kram på er!
- hellokitty
- Alltid online

Re: lite frågor angående smakisar
jo jag glömde en fråga med hehe.. om jag börjar imnon med lunch smakis tex är det då viktigt att ge det varje dag då om man säger även om de inte e för o mätta? om vi tex ska iväg nu hela fredagen då ska jag ta med mat då så att de inte blir något avbrott?
- hellokitty
- Alltid online

Smakisar är just smakisar, det kan du ge lite när som för att vänja Charlie vid mat. Potatispuré är jättebra att börja med, även morotspuré, det brukar de gilla för den är lite söt och påminner om bröstmjölken. Blandar du i fryst bröstmjölk ska du nog inte frysa om den igen, men tar du färsk så är det lugnt. Annars, blanda med vattnet du kokat med. Jag orkade aldrig göra egna smakisar, en burk på affären kostade typ 7 kronor och räckte i några dagar så det kändes bara bökigt att göra själv. Tyckte ändå att det var så kort tid det gälde, nu äter hon bara vår mat och har gjort ett bra tag ju.
Om Charlie skulle vägra att smaka, så tvinga honom inte, det är nog det viktigaste, vänta då några dagar och prova sedan igen, lycka till
Om Charlie skulle vägra att smaka, så tvinga honom inte, det är nog det viktigaste, vänta då några dagar och prova sedan igen, lycka till
-

Tossy - Alltid online

Tycker inte potatis fungerar nått vidare att börja med, det är trist har mina barn tyckt. Här har det fungerat bättre med palsternacka och sötpotatis, som är sötare och godare än vanlig potatis. Men man får ju räkna med att stoppa in samma sked mat typ 10 ggr första gångerna för de fattar ju inte hur man äter
Är nog bra att försöka hålla det ganska regelbundet, ungefär samma tid varje dag. Jag har också börjat med gröt och smakis samtidigt med båda, gröt på em/kväll och smakis till lunch. Efter några veckor har de ätit en hel liten burk.
Ett tips är att inte försöka sig på att göra morotspuré själv, det är väldigt svårt att få till en bra konsistens, alla andra grönsaker har jag gjort själv, men morot har de vägrat när den inte varit köpt. Banan är också roligt att börja med, det brukar nog gå hem hos de flesta. Jag har kört en grönsak i ca 5 dagar och sen bytt och gjort likadant med nästa tills jag haft en 5-7 stycken att växla med.
Ett annat tips som iaf varit bra för mina barn är att introducera katrinplommon tidigt för de har blivit väldigt tröga i magen när jag introducerat mat, även fast de bara ätit lite i början så katrinplommon har varit helt nödvändigt, har haft det i gröten efter ett par dagar.
Ett tips är att inte försöka sig på att göra morotspuré själv, det är väldigt svårt att få till en bra konsistens, alla andra grönsaker har jag gjort själv, men morot har de vägrat när den inte varit köpt. Banan är också roligt att börja med, det brukar nog gå hem hos de flesta. Jag har kört en grönsak i ca 5 dagar och sen bytt och gjort likadant med nästa tills jag haft en 5-7 stycken att växla med.
Ett annat tips som iaf varit bra för mina barn är att introducera katrinplommon tidigt för de har blivit väldigt tröga i magen när jag introducerat mat, även fast de bara ätit lite i början så katrinplommon har varit helt nödvändigt, har haft det i gröten efter ett par dagar.
- Maiyah
- Alltid online

tack för era svar! nej ja känner väl faktiskt inte helt ärligt för o laga pureerna själv heller jag köpte lite olika igår så jag kan testa med potatis palsternacka idag då, trodde man måste börja med bara potatis men då hoppar ja de
gröt fick han igår o han smaska i sig direkt skönt! han fick tre teskedar men han hade nog gärna ätit de tredubbla men ja tyckte de fick räcka. ja jag har funderat lite på de med magen o samtidigt så säger ju alla att man inte ska ge nån frukt o sånt i början så jag har inte köpt någon katrinplommon pure? kanske ska göra de ändå så kan han få de om några dar då eller?
- hellokitty
- Alltid online

Burkmat håller sig inte så länge, så dela upp den i små portioner och frys in så du inte behöver kasta så mycket och värm inte hela burken varje gång du ska ge en smakis portion.
Katrinplommon pure är lätt att göra själv. Lägg katrinplommonen i kokt vatten några timmar och mixa det sen i mixer, så har du gott om pure att frysa sen.
Katrinplommon pure är lätt att göra själv. Lägg katrinplommonen i kokt vatten några timmar och mixa det sen i mixer, så har du gott om pure att frysa sen.
- Jema
- Alltid online

Hej jag försökte mig på att göra morotspurè idag och det är inte att rekomendera om man inte har otroligt bra mixer.... jag använde alla redskap till min stavmixer å ändå blev det "bitar" i så jag kastade allt å ska köpa burkar istället.... det e kul det här att se dom försöka äta hihi hoppas det går bra för dig Hellokitty:)
- kimulf
- Har vimedbarn.se som startsida

Kokar ni morötterna och tar lite av vattnet som ni kokat morötterna i när ni mixar så får ni en bra konsistens på puren. Annars funkar det att ta en gaffel och mosa morötterna.
- Jema
- Alltid online

Vill börja med att säga att det inte är ngt konstigt med att din lille äter varannan timme, det innebär inte att ditt barn inte blir mätt. Bröstet är ju så mkt mer än bara mat. Mjölken går ju fortare igenom magen också då den är mer lättsmält. Annan mat är mkt svårare för magen att bearbeta.
När det gäller smakportioner har vi gett lite som det passat oss, vad vi själv lagat o så. Första gången gjorde vi blomkålsmos. Det tog sin lilla tid innan mitt barn faktsikt började äta något i egentlig mening. Tyckte mest det var ett jäkla klaffsande o geggande till en början. Det var ju så spännande att känna mos mellan fingrarna, att gegga morotspuren på bordet, kasta fisken på golvet...ja du fattar. Likadant nu när min lill* är snart nio månader med undantag för att en del hamnar i truten numera.
När det gäller smakportioner har vi gett lite som det passat oss, vad vi själv lagat o så. Första gången gjorde vi blomkålsmos. Det tog sin lilla tid innan mitt barn faktsikt började äta något i egentlig mening. Tyckte mest det var ett jäkla klaffsande o geggande till en början. Det var ju så spännande att känna mos mellan fingrarna, att gegga morotspuren på bordet, kasta fisken på golvet...ja du fattar. Likadant nu när min lill* är snart nio månader med undantag för att en del hamnar i truten numera.
- che
- Alltid online

nu har han smakat potatis och palsternacks pure vid lunch och precis som gröten så smaskar han på ingen spottas ut haha.. han fick två skedar... japp jag skall frysa in den burken nu så kan man ta fram en kub om dan tänkte jag.. 
- hellokitty
- Alltid online

Det är ingen fara att ge frukt, det man ska passa sig för är väl att ge för mycket stoppande saker som typ banan..Men bara man börjar med några skedar och sen inte varierar för mycket innan man vet om de är känsliga för det så är det ju inga problems. Min lilla har fått smaka, persika, mandarin, katrinplommon och banan so far. Loves it!
Finns ju fruktpuré att köpa som är från 4 mån, kommer ihåg att kaspian älskade mangon, tyvärr har jag inte hittat mycket i burkväg som är bra här i USA så det blir till att göra eget..
Finns ju fruktpuré att köpa som är från 4 mån, kommer ihåg att kaspian älskade mangon, tyvärr har jag inte hittat mycket i burkväg som är bra här i USA så det blir till att göra eget..
- Maiyah
- Alltid online

Jag har aldrig serverat burkmat till Gus.
Från första början kokade jag en potatis mosade med ersättning och sparade i kylen. Det räckte i två dagar.
När jag blev lite större så frös jag in mos i iskubsbrickor.
Det funkade bra fram till han började ta samma mat som oss.
Från första början kokade jag en potatis mosade med ersättning och sparade i kylen. Det räckte i två dagar.
När jag blev lite större så frös jag in mos i iskubsbrickor.
Det funkade bra fram till han började ta samma mat som oss.
- Fru S.
- Alltid online

jo de jag tänkte på maiyah va de att jag har hört att man skall akta sig för frukt ibörjan för de är godare än den vanliga maten så dom blir kräsna.. jag köpte iaf en burk med katrinplommonpuré idag samt päron och något mer... skall inte ge de än men katrinplommon e väl bra för o få igång magen om de strular men det har jag inte märkt något av än iaf men han har ju bara ätit gröt 2 gånger och nu lunch en gång så de kan ju komma... vi får väl se...
Ja de råder ju mycket diskussion om att man skall göra själv eller köpa men var och en får väl göra som den själv vill
Ja de råder ju mycket diskussion om att man skall göra själv eller köpa men var och en får väl göra som den själv vill
- hellokitty
- Alltid online

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling