Litar ni på era urkopplade krockkuddar?
29 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Litar ni på era urkopplade krockkuddar?
Som rubriken lyder: Litar ni på era urkopplade krockkuddar?
Alltså har ni babyskyddet/bilbarnstolen på passagerarstolen fram med urkopplad airbag?
Vi beställde en ny stol förra veckan (ska hämta den i morrn. YES!
) och försäljaren på VW och jag hade lite olika uppfattning. När vi kom hem så surfade jag runt efter lite svar och fick reda på en del intressanta fakta...
Alltså har ni babyskyddet/bilbarnstolen på passagerarstolen fram med urkopplad airbag?
Vi beställde en ny stol förra veckan (ska hämta den i morrn. YES!
-

Koko - Alltid online

Re: Litar ni på era urkopplade krockkuddar?
Jag litar på urkopplingen. Vi har ett nyckelhål där man sätter in nyckeln och vrider om och då står det på instrumentpanelen att airbagen är urkopplad. Om du med urkopplad menar att man själv slår av den och inte att den är helt urplockad alltså.
Dock har jag bara stolen fram när jag kör själv, för det känns säkrare att ha den bak av andra anledningar.
Är jätteintresserad av att höra vad du har hittat för info på nätet, då jag mest har hört skräckhistorier om airbags som har blivit utlösta trots att man har kopplat ur dem. Och detta har då hänt nån kompis kompis som ingen egentligen vet vem det är. Med andra ord har jag inte hittat nån FAKTA om sådana händelser utan bara berättelser som förts vidare. Men för den skull vill man ju inte ta några risker, så jag är som sagt väldigt intresserad av vad du har läst!
Dock har jag bara stolen fram när jag kör själv, för det känns säkrare att ha den bak av andra anledningar.
Är jätteintresserad av att höra vad du har hittat för info på nätet, då jag mest har hört skräckhistorier om airbags som har blivit utlösta trots att man har kopplat ur dem. Och detta har då hänt nån kompis kompis som ingen egentligen vet vem det är. Med andra ord har jag inte hittat nån FAKTA om sådana händelser utan bara berättelser som förts vidare. Men för den skull vill man ju inte ta några risker, så jag är som sagt väldigt intresserad av vad du har läst!
-

Sofia85 - Alltid online

Jag litar inte helt på det. Jag har inget fakta att backa upp det på, men jag är så less på att tom nya bilar verkar ha massa fel hit och dit (kan det bero på att jag kör fiat
) så varför skulle det inte kunna vara så att urkopplingen misslyckats?
- angee
- Alltid online

Jag har också ett sånt nyckelhål som man kopplar ur den själv innifrån. Jag litar på den, fast jag har honom ändå i mitten i baksätet. Mitt i bilen, säkraste platsen...Visst ska man väl egentligen ta ut hela airbagen för att vara 100% säker, men jag litar ändå på att den är avslagen.
- sprallos
sprallos: Låter ju smart att ha den där, men är det inte krongligt att få i honom i bilbarnstolen? Och hur funkar det om bara en av er kör? 
Är nyfiken eftersom vi inte har köpt nån ny stol än, den vi har går bra tills Anton väger 13 kg, men snart ska vi köpa en ny, men vi vet inte var i bilen vi ska ha den. Nu har vi babyskyddet i baksätet eftersom jag alltid är med.
Är nyfiken eftersom vi inte har köpt nån ny stol än, den vi har går bra tills Anton väger 13 kg, men snart ska vi köpa en ny, men vi vet inte var i bilen vi ska ha den. Nu har vi babyskyddet i baksätet eftersom jag alltid är med.
-

Chobb88 - Alltid online

Jag kan koppla ur med nyckel i min bil, men jag skulle aldrig sätta honom där, litar inte på det, tänk om.... Läste på nått bilforum om någon sån där tekniker som lyckats få sprängladdningen att gå av med fukt, fast den var urkopplad.
Jag har stolen mitt bak, funkar kanonbra, han brukar sitta o kika ut och somna
Jag har stolen mitt bak, funkar kanonbra, han brukar sitta o kika ut och somna
- Ki27
- Alltid online

Vi har oxå nyckel som man stänger av den med... Om man beställer att man vill ha en sån nyckel och dom monterar det på den NYA bilen (om man köper helt ny som vi gjort) då ska det inte vara någon fara...men jag har hört att om man lämnar in den efteråt (när man redan har köpt/fått bilen) och vill få den där nyckelfunktionen monterad så har jag hört att de inte är så säkra... vet inte varför men har hört det. Men jag litar helt på våran (har inget val) plus att bilen är köpt ny och inte begagnad. Men som sagt man vet ju aldrig!
Eftersom att jag har två småbarn så måste jag ha ett barn där fram...då ser jag båda två när jag sitter bak... (kör sällan bilen själv med barnen) . Men ni som har stolen mittbak, har ni den framåtvänd då? Det är ju säkrast att ha dom bakåtvända vad jag har hört... Vi ska köpa nya bilbarnstolar imorn
. (dessa babyskydd börjar bli för små nu, även om det stod upp till 12 kilo på dom (mina väger ca 8-9 kilo) ) Även de ska vara bakåtvända.
Eftersom att jag har två småbarn så måste jag ha ett barn där fram...då ser jag båda två när jag sitter bak... (kör sällan bilen själv med barnen) . Men ni som har stolen mittbak, har ni den framåtvänd då? Det är ju säkrast att ha dom bakåtvända vad jag har hört... Vi ska köpa nya bilbarnstolar imorn
- Tigi
- Alltid online

Tigi: Jag har min bakåtvänd i mitten bak, kommer att ha det så länge som möjligt.
Har en spegel så att jag ser honom.
- Ki27
- Alltid online

de gånger vi åker med Elsa så är hennes kusin också med, då vi inte har bil men de har det. De har inte kopplat ur airbagen fram och både Elsa och Ville sitter bak, själva, Bara en gång har jag fått sätta mig mellan för att det var kaos. Det funkar ju jättebra, de har aldrig vant sig vid att ha någon av oss bredvid sig och det funkar superbra. Säkrast så tycker jag.
Man ska alltid alltid alltid ha stolarna bakåtvända men det vet väl alla i Sverige.
utanför mig såg jag hur en mamma satte sig i bilen med sitt barn i knät och körde iväg, britney-style!!! Jag stod kvar helt chockad!
Man ska alltid alltid alltid ha stolarna bakåtvända men det vet väl alla i Sverige.
utanför mig såg jag hur en mamma satte sig i bilen med sitt barn i knät och körde iväg, britney-style!!! Jag stod kvar helt chockad!
- Liina
- Alltid online

Jag litar på att den är urkopplad. Jag tog min VW passat till en verkstad och betalade 1000 spänn för att få den urkopplad. Nu har jg Max bak men nästa liten får åka fram.
- Jenima
Sasoki skrev:Tigi: Jag har min bakåtvänd i mitten bak, kommer att ha det så länge som möjligt.
ja en sån spegel funderar jag på att köpa....hatar att inte se barnet där bak om jag nu kör ensam med barnen.... va kostar dom typ.?
- Tigi
- Alltid online

Liina skrev:de har aldrig vant sig vid att ha någon av oss bredvid sig och det funkar superbra. Säkrast så tycker jag.
nää det e klart det är säkrast att inte sitta bredvid ungen om man kör alltså
- Tigi
- Alltid online

Jag har kollat efter massvis med info gällande säkerheten med urkopplad airbag och även hört mig för med NTF, och de är säkra. Det har inte registrerats en enda olycka på över 10 år i Europa där en airbag har exploderat fastän den varit urkopplad. Jag väljer att lita på det. Vi ska koppla ur våran och sätta Joel fram så småningom. Jag är så van att ha honom bak, men det hade ändå varit skönt att ha honom bredvid mig eftersom jag oftast åker ensam när vi är iväg.
-

Nelia - Alltid online

Tigi skrev:Sasoki skrev:Tigi: Jag har min bakåtvänd i mitten bak, kommer att ha det så länge som möjligt.
ja en sån spegel funderar jag på att köpa....hatar att inte se barnet där bak om jag nu kör ensam med barnen.... va kostar dom typ.?
Jag köpte en på "Klas Olsson", kostade typ 149:- tror jag...?
- Ki27
- Alltid online

Jag ville helst plocka ur hela airbagen men de vägrar ju alla verkstäder att göra. De säger att det är säkert att koppla bort den med nyckel. Men jag menar ju att sprängladdningen ligger ju ändå kvar...
Vi har Melvin bak men jag har honom fram när jag kör själv, så himla jobbigt att stoppa in nappen osv trots att man ser honom i speglen.
Vi har Melvin bak men jag har honom fram när jag kör själv, så himla jobbigt att stoppa in nappen osv trots att man ser honom i speglen.

- HelenaHbg
- Alltid online

29 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2